Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 63 van 104 EersteEerste ... 1353616263646573 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 621 t/m 630 van 1037

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ACSlater Bekijk bericht
    Voor wie maar niet genoeg krijgt van deze discussie:

http://www.padrick.net/LiveSound/KillSoundmen.htm

Een leuk stukje proza dat weer een aantal reacties oproept bij de lezers. Veel herkenbare dingen voor beide kampen.
    Jammer dat de meeste mensen niet in de gaten hebben dat een avondje geluid geregeld moet worden als een team, en niet door twee individuen: "de band" en "de geluidsman".

Wat ik op die site zie is een gefrustreerd mannetje dat al over de zeik begint te raken als iemand een kwartier te laat is. Nergens zie ik dat er afspraken zijn gemaakt hoe laat de geluidsman er zou moeten zijn etc.

Senior Member

Standaard

Het is een grappig stukje en dan mag je best overdrijven he?

Hij snijdt wel een goed punt aan: mensen die vertrouwen op uit het hoofd geleerde "kennis" ipv op hun oren. Dat iemand het in een boekje heeft geschreven of dat een docent het op een opleiding heeft beweerd, is geen enkele garantie dat het waar is. Je kan mij ook niet kwader krijgen dan te zeggen "je zou het nu moeten horen" terwijl er duidelijk niks te horen is.

Overigens zie je dit zeker niet alleen bij geluidsmensen. Er zijn talloze gitaristen die denken dat het rock n roll is om een/alle knoppen op 10 te zetten (gek genoeg klinken goeie rock n rollbands toch altijd als een geheel, niet als 1 egotripper met wat geroezemoes erachter). Of gitaristen die om 1 of andere reden vinden dat alle knopjes op twaalf uur moeten staan, en dus liever stapels elementen, buizen, speakers en pedalen verslijten dan gewoon aan wat knoppen te draaien.

Zeg maar deze manier van denken
    http://www.youtube.com/watch?v=ll7rWiY5obI

Senior Member

Standaard

En da's best grappig: ik was laatst bij het optreden van de band van twee bandleden van me. De gitarist leende mijn versterker, voor akoestische nummers iemand anders zijn allrange-versterker met 3-delige EQ (alle 3 op 12 uur). Geen enkele amp, noch de drums werden uitversterkt. Ik speelde 1 nummer mee, maar voor de rest kon ik een beetje de roadie uithangen (ook leuk ).

Anywho, de gitarist soundcheckte zijn akoestische gitaar, en had best problemen om hard genoeg te gaan zonder te feedbacken. Hij stond ook best hard, maar met de bass en toetsen erbij hoorde je hem nog nauwelijks. Dus ik ga een beetje aan de EQ zitten - minder bas, meer treble, veel meer mid. En wat blijkt: nog steeds zo hard dat-ie net niet gaat feedbacken, maar wel stukken beter hoorbaar met andere instrumenten erbij. Verder was de mix trouwens niet geweldig. Mijn versterker had wat harder gemogen, zang en toetsen (als enige over PA) veel te hard, drums te zacht.
    Laatst gewijzigd door FruscianteFan; 3 juli 2010 om 22:50

Senior Member

Standaard

Wat mij vaak opvalt is dat de bas bijna altijd ontzettend hard staat en je de gitaren bijna niet hoort.

Senior Member

Standaard

Yep, ben ik het ook mee eens, maar blijkbaar houden veel (de meeste) mensen van veel bas.
    Kijk maar 's naar al die subwoofers die er in auto's, maar ook in huiskamers geïnstalleerd zijn.
    Ik heb veel liever een evenwichtige sound, waarbij je alle instrumenten goed kunt horen.
    De bas kan alles in één keer dichtdrukken.
    Als de bassist z'n backline al (te) hard staat valt er al zo goed als niks meer bij te regelen.

Senior Member

Standaard

Komt onze bassist aan, bij de repetitie, met zijn nieuwe amp. Echt een fijn ding, goeie sound, en eindelijk het goede spectrum. Maar ik werd wel behoorlijk boos toen hij het nodig vond om uit te proberen hoe hard-ie kon - 'tis een 600 watt versterker...

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema Bekijk bericht
    Het is een grappig stukje en dan mag je best overdrijven he?

Hij snijdt wel een goed punt aan: mensen die vertrouwen op uit het hoofd geleerde "kennis" ipv op hun oren. Dat iemand het in een boekje heeft geschreven of dat een docent het op een opleiding heeft beweerd, is geen enkele garantie dat het waar is. Je kan mij ook niet kwader krijgen dan te zeggen "je zou het nu moeten horen" terwijl er duidelijk niks te horen is.

Overigens zie je dit zeker niet alleen bij geluidsmensen. Er zijn talloze gitaristen die denken dat het rock n roll is om een/alle knoppen op 10 te zetten (gek genoeg klinken goeie rock n rollbands toch altijd als een geheel, niet als 1 egotripper met wat geroezemoes erachter). Of gitaristen die om 1 of andere reden vinden dat alle knopjes op twaalf uur moeten staan, en dus liever stapels elementen, buizen, speakers en pedalen verslijten dan gewoon aan wat knoppen te draaien.

Zeg maar deze manier van denken
    http://www.youtube.com/watch?v=ll7rWiY5obI
    Het blijft een briljant filmpje .
    En ik denk dat een groot deel van de mensen, zelfs bandmembers en geluidsmensen, een slecht gehoor hebben. Als je niet weet wat je mist of wat er teveel is kun je het ook niet aanpassen. Want met "het geluid is slecht" help je de boel niet verder. Je moet weten wat je dan moet aanpassen en ik heb het idee dat er een hoop gitaristen zijn die niet weten wat ze moeten veranderen. Ervaring speelt daar natuurlijk een grote rol. Luiheid zal ongetwijfeld een duit in het zakje doen. Ik zit zelf aan de andere kant: mijn toon is nooit goed en ik blijf maar knopjes draaien (en nieuwe zooi kopen :P).

Senior Member

Standaard

Maar als je maar aan knopjes blijft draaien, kan een geluidsman daar ook weer weinig mee.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    Maar als je maar aan knopjes blijft draaien, kan een geluidsman daar ook weer weinig mee.
    True, true. Gelukkig heb ik maar weinig gigs waar ik dat kan doen :P. Het draaien doe ik vooral thuis. Live draai ik eigenlijk helemaal niet. Tenzij in overleg.

Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door H.Huisjes Bekijk bericht
    Yep, ben ik het ook mee eens, maar blijkbaar houden veel (de meeste) mensen van veel bas.
    Kijk maar 's naar al die subwoofers die er in auto's, maar ook in huiskamers geïnstalleerd zijn.
    Ik heb veel liever een evenwichtige sound, waarbij je alle instrumenten goed kunt horen.
    De bas kan alles in één keer dichtdrukken.
    Als de bassist z'n backline al (te) hard staat valt er al zo goed als niks meer bij te regelen.
    Het ligt volgens mij ook aan de aard van het basgeluid en de positionering van de backline. Als 1x15 of 2x10 van veel bassisten al ronkt, hoort de bassist zelf er - net als de gitarist met de closedback cab - weinig van, omdat hij dicht bij de bron staat en de bron vaak ook nog 'ns vooral op de achterkant van de knieen van de speler gericht is.
    Die zet 'm dan harder. Eventueel gooit de bassist er voor de hoorbaarheid wat meer hoog en mid in, zodat hij de gitaar/gitaren enorm weg gaat drukken.

Andere bandleden horen de bas prima, en ipv dat ze ff kijken of ze de backline en/of bassist iets anders kunnen positioneren, zetten ze hun eigen gear harder (of gaan harder meppen in geval van drummers).

Met een PA en wat monitoring kan je 't ook voor een goed deel helpen. Op een of twee monitors aan de kant van de bassist een béétje bas en het vult z'n eigen amp prima aan.
    Maar zoals zo vaak scheelt 't vooral als de band vooraf netjes naar het door henzelf neergezette podiumgeluid luistert en bij slecht podiumgeluid even kijkt naar hoe ze dat zelf nog zonder PA op kunnen lossen. Dus kijken hoe de amps gericht staan en of sommigen juist niet een tandje zachter kunnen ipv allemaal een tandje harder. Neemt 5 minuten en je hebt plots je monitorman in veel gevallen niet eens meer zo hard nodig (zangers uitgezonderd).

En dat veel basversterkers standaard een compressor hebben, helpt ook niet .
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten