Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 30

Discussie: spoke schaaf

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    thx gasten, voor de nuancering, ik meende es ergens gelezen te hebben dat een halsje maken zo gepiept was met een spookschaaf, not dus

heb ondertussen ook al door dat het een kwestie van feeling is, en dat mijn schaaf eigenlijkj niet scherp genoeg is, hetgeen ik wel verwachtte van iets dat uit de verpakking komt, maar soit.
    Inderdaad moet elke schaaf echt scherp zijn. Maar ook de kwaliteit van een (spoke)schaaf speelt een rol.

Maar voor een hals gebruik ik zelf geen spokeschaaf... Ik gebruik een rasp en enige systematiek in het werken aan de hals.

Voor kanopeddels daarentegen gebruik ik juist wel diverse types spokeschaven; ook op harde en taaie houtsoorten als Essen.
    Laatst gewijzigd door Enra; 13 augustus 2009 om 14:38 Reden: taalfout

Senior Member
    Brugge, deel van een pretpark op de grens van Nederland, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rutger Bekijk bericht
    Ben ik toch wel benieuwd hoe Barno tot nu toe halzen gemaakt heeft?
    k Dacht toch dat de schaaf hier wel het ultieme instrument voor is.
    Beitel, rasp, vijl, schuurpapier.
    When in Doubt, Fuck it.
    When not in Doubt... get in Doubt!

Remember kids: eat your parents, stay in sleep, don't do school, honor your vegetables and get eight hours of drugs every night.

Senior Member

Standaard

ik denk dat elke bouwer zo zijn eigen manier heeft om halsjes te maken en if it works, it is ok

ik gebruik beitels (ook zijdelings als schraper), raspen en schuurpapier

Senior Member

Standaard

Er is al een aantal malen verteld dat de beitel echt goed scherp moet zijn, goed op de nerfrichting letten, en niet te veel tegelijk weghalen. Dus dat spreekt allemaal voor zich.
    Ik kan je verder nog vertellen hoe ik te werk ga, misschien heb je er wat aan Barno.

Ik lijm mijn hals eerst in de body (set-neck), of integreer deze met de klankkast voor een nylonsnarige gitaar (de klassieke methode).
    Op dat moment is de hals nog rechthoekig. De hiel heeft dan al bijna zijn definitieve vorm (nog een beetje overmaats). De hals is dan nog zo’n 70 tot 75 mm breed. De kop heeft ook al zijn vorm en een ruwe overgang naar de rechthoekige neck.
    Daarna lijm ik de toets erop. Deze heeft dan al zijn exacte tapse vorm.
    Ik zaag dan de overstekende delen van de hals naast de toets af tot op 1 a 2 mm van de toetszijkant.
    Dan ga ik met de spokeshave aan de slag en schaaf er steeds een reepje van één tot enkele millimeters ervan af beginnend op de hoekige zijkant. Ik werk steeds evenwijdig met de toets over de hele lengte van hiel tot kop. Waar je in het begin facetjes maakt op een rechthoekig blok wordt de hals gaandeweg steeds ronder en krijgt zijn profiel. Met de spokeshave nader ik toets ook steeds meer om het overstekende deel er af te halen. De laatste tienden mm tot de toets doe ik met een vijl.

Ik heb een streep in het midden van de hals staan als hulplijn. Deze benader ik met het spokeshaven van beide zijden gelijkmatig voor de symmetrie. Tussen door steeds checken met een stalen rij om te zien of het allemaal een beetje strak gaat.

Als de hals zo’n beetje zijn uiteindelijke vorm heeft met een vijl, schraapstaal en schuurpapier nog de laatste restjes weghalen, want met die spokeshave hou je allemaal streepjes over.

Ik gebruik een spokeshave met een rechte zool en een rechte beitel. Er is niks hol of bol aan.

Ik heb geen ervaring met maple halzen, alleen maar met mahonie en cedrela. Daarop werkt het prima.

Succes ermee, Barno. Ik vind dit een van de leukste werkjes van de gitaarbouw. Alles bij elkaar misschien iets meer dan een uurtje. Veeeel leuker dan lakken, zucht.

Senior Member

Standaard

thx koot, altijd tof om te lezen hoe anderen het aanpakken. Een uurtje is wel lekker snel.

ik doe het totaal anders, heb prima resultaat, maar omdat ik voorzichtig moet zijn (beitels) moet ik traag werken, vandaar ook mijn interesse voor spoke schaaf. Ik heb nu een 10tal halsjes gemaakt en al heel wat dingen uitgeprobeerd.

Toch voel ik me nog debutant, moet vooral goed leren werken met het gereedschap

Senior Member

Standaard

elke beitel of schaaf of wat dan ook uit de verpakking is naar mijn smaak niet scherp en niet klaar om te gebruiken. Ik las dat je dat eigenlijk verwachtte. Ik vind het werken met de spookschaaf toch ook iets heel moois hebben! Op youtube staat een filmpje van een japansemeesterbouwer geloof ik (is lang geleden dat ik het gezien heb) die echt weet met dit ding om te gaan en het is een lust om er naar te kijken. Kan hem nou niet meer vinden.
    Op de een of andere manier werk ik toch veel liever met snijgereedschappen dan met bijvoorbeeld een rasp. Misschien moet ik er eens zo een aanschaffen als die Javaca daar heeft..

Senior Member

Standaard

thx koot, altijd tof om te lezen hoe anderen het aanpakken. Een uurtje is wel lekker snel.

ik doe het totaal anders, heb prima resultaat, maar omdat ik voorzichtig moet zijn (beitels) moet ik traag werken, vandaar ook mijn interesse voor spoke schaaf. Ik heb nu een 10tal halsjes gemaakt en al heel wat dingen uitgeprobeerd.

Toch voel ik me nog debutant, moet vooral goed leren werken met het gereedschap
    Ik kan de ervaringen van Koot bevestigen. Gisteren heb ik voor het eerst een nek gemaakt m.b.v. een spokeschaaf - überhaupt mijn eerste nek - (een rechte), zie: mijn post hierover. Het is me niet tegengevallen. De afstelling van de schaaf luistert wel erg nauw - ietsje te grof en hij gaat hakken. En het is belangrijk om te zorgen dat de voet goed contact met het hout blijft houden. Omdat het maar een korte voet is heeft hij nogal snel de neiging om te kantelen.
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Senior Member

Standaard

Lijkt erop dat ik me echt moet verdiepen in het werken met de spokeschaaf en dat ik dat iets te snel heb opgegeven.

Het valt me ook op hoeveel mensen een houtrasp gebruiken. Geweldig ding! Bij de hals heb ik hem gebruikt om het lijmvlak voor de headstock vrij te maken van zaagsporen. De spokeschaaf die ik heb geleend was misschien wat aan de zware kant. Bij de volgende hals ben ik toch benieuwd wat het resultaat zal zijn als ik het voorwerk doe met een erg grove vijl en een houtrasp, gevolgd door een spokeschaaf voor de fijnere afwerking.
    Ik ga zelfs zover om te beweren dat een houtrasp goed genoeg is om de body af te werken na het zagen en/of frezen, vooral waar de frees te snel door het hout is gehaald (golvend oppervlak) of iets 'wiebelde'. De rode strepen grainfiller in mijn laatste project waren dan bijvoorbeeld niet ontstaan.
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yoshida Bekijk bericht
    Bij de volgende hals ben ik toch benieuwd wat het resultaat zal zijn als ik het voorwerk doe met een erg grove vijl en een houtrasp, gevolgd door een spokeschaaf voor de fijnere afwerking.
    Bij de hals die ik heb gemaakt - mijn eerste en enige tot nu toe - heb ik de alleen een vijl gebruikt bij het begin en eind van de ronding. Het tusseliggende deel heb ik alleen met de spokeschaaf gedaan en daarna afgewerkt met schuurlinnen.

De spokeschaaf beviel mij geweldig goed! Als je hem mooi dun afstelt kan er eigenlijk weinig fout mee gaan.
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Senior Member

Standaard

Een vraagje: Wat voor spokeschaaf is het meest geschikt om een hals te maken??? Een platte, bolle of holle??? M'n gevoel zegt een holle of een platte maar waarvoor zijn die andere dan???
    Not necessarily stoned..but beautiful...

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten