Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 4 EersteEerste ... 234
Weergegeven resultaten: 31 t/m 39 van 39

Discussie: Jazz tips

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibanez666 Bekijk bericht
    Oh man, je praat abakadabra. Ik snap het niet (shame-mode-on)
    Met een overmatige kwart bedoelt hij een "interval" dat betekent puur de "afstand" tussen 2 noten.. De afstand van 12 fretten noemen we een octaaf etc..
    Bij de overmatige kwart, ofwel: duivelsinterval, speel je een interval met 6 fretten ertussen.. Begin je dus op een E dan ga je naar een Bb om die overmatige kwart te horen..

Om je nootkeuze te beinvloeden: probeer eens een octatonische toonladder (heel half heel half etc..).. die heeft héél veel gekke noten in zich, dit klinkt lang niet altijd mooi, maar het helpt je om een uitstapje te maken uit je pentatoniek etc.. vooral mooi als je die spannende noten daarna laat oplossen in een ander akkoord.. (Scott Henderson is held)
    In jazz wordt heel veel gesoleerd met arpeggio's.. Dus de noten van de akkoorden die gespeeld worden..

Succes

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibanez666 Bekijk bericht
    Het gekke is juist dat ik totaal niet vastzit. Ik heb me de afgelopen 3 jaar zelfs meer ontwikkeld dan alle jaren daarvoor. Dat ik nu weer wat nieuws wil leren komt dan ook niet omdat ik ergens gestrand ben, maar nog meer wil leren, omdat ik gretiger dan ooit ben. Er gaat nu geen dag meer voorbij zonder dat ik iets met mn gitaar gedaan heb. En juist omdat ik er nu zoveel tijd in steek, wil ik die tijd ook goed besteden. Als je ziet wat ik de afgelopen 3 jaar bij heb geleerd zonder theorie gaat jouw verhaal niet helemaal voor me op, maar ik zie nu wel de voordelen en ga er zeker mee aan de slag.
    Ik begon mn verhaal dan ook met "Volgens mij ben jij op dat punt belandt waar je gaat afvragen of theoretische kennis toch niet stiekem belangrijker/interessanter is dan je aanvankelijk dacht."

Dus nogmaals, neem mijn lessen eens door. Kijk eens hoe snel/makkelijk je dat oppikt. En laat het ons weten.
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JelmerOnGuitar Bekijk bericht
    Met een overmatige kwart bedoelt hij een "interval" dat betekent puur de "afstand" tussen 2 noten.. De afstand van 12 fretten noemen we een octaaf etc..
    Bij de overmatige kwart, ofwel: duivelsinterval, speel je een interval met 6 fretten ertussen.. Begin je dus op een E dan ga je naar een Bb om die overmatige kwart te horen..

Om je nootkeuze te beinvloeden: probeer eens een octatonische toonladder (heel half heel half etc..).. die heeft héél veel gekke noten in zich, dit klinkt lang niet altijd mooi, maar het helpt je om een uitstapje te maken uit je pentatoniek etc.. vooral mooi als je die spannende noten daarna laat oplossen in een ander akkoord.. (Scott Henderson is held)
    In jazz wordt heel veel gesoleerd met arpeggio's.. Dus de noten van de akkoorden die gespeeld worden..

Succes

ah duidelijk! thnx
    VAARWEL ALLEN, HET GA U GOED!

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Ik begon mn verhaal dan ook met "Volgens mij ben jij op dat punt belandt waar je gaat afvragen of theoretische kennis toch niet stiekem belangrijker/interessanter is dan je aanvankelijk dacht."

Dus nogmaals, neem mijn lessen eens door. Kijk eens hoe snel/makkelijk je dat oppikt. En laat het ons weten.
    Ok, ik ga er binnenkort eens even doorheen spitten

Standaard

hij is vandaag dus net binnengekomen! Zitten (voor mij) hele dikke snaren op. Ben 010 gewend. Nu is zelfs de G snaar gewonden. Speelt prima vanuit de doos. Ben misschien wat lagere actie gewend, maar dit gaat ook wel. Ga hem misschien nog wat lager afstellen. Maar eerst even iets weghalen onder de brug:

hoe haal ik dat weg?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic Bekijk bericht
    Hele kleine toevoeging:

In de meeste populaire muzieksoorten (pop, rock etc.) worden 8ste of 16de noten met een wisselslag gespeeld (neer, op, neer, op etc.), waarbij het accent op de neerslag ligt. In de jazz legt men meer de nadruk op de opslag.

Dus in plaats van:
    1e 2je 3je 4e , speel je 1e 2je 3je 4e.

Slechts een klein stapje in de richting van een 'jazzfeel'.
    Klein stapje erbij ;

In die opslag (de "off-beat") kun je aparte tonen "verstoppen". Bijvoorbeeld net een fret lager aanslaan en dan een slide naar de toon die je eigenlijk wilde hebben.

Code:
    Iets als

e|-------------------7-----10----7-----7--------
    b|-------7-----10--------------------------10---
    g|--9-------------------------------------------
    D|----------------------------------------------
    A|----------------------------------------------
    E|----------------------------------------------

Wordt bijvoorbeeld ;

e|-------------------7--11>10----7--8>7---------
    b|-------7--11>10-------------------------10----
    g|8>9-------------------------------------------
    D|----------------------------------------------
    A|----------------------------------------------
    E|----------------------------------------------
    hoe haal ik dat weg?
    Gewoon trekken ... ?

Of staat die brug los op de gitaar? Dan moet je even alle snaren losdraaien.
    Zonder dat stukje bescherming/demping zal je sustain langer zijn, en de actie
    iets lager (geen idee wat de dikte is).
    Laatst gewijzigd door Jeroensnake; 30 januari 2009 om 19:33

Senior Member

Standaard

Ik vraag me nu meteen af, waarom dat er tussen zit. Ziet er ook niet fraai uit, vind ik.
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

Senior Member

Standaard

Dat zit er altijd op, t is een soort beschermfolie voor het transport. De brug staat namelijk los van de body en wordt alleen door de snaardruk op z'n plaats gehouden. Gewoon de snaren losdraaien, brug omhoog tillen en folie er onderuit halen. Daarna kan het intoneren beginnen
    Laatst gewijzigd door Rutger; 31 januari 2009 om 08:28
    -

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rutger Bekijk bericht
    Dat zit er altijd op, t is een soort beschermfolie voor het transport. De brug staat namelijk los van de body en wordt alleen door de snaardruk op z'n plaats gehouden. Gewoon de snaren losdraaien, brug omhoog tillen en folie er onderuit halen. Daarna kan het intoneren beginnen
    Hij was goed geintoneerd out of the box (goed zo Washburn!) en ik heb de boel losgedraaid omhoog gehaald en vond iemand zo vriendelijk het eronderuit te halen, dus de intonatie was nog hetzelfde. De actie iets verlaagd, pietsje aan de brug gefrutseld en tada een intonatie waar ik mee leven kan. Ik vind de sound acoustisch trouwens het mooist als ik ongeveer boven het neck element aansla. Dan klinkt hij echt jazzy. Tenminste jazzy zoals ik dat interpreteer dan. Het brug element en middenstand is voor mij wel gewoon bruikbaar trouwens. En met een beetje crunch kan hij ook goed uit de voeten.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten