Korte vraag waarop ik het antwoord in de FAQ niet vond; waar zet je een EQ, in theorie, in de keten? Niet als boost maar echt als EQ.
Korte vraag waarop ik het antwoord in de FAQ niet vond; waar zet je een EQ, in theorie, in de keten? Niet als boost maar echt als EQ.
strikvraag..!
maar met wat kunst- en vliegwerk wel te beredeneren..
wat doet een eq? frequenties van hetgeen ervoor komt filteren (dwz frequenties benadrukken/afzwakken/weghalen/toevoegen), wat invloed heeft op hetgeen erna komt..
EQ als boost betekent niet meer dan alles TOT AAN de EQ, met de hoeveelheid volume of toegevoegde/weggehaalde frequenties etc, veranderen..
afhankelijk van je andere pedalen, bijv. de mid hump van een tubescreamer compenseren (EQ ná de TS), of je gitaar geluid filteren om DAT geluid te oversturen (EQ voor de TS)... etc...
bij een chorus of ander modulatieding doe je hetzelfde, frequenties weghalen/accentueren van 't geluid waar je mee werkt..
EQ-pedalen zijn -arguably- de meest gecompliceerde maar uiteindelijk meest waardevolle pedaaltjes in ieders arsenaal...! (en als ik niet zo lui was én ruimte had voor 'n extra pedaal, zou ik er echt eentje terug pakken...)
Godin '04 LGX-SA, Tokai '86 Partscaster, S. Cortez CS-240 -> Zoom G3
Boss FZ-5>K's90>Clyde McCoy RI Wah>Maxon SD9>Danelec CTO-1>Arion SCH-1>Zoom CDR-70 / Marshall Blues Breaker mk1>Zoom G3
Te koop: ...
Een EQ is ook maar een filterVerder wat broeder Nachtvlieg zegt.
"Het is maar een spelletje" - Confucius
Hee, filters staan wel in de FAQ!
Dank U!
Zo , HIERNA kan dit topic dicht!
HERRIE.
Ook ik heb een vraag over volgorde:
Ik heb een Peavey 5150 met een BBE 862 Sonic Maximiser in de FX Loop. Nu heb ik er een Boss NS-2 (noise surppressor) bijgekocht - hoe sluit ik die aan op het geheel? Alvast bedankt!
Thomas
Hey,
Ik heb het forum al afgezocht en misschien staat het er niet op of misschien heb ik er over gekeken maar ik heb een vraagje... Ik vraag me af hoe ik mijn apperatuur moet schakelen. Dus zowel de volgorde van de pedalen als de aansluiting op de versterker.
Mijn gear :
* Gibson Les Paul Std
* Marshall JVM 410 (aparte footswitch voor de 4 kanalen)
* Boss Tuner pedaal
* Boss Fuzz pedaal
* Boss Noise supressor
* Boss equalizer
* Boss Supershifter
* Dunlop Crybaby
* Ernie Ball volumepedaal
Kunnen jullie wat licht in de duisternis brengen voor mij!
Thx
http://vi.be/magnetismImagine being 90-years-old... What the hell reason would you need to get up in the morning? Playing guitar is the best reason I can give you "les Paul"
http://www.youtube.com/watch?v=yxEyX...eature=related
hai, niet om je af te vallen/aan te vallen, maar:
waarom heb je deze -zeer aardige- collectie met apparatuur, (in 1 keer? of steeds apart) aangeschaft, als je niet helemaal begrijpt wat ieder pedaal doet en hoe elk pedaal reageert op het andere?
vooral die PS-5 en GE-7 bevatten samen een wereld van de meest uiteenlopende/flexibele gitaar-gereedschappen, deze zul je met veel try/error en veel geëxperimenteer pas werkelijk doorgronden (en ze dan ook nooit meer wegdoen, tenzij je ruimte wil besparen...)
maar vanwege Koninginnedag en omdat ik 't al een tijdje niet meer heb gedaan, hier mijn suggestie:
A:
* Boss Tuner pedaal
* Crybaby
* Boss Supershifter
* Fuzz pedaal
(* Equalizer )
* Ernie Ball volumepedaal
* Noise supressor in de FX-loop van je JVM, en eventueel de Equalizer in de loop van de noise supressor..
B:
* Boss Tuner pedaal
* Crybaby
* Boss Supershifter
* Fuzz pedaal
(* Equalizer )
* Ernie Ball volumepedaal (achteraan werkt het als een 'eindvolume' voor je fuzz/equalizer 'geluid'..
*Noise supressor het raam uit, tenzij je echt op Yngwie-gain/volume stand speelt...
C:
* Volumepedaal (vooraan werkt het als een soort 'gitaar-volumeknop')
* crybaby
* Supershifter
* Fuzz
* equalizer
D:
* Boss Tuner pedaal
* Crybaby
* Boss Supershifter
* Fuzz pedaal
(* Equalizer )
* Ernie Ball volumepedaal in de loop van je JVM (Volumepedaal werkt als een grote 'mastervolume' die je overall sound (+ de gainstand en je mate van preamp-distortion/overdrive) enkel harder/zachter maakt..)
* Noise supressor op Marktplaats/Gitaarmarkt..
Boss FZ-5>K's90>Clyde McCoy RI Wah>Maxon SD9>Danelec CTO-1>Arion SCH-1>Zoom CDR-70 / Marshall Blues Breaker mk1>Zoom G3
Hey bedankt voor de info...
Ik speel met mijn band al heel lang gewoon met mijn gitaar, amp en met een crybaby.
Nu wil ik mijn sound wat gaan uitbreiden en heb ik enkele effecten getest... Ik heb gewoon geen flauw idee hoe je deze nu best schakelt....
Dus ja, ik ben nu niet zo'n technisch onderlegd gitarist ben maar daarom zijn deze fora der of niet?
Nog een bijkomend vraagje.... Als ik op kanaal OD2 in de rode stand (dus echt superveel gain) dan heb ik ruis in overvloed.... Zou de Noise supressor dit tegengaan ook al zit de bediening van de ampkanalen op een aparte footswitch?
Laatst gewijzigd door Demoi-crazy; 2 mei 2009 om 09:38
http://vi.be/magnetismImagine being 90-years-old... What the hell reason would you need to get up in the morning? Playing guitar is the best reason I can give you "les Paul"
http://www.youtube.com/watch?v=yxEyX...eature=related
heb je deze nu ook al allemaal gekocht? Als je niet zo technisch onderlegd bent, waarom koop je dan een aantal van duurdere effecten, die (stuk voor stuk) ook een behoorlijk steile leercurve hebben? (alleen die supershifter kost je al een paar weken om 'm echt lekker te begrijpen/gebruiken..)
deze fora zijn inderdaad bedoeld om te leren, maar sommige mensen (waaronder ik) vinden het wel interessant (misschien uit jaloezie?) dat sommige mensen een godsvermogen aan -speciale/niche- pedalen uitgeven, zonder dat ze per pedaal kunnen aangeven wat ze ermee kunnen doen..
natuurlijk is het altijd leuk om een pedaal te kopen, en je te laten verrassen/inspiratie opdoen door zo'n ding..
inderdaad 2 opties: 'geluid in je hoofd' zoeken, en daar een pedaal bij kopen (1 ), of 'pedaal kopen en kijken wat het verandert' (2)..
optie 2 is echter niet iets om te doen met een vijftal pedalen, waarvan 3 heel erg verschillende dingen doen..
tot zover mijn gezeur; on-topic! ->
iets als een noise supressor is eigenlijk een 'pleister', dus als je gain echt te noisy geluid veroorzaakt.. probeer eens je volume wat harder te zetten en met je gain te 'spelen'..
als dat nog te hard staat (heeft de JVM geen ingebouwde gate o.i.d. ?), dan zou ik de NS-2 in de fx-loop van je JVM zetten..
de noise suppresor werkt namelijk zo: input -> 'noise supressor circuit' -> output.. dit betekent dus dat je hetgeen 'noise' maakt, in het noise supress-circuit zet.. in dit geval maakt je voorversterker/eindversterker (fx-loop is niks anders dan een 'punt' tussen je preamp/poweramp) het lawaai..
de BEDIENING van je ampkanalen heeft niks te maken met een extra noise-bron.. je schakelt de versterker gewoon niet via het paneel, maar via een soort relais tussen foot-switch en amp..
gitaar -> preamp -> noise supressor -> power amp
footswitch -> schakelcircuit -> amp
er gaat dus ook geen geluid door je footswitch...
misschien een wedervraag: waarom heb je specifiek de equalizer, supershifter en fuzz gekocht om 'nieuwe' geluiden te krijgen? het zijn 3 uiterst krachtige pedalen, maar zijn niet meteen 'geschikt' om huis-tuin-keuken covers te spelen (hoewel die JVM al een monstermachine is...)
Favorieten/bladwijzers