Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 8 van 104 EersteEerste ... 6789101858 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 1037
    Senior Member

Standaard

Wij hebben één keer een bijzonder slechte ervaring gehad op een festivalletje. Vóór ons speelde een driemansformatie met een akoestische set. Daarna kwamen wij dus, met drums, bas, piano, twee keer gitaar, zang, saxofoon en trompet. 8 man dus. De piano en de blazers zijn het hele optreden niet te horen geweest (op het podium én op het veld), ondanks herhaaldelijk vragen om monitor. Dat heeft ons het hele optreden behoorlijk ontregeld. Jammer, want we hadden juist voor die gelegenheid die blazers erbij gehaald, met een compleet aangepaste setlijst met een hoop nieuwe nummers voor die bezetting.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

Senior Member

Standaard

Da's helemaal naatje, haal je er speciaal een blazersectie bij en dan komt het totaal niet uit de verf...

Ik hoor sowieso nooit toetsen op het podium, die valt altijd weg tegen het drum- en gitaargeweld. Af en toe maakten we met m'n coverband weleens een liveopname vanaf het mengpaneel, en kon ik achteraf horen wat voor te gekke dingen die gast speelde
    -

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rutger Bekijk bericht
    Ik hoor sowieso nooit toetsen op het podium, die valt altijd weg tegen het drum- en gitaargeweld. Af en toe maakten we met m'n coverband weleens een liveopname vanaf het mengpaneel, en kon ik achteraf horen wat voor te gekke dingen die gast speelde
    Ik heb met een toetsenist gespeeld die dit handig omzeilde door een actieve 15" JBL mee te slepen. Het mag duidelijk zijn dat hij nooit problemen had om zichzelf te kunnen horen.

Het blijft ook altijd een probleem in kleine kroegen met een luide drummer. Je krijgt die gasten ook nooit zover om zonder oordoppen te drummen terwijl de rest van de band, net zo dicht tegen de drums aan zit/staat als de drummer zelf. Gevolg is dat iedereen zijn monitor weer harder zet waardoor je bijna geen zaalgeluid meer nodig hebt.
    Vote for Pedro!

Senior Member

Standaard

En om nou plexiglas om die drummer heen te zetten is ook zo wat. Kunnen die kerels nou nooit eens zachter? Wij hebben ook een lange tijd een drummer gehad die zo hard drumde. Altijd mijn bassamp op 100%, oordopjes in.

De drummer ging weg, we kregen een nieuwe en mijn mond viel open. Hij drumde ten eerste veel beter, maar ook gewoon lekker zacht! geen oordopjes meer, bassamp op standje 6 ipv 10. Dat speelt zo lekker ontspannen...

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rutger Bekijk bericht
    Mooi (veelzeggende) quote van een geluidsman bij een bandbattle, nadat hij al een hele rits bandjes voor de soundcheck gehad had en wij aan de beurt waren voor de soundcheck van onze monitors.

"Oke, wat moet er harder?"
    hehe jah idd, ik stond een keer klaar voor de soundcheck, ging de monitorjongen iedereen bij langs om te vragen hoe hij zijn monitor mix wilde.. Alsof hij dat allemaal zou onthouden tot hij weer achter de knoppen stond.. Ik speelde toen nog in een 9-koppige band XD...

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JelmerOnGuitar Bekijk bericht
    hehe jah idd, ik stond een keer klaar voor de soundcheck, ging de monitorjongen iedereen bij langs om te vragen hoe hij zijn monitor mix wilde.. Alsof hij dat allemaal zou onthouden tot hij weer achter de knoppen stond.. Ik speelde toen nog in een 9-koppige band XD...
    Hij onthoud niet exact wat iedereen zegt, maar onthoud vooral wat de verschillen zijn tov een 'normale' mix. Een drummer wil 9 van de 10 keer kick, snare, bas en een totaaltje van de rest hebben. De gitarist die helemaal links staat wil wat toetsen horen die helemaal rechts op het podium staan... en zo zijn er tal van logische standaard-dingen die een goede monitortechneut zich vantevoren al kan bedenken. Aanpassingen hoort ie vanzelf wel (als de muzikanten met hem communiceren natuurlijk ... da's wel een voorwaarde !!)

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berolios Bekijk bericht
    Hij onthoud niet exact wat iedereen zegt, maar onthoud vooral wat de verschillen zijn tov een 'normale' mix. Een drummer wil 9 van de 10 keer kick, snare, bas en een totaaltje van de rest hebben. De gitarist die helemaal links staat wil wat toetsen horen die helemaal rechts op het podium staan... en zo zijn er tal van logische standaard-dingen die een goede monitortechneut zich vantevoren al kan bedenken. Aanpassingen hoort ie vanzelf wel (als de muzikanten met hem communiceren natuurlijk ... da's wel een voorwaarde !!)
    Ja, vooral dat laatste is mooi gezegd. Laatst was ik 'assistent monitorman'. Oftewel, ik was gewoon roadie en hielp mee met alles waar de monitorman niet aan toe kwam. Het was op een klein festivalletje waar diverse bands speelden. Komt natijd een bassist na me toe: 'ik hoorde de drums niet eens en ik stond zelf nogal hard!'

Hij stond ongeveer 5 meter van de monitortafel. Dan vraag ik me af waarom je dat dan niet even aangeeft.

Overigens wel leuk op grotere festivals zoals lowlands, bij ieder 1e nummer zijn ze meer aan het wijzen en hun duim omhoog steken dan aan het spelen, haha.

Standaard

da's wel het handigste, zo'n monitorman langs het podium.

onze drummer vraagt altijd gitaar, klinkt toch duidelijker dan een bass + het zit zijn basdrumgeluid minder in de weg.

hangt van het genre af natuurlijk. in principe moet iedereen toch de drummer volgen en niet omgekeerd ?

alhoewel, neem Metallica, dan zal Hetfield wel veruit het beste ritmegevoel hebben.

Moderator

Standaard

Hetfield is ook een veel betere drummer dan Ulrich, maar ik vrees dat die geen gitaar kan spelen.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Senior Member

Standaard

Mijn dieptepunt was op het kleine podium van De Mezz in Breda. Zo'n 'Uit je hok' avond ofzo.

Wij mochten soundchecken (2 bands die avond) dus dat zou in ons voordeel werken. Soundcheck ging ook heel prima, voor het eerst in tijden hoorde ik m'n eigen gitaar geluid fatsoenlijk...ging vol goede moed het podium op.

Vervolgens krijgt 1 of ander stagiartje achter de knoppen het voor elkaar om ca. 8 x in een optreden van 40 min. mijn gitaar weg te draaien op de monitor. Na elk nummer kon ik weer vriendelijk vragen of ik mn geluid terugmocht, en halverwege het nummer draaide ie 'm weer weg....

Wtf doet een geluidsman sowieso met z'n fikken aan de monitorknoppen? Hij kon vanaf daar niet eens horen of het beter werd voor ons.

Jaja, dat was echt de grootste kneus op de aardbol

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten