Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
    Junior Member

Music Celestion blue alnico in Fender Blues Junior inbouwen!

Hallo allemaal,
    ik heb sinds kort een "Fender Blues Junior" thuis staan (gekocht op de vintage beurs in Veenedaal) nu overweeg ik daar een Celestion Blue alnico 8 ohm 12 inch/15watt in te bouwen, heeft iemand dit al eens eerder gedaan voor zichzelf of voor een ander...graag wat adviezen/tips van jullie want ik kom 5mm inbouwdiepte te kort, is dit op te lossen? bedankt voor het meedenken alvast....grtzzz,

Senior Member

Standaard

Ik heb wat foto's bekeken van de 'Blues Junior' en voor zover ik kan zien komt de luidspreker tegen de eindbuizen.

Als zelfbouwer zou ik zeggen maak een nieuwe kast, maar niet iedereen wil/kan dat.

Je kunt zo te zien niet omhoog of nog verder naar de zijkant dus dat helpt ook niet.

Wat misschien zou kunnen is het versterker gedeelte naar achteren schuiven en het backpanel vervangen door een plaatje geperforeerd metaal dat je direct op de versterker vast zet.

Een minder charmante oplossing is de baffle 5 mm naar voren te laten komen door opvulstrips (triplex) te gebruiken.

Succes.

Senior Member

Standaard

Vreemd, ik heb als experiment ook wel eens zo'n Celestion Blue in m'n Blues Junior gezet. Paste zonder problemen.
    Was trouwens een erg lekkere speaker voor die versterker, maar nu zit 'ie weer terug in m'n 18Watt.
    Baffle 5mm naar voren zetten is misschien nog wel minder onelegant dan gedacht, er is volgens mij wel iets meer ruimte. Let dan wel op dat de baffle wel netjes en "strak" gemonteerd blijft ivm voortgeleiding/resonantie van geluid.

Junior Member

Music Celestion blue inbouwen in een Fender Blues Junior

Hallo "66" & Wilco..
    Even een vraagje 66, wat wordt bedoeld met de term "baffle", ik ben ook nog eens goed gaan meten Wilco, het chassis-versterkerdeel waar de buizen op staan meet een diepte van 145mm, de metalen beschermplaat die boven de buizen gemonteerd zit meet een diepte van exact 162mm tot de binnekant van de frontplaat, de magneetring van de originele speaker is 135mm en loopt ongeveer 20mm onder het laagste chassis-versterkerdeel door van 145mm, hoe is het jou gelukt om met deze inbouw hoogten/diepten de blue alnico celestion te monteren, ik kom naar mijn gevoel hier en daar ruimte tekort voor de blue alnico celestion want deze heeft een inbouwhoogte van 165mm volgens de fabrieksspecs, de originele Fender-speaker meet 130mm aan inbouwhoogte, als laatste vraagje Wilco, wat meet jou blue alnico exact aan inbouwhoogte en wat is de exacte diameter van de "coverbell " van jou Celestion thanx for the info.

grtzz..Jan

Senior Member

Standaard

Met baffle bedoelen ze de plaat hout waar de luidspreker (en het doek) op vastgezet is. Zit vast met een paar schroefjes/boutjes.

Groet,
    Petre

Senior Member

Standaard

Dat zal ik over een paar dagen eens moeten nameten, want ik heb zowel m'n Celestion blue, als m'n Blues Jr. nu niet bij de hand.
    Is ook al een poosje geleden dat ik die celestion erin had gezet. Effe checken dat ik hem niet verwar met de Celestion G12H30, die ook in m'n 18Watt zit (alhoewel dat uiteraard zowel uiterlijk als qua sound zeer verschillende en eigenlijk niet te verwarren speakers zijn).

Junior Member

Music Alnico Blue inbouwtips

Bedankt 66 voor de Baffle-uitleg, een andere kast maken die dieper is zou het inbouw-probleem natuurlijk in één keer oplossen, maar lijkt me een tikkie kostbaar? want als ik zoiets zou laten maken moet het in mijn geval gelijk van toppie materiaal zijn (berkenhout of zo) met zwaluwverbindingen etc, je hebt denk ik dan wel direkt de beste super oplossing in handen... de oude originele kast met "Special Designed Emminence speaker" er in zou dan een nieuw leven als "externe speakerkast" in een Fender Blues Junior-style kunnen beginnen, dat misstaat niet naast elkaar denk ik...hmmmm

Wilco...als je wat maten weet verneem ik het wel, bedankt alvast voor de moeite.

grtzzz...Jan
    Laatst gewijzigd door Stepinto; 29 juni 2008 om 14:15

Senior Member

Standaard

Beter laat dan nooit. Met nameten leek het net wel of net niet te kunnen, dus heb ik het maar gewoon uitgeprobeerd.
    Het past dus niet! Ik moet me vergist hebben in welke speaker ik er ooit in heb gezet (in m'n 18W combo zit een G12H30 en een Blue alnico, zal dus de G12H30 geweest zijn). Mijn excuses voor de verwarring.
    Van de andere kant: Je weet nu zeker dat het in het cabinet stock zeker niet gaat passen. Er zal dus een aanpassing aan het cabinet moeten volgen om dit te laten werken.
    Ik hoop dat ik nog wat zinnigs heb bijgedragen. Succes!

Junior Member

Music Bedankt voor de info Wilco

Ik ben een stuk wijzer geworden van de reacties op mijn inbouwvoornemen
    van een Celestion Blue Alnico, ik zal nog eens goed overwegen wat ik zal gaan doen om een "Speaker Up-grade Blues Junior " uit te voeren...bedankt voor zover allemaal.

grtzz..Jan.

Senior Member

Standaard

er is een site die een externe speaker heeft gemaakt voor de BJ
    http://home.comcast.net/~machrone/bjr/bjrextspeaker.htm

is natuurlijk ook een optie

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten