Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 38

Discussie: akkoord progressies

Senior Member

Standaard akkoord progressies

ik had voor vandaag een lesje over akkoord progressies voorbereid, en vond em zo leuk dat ik em jullie niet wilde onthouden

bij deze dus

http://www.theshower.nl/~zeronine/gi...ogressies.html

als er behoefte aan is, kan ik ook wat audio voorbeelden toevoegen, zodat je kan horen wat je hier nou eigenlijk mee kan

edit: hier een audio voorbeeld http://www.sendspace.com/file/f945gj

de bedoeling is dus dat je deze akkoorden achter elkaar, of door elkaar speelt, maar het gaat erom dat je het principe snapt

ik heb de D als basis genomen, omdat je de D-snaar los/open kan spelen, en daar dan de verschillende 3-klanken over kan spelen

voor de volgende les ga ik iets voorbereiden vanuit de A-snaar
    (een voorproefje)

en als er interesse voor is, maak ik ook nog iets dergelijks met 4-klanken (septiem progressies)
    Laatst gewijzigd door -=JEROEN=-; 12 oktober 2006 om 15:13
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

Senior Member

Standaard

oh en het kan zijn dat die link niet werkt

mocht dat zo zijn, laat het dan ff weten, dan plaats ik de hele les gewoon hier op het forum
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

Standaard

Ha Jeroen,
    daar ben ik weer haha.
    De II hoef je als je Em wilt niet IIm te noemen, omdat de 2e trap standaard een mineur-akkoord is.
    Als je met andere woorden het hebt over een II dan weet men: Oh Mineur.
    Het ligt anders als je opeens uit mineur gaat lenen, zodat het een dim-akkoord wordt, in dat geval noem je hem IImd (moll-dur: je leent de verlaagde zesde noot uit mineur).

Over IImd zou je dan ook een ladder moeten spelen met wel een F# (we zitten immers in majeur) maar ook een Bb, Gmelodisch mineur ligt dan voor de hand.

Senior Member

Standaard

wat is volgens jou de hele (oorspronkelijk) mineur progressie dan?

I IImd ?? ?? ?? enz?

en hoe zit 't met melodisch en harmonisch ?

ik haal meeste info hier vandaan: http://www.all-guitar-chords.com/chord_progressions.php

en die laatste opmerking van je snap ik niet, in die Dm progressie van mij zou ik over die Edim lekker eigenwijs Dm-ladder blijven spelen

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=-
    wat is volgens jou de hele (oorspronkelijk) mineur progressie dan?

I IImd ?? ?? ?? enz?

en hoe zit 't met melodisch en harmonisch ?

ik haal meeste info hier vandaan: http://www.all-guitar-chords.com/chord_progressions.php

en die laatste opmerking van je snap ik niet, in die Dm progressie van mij zou ik over die Edim lekker eigenwijs Dm-ladder blijven spelen

Ik heb het over een majeurprogressie, waar je even een akkoord wilt lenen uit mineur. Als het mineur is, dan is II uiteraard dim. hoef je er dus ook niet bij te vermelden. wil je in mineur toch Em dan is het IImd (moll-dur: de Bes wordt de B van majeur).

Senior Member

Standaard

wow, 3 vragen en geeneen beantwoord

Standaard

hij geeft toch antwoord je leent 1 akkoord uit een mineur progresie,anders kun je het niet zeggen.

melodisch een harmonisch zijn geen modes maar varianten van mineur.de toepassing ja daar moet je toch de theorie en wat voorbeelden(schema's) kennen anders heeft het niet zo veel zin denk ik,vraag het is aan je leraar als je die hebt.

Senior Member

Standaard

ik ben een prima leraar, maar oh zo'n moeilijke leerling

ik zie waarschijnlijk de relevantie niet

het II akkoord in een majeur progressie is mineur, dus volgens jou hoef ik het daarom niet te benoemen, maar het III en VI akkoord zijn ook altijd mineur, dus ...

en waarom akkoorden-lenen er bij halen, ik wil juist heel duidelijk majeur en mineur van elkaar scheiden, zodat het duidelijk is voor iedereen

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=-
    wow, 3 vragen en geeneen beantwoord
    Ik vind je betweterige en arrogante houding lichtelijk erg irritant, maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. In andere topics viel me dat ook al op, maar ik dacht ik zeg het nu even.

Senior Member

Standaard

tja, ken beuren

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten