Oorspronkelijk geplaatst door
lauke_101
Ja klopt, als je op een buisje tikt en er komt een schel, rinkelend of wat rammelend geluid door je speakers dat maar aan houdt dan is ie microfonisch. Al merk je dat ook gauw genoeg als je speelt, dan blijft soms ineens een noot maar aanhouden. Veel sustain ineens, maar mooi klinkt het niet
Wel met een potlood ofzo tikken, pre amp buisjes worden ook heet. Klinkt obvious maar ik heb al eens iemand z'n vingers zien branden eraan, hahaha
Het is wel even uitzoekwerk en ik heb nu geen zin/tijd om het allemaal te doen, maar het is wel handig als hier ook een lijstje komt met alle substituties die meestal wél gewoon kunnen.
De volgende weet ik zo al:
-alle 12A*7 types zijn vrij verwisselbaar, alleen de hoeveelheid gain varieert. Van hoog naar laag: X, T, Y, V, U. Een 5751 is ook compatibel en heeft een klein beetje meer gain dan een 12AT7.
-ECC8* types zijn hetzelfde als 12A*7 types, waarbij een ECC83 een 12AX7 is. Naarmate het * getal lager wordt neemt de gain af. De ECC832S van JJ is voor de ene helft een 83 en voor de andere helft een 82.
-Alle 6L6 types in plaats van 5881 (andersom geldt dit absoluut niet!)
-KT66 i.p.v. 6L6GC, als je er ruimte voor hebt (KT66s zijn vaak breder)
-KT77 i.p.v. EL34
-E34L i.p.v EL34
DISCLAIMER: Bovenstaande substituties gelden mogelijk niet voor iedere versterker. Experimenteren is op eigen risico en
meten=weten. Dit geldt met name voor de eindbuizen. Met voorversterkerbuisjes kan niet zo veel gebeuren, zeker niet als je vervangt voor een buisje met minder gain.
Verder is het ook nog wel interessant als er in komt welke merken eigenlijk hetzelfde zijn, dat scheelt je soms aardig wat geld. Groove Tubes bijvoorbeeld maakt zelf geen buizen, het zijn niet meer dan Sovteks met een ander label. Electro-Harmonix wordt ook in de Sovtek fabriek gemaakt, maar wel met een andere kwaliteitsstandaard en hetzelfde geldt voor Tung Sol.
Favorieten/bladwijzers