We hebben een online gitaarles op onze website gezet.
Het gaat over akkoord gerelateerd improviseren.
Leef je uit!![]()
Comments / feedback / verbeteringen / vragen = welkom!!!
http://www.neemnugitaarles.nl/content.php?article.36
We hebben een online gitaarles op onze website gezet.
Het gaat over akkoord gerelateerd improviseren.
Leef je uit!![]()
Comments / feedback / verbeteringen / vragen = welkom!!!
http://www.neemnugitaarles.nl/content.php?article.36
goed omschreven, toevallig zit ik exact in die fase van wat je nu beschrijft, goed uitgelegd, mn leraar vertelde me zonzelfde verhaal wel.
wij doen m in blues schema, aadaedae, althans das de bedoeling dat ik daarin steeds verder ga spelen op gevoel/gehoor, en daar ook alle technieken in ga brengen, vibreren, benden, pulloffs hammerons enzo.
well done iig
Gibson Les Paul Wine Red | Marshall JCM800 50W
Johan,
fraai gedaan. wordt dit op termijn uitgebreid? Vb. jazzprogressies en soleren a.d.h.v. modi?
totaal off topic: graag wat meer info over EARmo otoplastics earplugs, aub? Want na een repetitie heb ik wat oorsuizingen, het begin van het einde...
TE KOOP: fender bandmaster 1968 (drip edge) nog blackface circuit. in perfecte staat
ik kan het uitbreiden, kan weleen jazz bluesje behandelen..... pin me niet vast op een termijn, maar we gaan ons best doen....
jouw vraag over earmo otoplastieken;
ik heb ze en t is me nooit bevallen, ik voel me ermee als een goudvis in een kom... t alternatief: doofheid is ook nix, t is wel prettig als je na de gig naar huis rijdt en je hebt geen fluit suizen enzo, is minder vermoeiend
ik probeer het gebruik zoveel mogelijk te vermijden, in een zacht bandje heb je ze veel minder nodig, helemaal als je wat verder van te harde drummers, monitoren en cs gaat staan...
kyk, das praat =)
hij vertelde me ook dat dit een soort blues laddertje was?:
(in A)
e----------------------5-8
b------------------5-8
g--------------5-7
d----------5-7
a------5-7 (<---hier kon de 6 ook nog tussen gloof k)
e--5-8
is dat n bekend iets?
ik snap namelijk de "normale ladders"wel, do re mi enxz., maar daar past dit toch nie in eigelijk?
gr marco
Gibson Les Paul Wine Red | Marshall JCM800 50W
klopt, standaard blues-scale:
e--5----8
b--5----8
g--5----7---8
d--5----7
a--5-6--7
e--5----8
de vette noten zijn de zogenaamde 'blue-notes' die voor het typische bluesgeluidje zorgen
Oorspronkelijk geplaatst door Lossesnaar
in vogelvlucht:
Blues is eigenlijk afkomstig uit de afrikaanse traditionele muziek, doordat zang daar meer "shout" achtig was en het accent van de muziek meer op de ritmiek lag, kwam men op andere intervallen dan in de west europese klassieke muziek...
uiteindelijk is er uit de afrikaanse muziek en de manier van zingen een soort pentatonische ladder gekristaliseerd die we nu bluesladder noemen, tov majeur (do re mi enzo) heeft de bluesscale een verlaagde terts, verlaagde kwint en een verlaagd septiem, wat dan de zgn blue tones zijn tov van majeur...
in de dagelijkse gitaarpraktijk kan het botweg bijv c bluesladder over (een stuk in) c majeur spelen wat zurig klinken......
om een solo in bijv C majeur een blues kleurtje te geven is het dan veiliger om A blues over het stuk in C majeur te spelen, met subtiel gebruik van de blue tone Eb.....
in dat licht is A blues dan gewoon A pentatonisch mineur plus een toegevoegde b5 ( Eb) die dan een bluesy effect heeft...
Veel gitaristen leren ooit een bluesscale en verzanden er dan voor de rest van hun leven in......
ik ben daar geen fan van, leer gewoon meerdere scales, majeur / mineur etc en gebruik de bluesscale bewust als je een solo een blues kleur of tint wilt geven.
Laatst gewijzigd door johantipker; 13 september 2006 om 20:27
leuke, duidelijke, helder uitgelegde les
ben benieuwd naar je vervolg les(sen)
1 mierenneukerig dingetje alleen, C Aeolisch over F is Dorisch![]()
Klopt C aeolisch mineur over Fm = F dorisch mineur, als je 'm van F tot F denkt..... dit is echter alleen maar verwarrend voor de beginnende clientele...... we blijven liever gewoon in dezelfde positie denken, waarbij de doeltonen (guidetones) zich verplaatsen.............
je moet proberen simpel te denken en er niet te veel toeters en bellen bij te halen.......
ben ik met je eens, niet te moeilijk maken... maar ook geen verkeerde dingen aan leren, al is dit niet echt heel erg verkeerd... ik zou zelf de term aeolisch helemaal weg laten, omdat het dus niet helemaal correct is (om dus verwarring te voorkomen)... C mineur ladder over C akkoord is aeolisch, C mineur ladder over F akkoord is dorisch... ik zou het dus alleen C mineur noemen (hooguit het "(oorspronkelijk) mineur" noemen)
als je trouwens TAB wil plaatsen op je website, gebruik dan het <pre> commando:
Code:<pre> e--------8--------------------------------------------8-10-11--- B--------9-------------------------------------8-9-11----------- G---T----8------------------------------7-8-10------------------ D---A---10----------------------8-10-11------------------------- A---B----8--------------8-10-11--------------------------------- E--------X------8-10-11----------------------------------------- </pre>
Favorieten/bladwijzers