Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.420

    Standaard Verslag van een True Bypass experiment: myth busters?

    Aangezien er 1001 meningen zijn over True Bypass en de gevolgen ervan, heb ik samen met een collega gitarist een uitgebreide test gedaan om te luisteren wat het IN DE PRAKTIJK betekent. Een mythe ontkracht? Lees verder....

    We hebben het als volgt aangepakt: We hebben 7(!) diverse NIET TB-pedaaltjes in serie gezet en deze hele keten weer in een LEHLE looper geschakeld. Alle gebruikte kabels waren van Klotz, gitaar was een passieve Ibanez Artist met kwaliteits-humbuckers en de versterker was een oude originele buizen Marshall top (JTM 45) met een 2x12 kast. We hebben het op HARD volume uitgeprobeerd, zoals je ook in een band zou spelen. Met de LEHLE konden we dus de hele effectketen bypass zetten. Daarnaast heeft de LEHLE ook nog een buffer die aan/uit schakelbaar was. We hebben ook "blind" geschakeld, dus puur op gehoor proberen te horen of de pedaaltjes in/uitgeschakeld stonden in de signaalketen. Uiteraard stonden alle pedaaltes op bypass (uit).

    De resultaten: In 1e instantie hoorden we aardig wat verschil tussen het volume MET effectketen en zonder. Het volumeverschil was zeker zo'n 5% en het geluid was ook wat dunner MET de effectketen. Uiteindelijk hebben we een oud Pearl pedaaltje en de VOX wah ertussen uitgehaald. Toen bleven er nog 5 Boss/Ibanez pedalen in de keten over. Het verschil in geluid met/zonder de 5 pedalen was niet tot nauwelijks hoorbaar! Zeker live (in combinatie met een band) is dit verschil absoluut niet meer te horen. De Pearl en VOX suckten dus wat toon weg, maar alle boss/ibanez pedaaltjes niet. Ook niet als ze met z'n 5en in serie staan.

    Daarnaast hebben we de buffer in/uitgeschakeld. Ook dit verschil was wel hoorbaar, maar we wisten zeker dat dit live verwaarloosbaar is.

    Conclusie met betrekking tot deze test: de wat nieuwere Boss/Ibanez pedaaltjes hoeven niet in een TB opstelling omdat ze verwaarloosbaar toon weghalen. De VOX wah en een oud Pearl pedaaltje haalden wel toon weg in de bypass stand. Qua buffer schakeling is er een verschil waarneembaar, maar in onze beleving in een live situatie ook verwaarloosbaar.
    Laatst gewijzigd door the sure thing; 28 april 2008 om 22:55 Reden: spelfouten
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2003
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    3.543
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Je doet je naam eer aan.
    Leuke test, zeker een toevoeging op dit forum!
    Alleen, ikzelf speel met een klein pedalboard, bestaande uit een: Boss DD-3, Boss RV-5, Boss GE-7, Boss DS-1 voor de amp. Ik merk ook niet veel verschil over het algemeen (als in: mindere geluidskwaliteit en minder volume), maar wel een duidelijk minder hoog in mijn geluid. In band/live situaties zal het verschil weliswaar klein zijn, maar ik denk toch dat dit verschil merkbaar is, en dat veel gitaristen dit toneverlies niet zouden willen. Ik ook niet eigenlijk.
    Ik heb het echter specifiek over het hoog, in mids en laag merk ik weinig verschil.
    Oh ja, niet onbelangrijk: mijn bekabeling is: George L patch, Tasker C128 signaal kabel en Spectraflex Vintage gitaarbabel.

    Disclaimer: als ik dikkere signaalkabels neem en bijvoorbeeld een Fatsoflex of een Vovox A900 gitaarkabel kan het verschil wél minimaal zijn als jij beschrijft, maar dan zou het puur aan de bekabeling liggen en inderdaad niet aan de pedalen. Maar ik weet dus niet zeker of de door jouw gebruikte kabels meer of minder zijn dan mijn huidge kabels...

    Het gaat me puur erom dat bepaalde frequenties toneverlies leiden, i.t.t. het totaalgeluid wat jij beschrijft (als ik het goed heb).
    Laatst gewijzigd door Thom TK; 28 april 2008 om 23:11
    Tupelo over vrouwen:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tupelo Bekijk bericht
    Soms zit je ervoor, dan zit je erop, dan lijk je bijna te verzuipen, en voor je het weet wordt je weer opgepakt.

  3. #3

    Standaard

    Ik denk sowieso dat veel zaken als kabels en buisjes, en pedaaltjes niet hoorbaar zijn als je het gebruikt waarvoor het gemaakt is: in een band tijdens een optreden. Ik heb inmiddels ook veel buisjes en kabels en pedalen getest en het enige wat in mijn ogen (en oren) echt telt zijn: je gitaar, je versterker en je pedaaltjes (en dan heb ik het over het effect van het pedaal zelf, niet de buffer of TB), voor de rest: leuk om eens rustig voor te gaan zitten, maar zo gauw je op het podium staat: niet van belang.
    VAARWEL ALLEN, HET GA U GOED!

  4. #4
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.731

    Music

    Nou nou, een mythe ontkracht.... het is hier The Gear Page niet, zeg. Zo schokkend zijn je bevindingen nou ook weer niet.
    Het kan soms ook liggen aan combinaties, maar inderdaad: een paar redelijke buffers haalt wel wat toon weg, maar niet zo dramatisch dat je het op werkvolumes merkt. Soms wordt er echter teveel laag weggehaald of wordt juist door buffers het hoog wat opgepept, waardoor het wat scheller, schraler kan klinken. Zes TB pedalen op een rijtje kunnen je sound weer iets doffer maken, ach... trial and error en vooral niet uitgaan van 'zo is het en niet anders' standpunten.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  5. #5

    Standaard

    Tussen kabels kan toch echt wel een behoorlijk verschil zitten. Heb van die Planet Waves kabels met pluggen die je uit kunt schakelen, erg handig met wisselen van gitaren. Pas eens een hele zooi oude kabels opnieuw gesoldeerd, hoorde bij het uitproberen toch heel duidelijk meer hoog bij een paar oudere kabels, vergeleken met die Planet Waves kabels. Twee van die oude kabels tussen gitaar en effecten, en effecten en versterker vergeleken met twee Planet Waves kabels zul je toch echt horen. Betekent niet dat je niet met beide gewoon goed kunt staan spelen. Albert Collins vond die lange kabel juist fijn qua sound, aangezien er dan wat hoog van zijn Tele weg was... is ook maar net wat je zoekt. En zo spelen op het podium nog wel wat dingen mee. Voor de PA moet een microfoon voor de versterker. Heb nog nooit meegemaakt dat een knoppenman even de moeite neemt om eerst te luisteren waar dat ding moeten neer moet worden gezet. En een paar cm naar links of rechts maakt bij close miking toch echt uit, en meestal meer dan die kabels.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    788

    Standaard

    Het verschil is inderdaad heel klein, maar er is wel een verschil bij sommige pedalen. Als mijn dunlop wah in mijn keten staat vind ik mijn cleane sound beduidend saaier. Alsof je snaren een beetje ouder zijn.
    “I’m all in favor of getting grants for musicians. Or any other good brand of Scotch.” (Pepper Adams)

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2003
    Locatie
    Roosendaal
    Berichten
    954

    Standaard

    Pete Cornish (oa technicus van Brian May en David Gilmore) heeft hier ook een interessant artikel over op zijn site staan:

    http://www.petecornish.co.uk/case_ag...ue_bypass.html
    Koch Multitone 100 watt, inclusief flightcase: 600 euro

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.420

    Standaard

    Op zich vertelt het artikel niets nieuws: 2 lange kabels met alleen maar True Bypass pedaaltjes zorgt voot tone loss. Dat klopt. Een buffer voorkomt dat! En buffers zitten vaak in de NIET-true bypass pedaaltjes.
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    12.218

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wicked Willy
    Pete Cornish (oa technicus van Brian May en David Gilmore) heeft hier ook een interessant artikel over op zijn site staan:

    http://www.petecornish.co.uk/case_ag...ue_bypass.html
    Alleen bij hem komt het weer over als een verkapt verkooppraatje, aangezien ie zelf (overpriced) buffers bouwt.

    Mijn ervaring/advies is als volgt: zorg dat je signaal als eerste een hele goeie buffer binnenkomt (let wel, zelfs de GGG IC Buffer met een 0.15 of 0.22uF input cap en een fatsoenlijk ICtje doet al wonderen). Ga dan indien mogelijk een x-aantal TB pedalen in, voordat je naar de amp gaat.
    En zorg dat je fx-loop volledig TB is/bypassbaar met 1 Looper, aangezien daar de klankwinst het grootst is.

    5 Boss/Ibanez pedalen in een rij? Ik moet er niet aan denken. De punch en complexiteit in het mid-laag wordt beknepen en er gebeurt iets 'plastics' met het hoog/top-hoog.

    En voor de gene die 't in z'n malle harses haalt te denken dat hier een HWA verkooppraatje in schuilt... ik ben al bijna een jaar met 'sabbatical'.
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex | Hamer Californian Elite in Aztec Gold
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

  10. #10

    Standaard

    Ik hoor ook nooit verschil of ik mijn Ibanez DE7, Boss CE-2, Boss GE-7, MXR Zakk Wylde en DOD FX-75s(?) in mijn keten heb of ik ze eruit heb gehaald (met looper).
    Dreadmember

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top