-
UPDATE: Mechanische vraagtekens bij Beamblockers. Goeroes?
Ik heb zojuist 1 (van 4) Weber BeamBlocker in mijn Koch Classictone 4x10" gemonteerd. Een aantal dingen zijn me daarbij opgevallen:
- De slobgaten in de strips waren niet lang genoeg. De betreffende luidsprekers zijn bevestigd met bouten en van die moeren op een plaatje met punten die je in het hout trekt, zodat ze op hun plek blijven (naam van die dingen vergeten). De bouten moeten dan echt rechtstandig ingelaten worden, anders beschadig je de draad. Ik heb dus de slobgaten naar buiten toe wat uit moeten vijlen.
- Wat me opvalt is dat er na goed handvast aandraaien van de bouten nog vrij veel ruimte tussen de afdicht-rand en de baffle zit, verlopend van ca. 0,6 mm bij de strip tot 0 in de richting van de volgende bout. Een gesloten kast is bij de strip dus niet meer luchtdicht, e.e.a. afhankelijk van hoe zacht/flexibel de afdichtrand is. Mogelijk duurt het even voor de afdichtrand voldoende door de strip ingedrukt is.
- Ook de stalen rand van de luidspreker blijkt te vervormen. Ik meet een vervorming van ca. 1,3 mm, gelijk aan de dikte van de strips. Ik ben geen deskundige op het gebied van luidsprekers, maar het lijkt me dat dit invloed zou kunnen hebben op de conusbeweging. Er zal toch wel een reden zijn dat sommige luidsprekerfabrikanten (Electrovoice) liever gegoten frames gebruiken. Kan iemand van de luidspreker goeroes op dit forum hier iets over zeggen?
Toen ik de beamblockers kocht zei De Gier overigens vragen gesteld te hebben aan Weber over "wiebelen" van de luidspreker door de dikte van de strips en het antwoord was dat de strip zou "wegzakken" in de afdichtingsring. Bij mij - voorlopig althans - niet dus. Misschien moet ik zelf maar eens een vragenmailtje aan Weber sturen, voordat ik de rest van de BeamBlockers monteer.
Laatst gewijzigd door piezo; 4 juni 2006 om 09:49
Regels voor berichten