Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 13 van 13
    Senior Member

Standaard

Fijn dat je zo goed oplet!

Ik had nu kunnen zeggen dat ik het expres heb gedaan, maar ik heb gewoon zitten dromen en te onzorgvuldig geantwoord. Vergissen is menselijk zullen we maar zeggen. Dus ja die VI moet een IV zijn, was een typfout. En d g d is inderdaad d a d (de uitkomst blijft hetzelfde )

xx023x = d a d = 1 5 1 = D5

x3003x = c d g d = 1 2 5 2 = Csus2
    Die hogere d kan je zien als 9, Csus2add9 zou dus helemaal correct zijn, maar wellicht is er een regel dat bij add9 de terts er ook in moet zitten zoals bij 022002 = Emadd9 (ook wel geschreven als Em/9)
    Ik hou het op een Csus2 omdat ik die 2e d als een herhaling van de 1e zie.

x2003x = b d g d = 3 5 1 5 = G, met als toevoeging dat de b in de bas ligt, dus G/B

Ik weet ook niet wat de exacte regels zijn, hier schijnt ook niet echt eenduidigheid in te zijn; de één zegt dit, de ander zegt dat. Doe er mee wat jij prettig vindt.
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Fijn dat je zo goed oplet!

Ik had nu kunnen zeggen dat ik het expres heb gedaan, maar ik heb gewoon zitten dromen en te onzorgvuldig geantwoord. Vergissen is menselijk zullen we maar zeggen. Dus ja die VI moet een IV zijn, was een typfout. En d g d is inderdaad d a d (de uitkomst blijft hetzelfde )

xx023x = d a d = 1 5 1 = D5

x3003x = c d g d = 1 2 5 2 = Csus2
    Die hogere d kan je zien als 9, Csus2add9 zou dus helemaal correct zijn, maar wellicht is er een regel dat bij add9 de terts er ook in moet zitten zoals bij 022002 = Emadd9 (ook wel geschreven als Em/9)
    Ik hou het op een Csus2 omdat ik die 2e d als een herhaling van de 1e zie.

x2003x = b d g d = 3 5 1 5 = G, met als toevoeging dat de b in de bas ligt, dus G/B

Ik weet ook niet wat de exacte regels zijn, hier schijnt ook niet echt eenduidigheid in te zijn; de één zegt dit, de ander zegt dat. Doe er mee wat jij prettig vindt.
    Nou, in elk geval hartelijk bedankt voor je replies. Het blijft inderdaad tricky stuff. Als je hier dag in dag uit mee bezig bent kun je je afvragen hoeveel tijd je nog over hebt voor gitaarspelen Ook al zal het op gegeven moment steeds makkelijker gaan natuurlijk.

Die G/B van jou bijvoorbeeld... B is de bas inderdaad, maar als je een drieklank neemt waarbij de 5 de laagste toon is, bijv. deze E drieklank:

x221xx (B, E, G#)

dan zeg je toch ook niet E/B want de noot zit immers al in de drieklank? Ik dacht dat je er een slash chord van maakt als er een noot in de bas zit die NIET in de drieklank voor komt... Tenminste, dat lijkt mij logisch... en omdat die noot al in de drieklank zit klinkt het voor mij ook gewoon als een G ipv dat het opeens een andere klank krijgt. Aan de andere kant kun je zeggen dat juist die basnoot in dit stukje wel een belangrijke rol speelt, dus zou je 'm kunnen benoemen.

Heb jij trouwens conservatorium gedaan of iets dergelijks of de theorie zelf aangeleerd zoals ik?

Senior Member

Standaard

Zelf aangeleerd, vandaar dat ik de officiele regels niet ken. Door de jaren heen mn eigen regels gemaakt.

Ik noem em inderdaad G/B omdat die b zo prominente rol speelt.
    (hier doen ze het ook zo: http://www.all-guitar-chords.com/ind...=C%2FG&get=Get)

Verder zou ik lekker doen wat jij het best/handigst/duidelijkst vindt.
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten