Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23
  1. #1

    Standaard Fender '57 Deluxe Amp

    Je hoort heel veel de laatste tijd over deze reissue. Vooral zeer positief. Lijkt hij echt veel op de orginele? Ik vind de orginele(dus de 50-er jaren versie want het is zowiezo Fenders oudste versterker ,uit 1946) persoonlijk een pracht versterker.
    Ik wist niet of ik deze topic nou bij vintage of modern moest plaatsen want die oude Fender is heel veel geimiteerd of was een inspriratiebron voor moderne gitaarversterker bouwers(eenvoudig cicuit!)
    Laatst gewijzigd door Liefhebber; 29 oktober 2007 om 20:22

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Standaard

    Tov. 'n oude/originele uit '56 - '60 zullen vooral de condensatoren en speaker verschillen. Qua trafo's gebruikte Fender in die tijd diverse modellen (zelfs per jaar) dus die oude kunnen onderling behoorlijk verschillen.

    Als amp-modder/bouwer kan ik zeggen dat het zeker 'n inspiratie-bron is qua old style clean, blues en ZZ Top/Neil Young-achtige rock sounds.
    Voor bepaalde gitaren (vooral met humbuckers of P90s) kan het laag wat zompig worden daarom tweak ik het circuit zelf wat als ik 'n "replica" bouw. M'n favoriete speakers zijn trouwens Alnico Blues of Golds voor de tweed Deluxe.

    Verkijk je niet op "maar 3 knoppen"; vooral de volume-regelaars werken zeer inter-aktief. Voorbeeldje: voor 'n cleaner geluid kun je de volume-regelaar v/d niet gebruikte inputs net boven de 10 zetten.

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chris Winsemius
    Tov. 'n oude/originele uit '56 - '60 zullen vooral de condensatoren en speaker verschillen. Qua trafo's gebruikte Fender in die tijd diverse modellen (zelfs per jaar) dus die oude kunnen onderling behoorlijk verschillen.

    Als amp-modder/bouwer kan ik zeggen dat het zeker 'n inspiratie-bron is qua old style clean, blues en ZZ Top/Neil Young-achtige rock sounds.
    Voor bepaalde gitaren (vooral met humbuckers of P90s) kan het laag wat zompig worden daarom tweak ik het circuit zelf wat als ik 'n "replica" bouw. M'n favoriete speakers zijn trouwens Alnico Blues of Golds voor de tweed Deluxe.

    Verkijk je niet op "maar 3 knoppen"; vooral de volume-regelaars werken zeer inter-aktief. Voorbeeldje: voor 'n cleaner geluid kun je de volume-regelaar v/d niet gebruikte inputs net boven de 10 zetten.
    Ja kijk eens wat een regelmogelijkheden voor het geluid toch nog! Dat vind ik zo mooi aan deze versterkers. Ik heb er zelf geen maar een kennis heeft twee oude, een uit 1956 en een uit 1963. Ik speel er wel eens op met een Fender strat en tele maar ook met een Heritage H 575 archtop. Mijn kennis zegt zelf dat ze nog helemaal origineel zijn en af en toe zijn schoon gemaakt en dat er wel eens buizen zijn vervangen. Ze zijn inderdaad niet hetzelfde wat betreft klank. Ik vind die van 1956 warmer klinken maar die heeft wel meer ruis.
    Als ik het zo bekijk dan denk ik dat die reissue(als hij is wat ik vermoed) wel eens mijn ideale jazzversterker kan gaan worden en ook nog eens een versterker die het meest authentieke strat -en tele geluid gaat opleveren.
    De orginele Deluxes zijn vrijwel niet te koop en indien wel dan tegen absurde prijzen.
    Laatst gewijzigd door Liefhebber; 29 oktober 2007 om 22:47

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Standaard

    De bruine of zwarte uit '63 heeft 'n ander circuit, speakers en trafo's.

    Kenny Burell schijnt met 'n tweed Deluxe opnames gemaakt te hebben. Prijzen oude tweeds zijn meer dan vertienvoudigd in 30 jaar tijd. Zodra je trouwens met "lekker randje" of scheur speelt zijn ze trouwens behoorlijk luid.

    Ik probeer op de meeting van 18 november as. 'n demo-versie van mij tweed Deluxe mods mee te nemen en in december wordt er weer 1 gebouwd.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chris Winsemius
    De bruine of zwarte uit '63 heeft 'n ander circuit, speakers en trafo's.

    Kenny Burell schijnt met 'n tweed Deluxe opnames gemaakt te hebben. Prijzen oude tweeds zijn meer dan vertienvoudigd in 30 jaar tijd. Zodra je trouwens met "lekker randje" of scheur speelt zijn ze trouwens behoorlijk luid.

    Ik probeer op de meeting van 18 november as. 'n demo-versie van mij tweed Deluxe mods mee te nemen en in december wordt er weer 1 gebouwd.
    Verbaasd me niets van Kenny Burell. En die oude Deluxes zijn zeker behoorlijk luid. Vind ik trouwens al van een oude Champ 4 wattertje! Lekker oversturen en fantastisch doorversterk versterkertje met de mic.
    Laatst gewijzigd door Liefhebber; 29 oktober 2007 om 23:36

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    De oude Fenders zijn inderdaad een grote inspiratiebron geweest voor zeer bekende bouwers. ( zoals Marshall). Tot op de dag van vandaag worden er bij kleine bouwers soortgelijke versterkers , met de hand , gebouwd.
    Gezien het prijsniveau van onze grote bouwer ( Fender) is het wellicht een overweging eens te kijken bij een kleinere bouwer zoals Peter van Weelden of Marble. De kwaliteit is minstens zo hoog , zo niet beter , en de prijs is aangenamer. Ook het feit dat je rechtstreeks met de bouwer kunt spreken vond ik een voordeel. De Aftersales is in ieder geval een eind beter. Ook geeft het de mogelijkheid om je versterker iets te laten aanpassen aan je smaak/voorkeur.
    Als je een amp koopt voor de restwaarde koop je Fender , voor al het andere koop je bij een kleine bouwer.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eko
    De oude Fenders zijn inderdaad een grote inspiratiebron geweest voor zeer bekende bouwers. ( zoals Marshall). Tot op de dag van vandaag worden er bij kleine bouwers soortgelijke versterkers , met de hand , gebouwd.
    Gezien het prijsniveau van onze grote bouwer ( Fender) is het wellicht een overweging eens te kijken bij een kleinere bouwer zoals Peter van Weelden of Marble. De kwaliteit is minstens zo hoog , zo niet beter , en de prijs is aangenamer. Ook het feit dat je rechtstreeks met de bouwer kunt spreken vond ik een voordeel. De Aftersales is in ieder geval een eind beter. Ook geeft het de mogelijkheid om je versterker iets te laten aanpassen aan je smaak/voorkeur.
    Als je een amp koopt voor de restwaarde koop je Fender , voor al het andere koop je bij een kleine bouwer.
    Ik denk dat ik die Marbles ook nog eens met extra aandacht ga bekijken. Ik zie trouwens dat jij ook een Bassman '59 hebt. Ook een legendarische versterker waar oa. Marble en anderen ook iets mee gedaan hebben.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Klopt,( dat van de bassman). Ik heb nog een Marble Roadking op m`n verlanglijst staan. Dat is eigenlijk een Bassman maar dan handmade. Deze is uit het eerste jaar van de reissues dus met de Eminence blues. Voor niet al te veel gekocht, dus altijd de centjes waard. Een tussenoplossing dus.
    Ik kocht hem trouwens voor bij de tele en de Gretsch.
    De Marble Clubreverb is voor bij een strat, een killercombination. Van blues tot prachtige warme begeleiding met een reverb om in te verdrinken.
    Zo`n handgebouwde amp ( net als de Fender Customshops) worden eigenlijk van het goede materiaal in elkaar gezet met dezelfde aandacht als vroeger. De vraag voor jezelf is alleen of je de meerprijs van het merk fender wilt dokken of alleen met het geluid en de klasse genoegen neemt.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 september 2004
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    933

    Standaard

    Ik vraag me sterk af of de amps van bijv. een Van Weelden of Marble, goedkoper zijn dan vergelijkbare types van Fender?...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door El Bastardo
    als je niet weet wat je nodig hebt, heb je waarschijnlijk niks nodig.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Ligt er aan of je ze vergelijkt met de Customshop modellen of de lopende band versies.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top