Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 8 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 72

Discussie: Conservatorium

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Ja klopt. Marcel Singor is er zo-een. Heeft alles zelf aangeleerd, theorie en praktijk. Ik ken hem niet anders dan iemand die leeft voor muziek en er alles voor doet en voor over heeft.

    Inmiddels is hij zelf leraar aan de popopleiding van A'dam. Dan heb je toch wel iets goed gedaan

    Op het conservatorium wordt je opgeleid tot een vakman. Er wordt van je verwacht dat je, voor het beheersen van je instrument, zelf thuis veel oefent. In verhouding wordt daar op school dan ook niet veel tijd aan besteed. Op school krijg je veel vakken in theorie maar ook management, opzetten van projecten, les geven, studio-technieken, etcetera. t Is een heel brede opleiding en je wordt voorzien van alle noodzakelijke kennis en vaardigheden die je nodig hebt om na je opleiding het vak te kunnen uitoefenen.

    Er is immers meer voor nodig dan alleen instrumentbeheersing. Als muzikant ben je min of meer een éénmans bedrijfje, en moet je over de skills beschikken waarmee je jezelf goed in de markt kunt zetten.
    Laatst gewijzigd door Rutger; 29 oktober 2007 om 11:25
    -

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 augustus 2007
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    1.059

    Standaard

    Ik zou er inderdaad ook niet voor gaan om het conservatorium te gaan doen als enige opleiding. De kans dat je goed terechtkomt lijkt mij ook vrij gering.
    Ik ben bijna klaar met mijn rechtenopleiding en het zou mij gewoon erg leuk lijken om 4 dagen per week op kantoor te zitten (als advocaat) en gewoon 1 dag per week thuis gitaarles te geven. Verder kun je je op het conservatorium natuurlijk erg goed ontwikkelen.
    Te koop aangeboden:
    - Danelectro Transparent overdrive V1 voor €50,-
    - SE Electronics SE2200A Microfoon voor €150,-
    - Midiplus Origin 65 midi-keyboard voor €75,-

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    kijk ik heb mn toelating gedaan voor Jazz in gent, niet geslaagd, ik was ook maar eerste jaars notenleer.
    Toen ik voor mn evaluatie ging en vroeg wat er mis was, dus feedback vroeg, dan ging de man als n gek tekeer over toonladders, harmonieen en akkoorden.
    ik kon m net niet volgen, hij was al aan zn volgende zin bezig terwijl ik nog ene aant verwerken was.

    Dit zeg ik omdat je nie zo goed theoretisch bekend bent zeg je, maar mss zeg je maar wat je niveau van theorie is.

    Verder denk ik wel dat ze in die richting vooral jazzstandards verwerken ja. Het spreekt voor zich dat als je je examen gaat doen, dat je wel in die richting bekend bent. Dit was ik niet in juni, dus dik geflest. Ik had paar x naar django geluisterd, maar wist nie wie stephane grappellie(of hoe t ook geschreven is) enzovoort, dus als je niet naar die mensen geluisterd hebt, kan je niet weten hoe ze klinken, ben je dr nie door geinspireerd.

    Want ik heb wel snelheid, ik heb wel techniek, maar daarmee werk je nog geen bluesschema of n standard goed af.
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 september 2005
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    1.334

    Standaard

    Ik zit er nu en ik moet zeggen dat het ideaal beeld: alleen maar spelen en lang leve de lol niet klopt. Je moet veel doorzettingsvermogen hebben omdat er heel veel dingen langskomen die je niet boeiend gaat vinden.

    ook moet je ertegen kunnen dat de docenten het over het algemeen maar niks vinden als je veel speelt naast school. Ik weet niet of ik het je zou aanraden, om goed te leren spelen hoef je niet naar een conservatorium en of je er nou echt gelukkiger van wordt weet ik niet, maar aan de andere kant krijg je wel heel gedegen muziekonderwijs, vooral qua theorie, maar je moet absoluut dingen doen naast school anders trek je het niet, ik in ieder geval niet.

    Dan nog iets over "chosen few" of zoiets. Los van goed spelen gaat het nog veel meer om contacten. Zonder de juiste contacten kan je nog zo goed spelen, ook dat chinese ventje voorin de klas, maar kom je helemaal nergens. Dat is in de praktijk vele malen belangrijker dan of je een papiertje hebt

    Hoop dat het een beetje helpt!

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 september 2005
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    1.334

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rutger
    Op het conservatorium wordt je opgeleid tot een vakman. Er wordt van je verwacht dat je, voor het beheersen van je instrument, zelf thuis veel oefent. In verhouding wordt daar op school dan ook niet veel tijd aan besteed. Op school krijg je veel vakken in theorie maar ook management, opzetten van projecten, les geven, studio-technieken, etcetera. t Is een heel brede opleiding en je wordt voorzien van alle noodzakelijke kennis en vaardigheden die je nodig hebt om na je opleiding het vak te kunnen uitoefenen.
    Hier heb je gelijk in maar wat ik een probleem vind van conservatoria is dat zij denken dat hun manier de beste en enige manier is. Ik ben al meerdere keren tegen aangelopen dat docenten er niet tegen kunnen dat je niet via hen, of het conservatorium het werkveld in gaat. Dat ze vinden dat je eerst maar is die vakken moet gaan volgen.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Dan heb je wel erg zelf ingenomen docenten..

    Tuurlijk moet je zelf veel spelen, tuurlijk moet je je eigen netwerk opbouwen! Het conservatorium is daarbij een goede opstap, omdat daar veel grote namen (en toekomstige collega's) rondlopen. Maar je zult het toch echt zelf moeten doen.

    Inderdaad, contacten en netwerken zijn ontzettend belangrijk. Je moet toch over een zekere handelsgeest en (ik vloek nu) commerciele instelling beschikken, om het ver in de muziekbuisiness te kunnen schoppen. Of tegen een goeie manager aanlopen die daarover beschikt en dat voor een schappelijk prijsje voor jou wil gebruiken.
    Laatst gewijzigd door Rutger; 29 oktober 2007 om 14:02
    -

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 september 2005
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    1.334

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rutger
    Dan heb je wel erg zelf ingenomen docenten..
    Sommige wel ja haha

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rutger
    (ik vloek nu) commerciele instelling beschikken, om het ver in de muziekbuisiness te kunnen schoppen.
    Daar hebben heel veel mensen een probleem mee idd, dat snap ik opzich ook niet

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pietaar
    Maar goed ik heb de laatste tijd veel research gedaan, ga ook naar de verschillende open dagen, en toch twijfel ik een beetje omdat ik bang ben dat ik op het conservatorium verzink in Jazz Standards, veel theorie en allerlei rare toonladders waar ik niet gek op ben.

    (...)
    Dus toen dacht ik misschien dan de poprichting, maar dat lijkt me veel te commercieel, volgens mij wordt je dan opgeleid tot iemand die de gitaarpartij van de nieuwe hit van Kelly Clarkson of Do inspeelt. (no offense)
    Je wilt geen standards wilt spelen, geen "rare" toonladders en ook geen toegankelijke poprock. Is je goed recht, maar dan denk ik niet dat jij gelukkig wordt van een vakopleiding. Als beroepsmuzikant zul je je heel vaak moeten aanpassen aan andermans stijl. De beste hebben daar ook plezier in, om heel veel stijlen te spelen. Als je eigenlijk alleen je eigen ding wilt doen (zo zit ik zelf ook in elkaar), kun je beter nummers schrijven en een goeie eigen band bij elkaar brengen en je daarop focussen.

  9. #19

    Standaard

    wow leuk man zoveel reacties al dit helpt me echt, mijn vermoedens worden wel een beetje bevestigd, maar ik vind het erg leuk om al die ervaringen enzo te lezen, keep em comin'

    verder, over mijn theoretische kennis:
    Ik heb ooit de pentatonische ladder geleerd en die kan ik nu overal op de hals spelen, en ook toepassen op de mineur, majeur of blues akkoorden(schema's)
    Door de tijd heen is die pentatonische ladder natuurlijk wel uitgebreid met allemaal noten die ik er leuk bij vond klinken, en de laatste tijd ben ik een beetje bezig met arpeggio's en het soleren vanuit een akkoord of drieklank.

    Ik doe dit jaar eindexamen in het vak muziek, dus ik weet wel wat de kwintencirkel etc is.
    Laatst gewijzigd door Pietaar; 29 oktober 2007 om 15:43

  10. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pietaar
    ......heel verhaal..... Ik doe dit jaar eindexamen in het vak muziek, dus ik weet wel wat de kwintencirkel etc is.
    Als je serieus toelating wilt doen, zou ik snel een toegespitste theoriecursus gaan volgen.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top