Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 8 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 72

Discussie: Conservatorium

  1. #1

    Standaard Conservatorium

    Hey,

    Ik ben Pieter en ik ben 18 jaar, ik speel nu 8 jaar gitaar.
    Ik loop al geruime tijd met de gedachte om naar het conservatorium omdat de gitaar (en dan vooral de elektrische) toch al zeker 3,4 jaar mijn beste vriend is (daarvoor speelde ik altijd wat minder intensief) en mijn speelniveau toch wel bovengemiddeld is durf ik te zeggen, ik speel heel veel Dire Straits, JJ Cale, veel bluesjazz achtige dingetjes, maar ook fingerstyle, Andy McKee of Tommy Emmanuel.
    Het lijkt me dus ideaal om een opleiding te doen die perfect aansluit op wat ik het allerleukst vind om te doen.

    Maar goed ik heb de laatste tijd veel research gedaan, ga ook naar de verschillende open dagen, en toch twijfel ik een beetje omdat ik bang ben dat ik op het conservatorium verzink in Jazz Standards, veel theorie en allerlei rare toonladders waar ik niet gek op ben.
    Ik probeer me af en toe een beetje te verdiepen in de theorie die je moet kennen voor de meeste toelatingsexamens, want die is nog lang niet goed genoeg maar heb het meestal na 5 minuten wel weer gehad, ik vind het veel leuker om een solo uit te zoeken en daar dan zelf de grote lijnen uit te halen of zelf ezelsbruggetjes bij te bedenken (van welk akkoord komt die lick, wat voor ladder etc.), maar met die werkwijze zal het me niet lukken aan alle toelatingseisen te voldoen.

    Dus toen dacht ik misschien dan de poprichting, maar dat lijkt me veel te commercieel, volgens mij wordt je dan opgeleid tot iemand die de gitaarpartij van de nieuwe hit van Kelly Clarkson of Do inspeelt. (no offense)

    Dus mensen, misschien ben ik veeeeel te bevooroordeeld, maar ik zou dan ook erg graag de ervaringen horen van mensen die iets met Conservatoria te maken hebben.
    En wat zou het beste conservatorium zijn voor mij als je dit verhaal zo hoort? Het liefst een waar een relaxe sfeer hangt, geen onderlinge concurrentie, maar waar je gewoon lekker de hele dag muziek kan maken en andere mensen kan ontmoeten met dezelfde passie!

    Ik heb alle sites bekeken, en ik vond Amsterdam wel een leuke indruk maken,
    Je hoeft daar ook niet zon waslijst aan theoretische kennis voor te hebben, en als ik de site moet geloven, gaat het vooral om hoe snel je dingetjes oppikt en gevoel voor ritme enzo. Bovendien is de jazzrichting daar een verzamelnaam voor alle mogelijke muziekstijlen.

    Ik hoor het graag van jullie!
    alvast bedankt

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 augustus 2007
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    1.059

    Standaard

    Een bekende van mij heeft klassieke zang gedaan aan het conservatorium.
    Zij is gestopt omdat zij het zingen geweldig vond, maar de theorie niet interessant genoeg. Wat ik heb begrepen is ongeveer 50 tot 60% van de opleiding theorieles en muziekgeschiedenis. Je krijgt ook ongeveer 3 uur per dag praktijkles geloof ik.
    Ik zit er ook aan te denken om conservatorium te doen. Ik heb echter ook dezelfde twijfels die jij ook hebt. Een theoretische onderbouwing is erg belangrijk, maar het hoeft van mij niet de overtoon te voeren.
    Te koop aangeboden:
    - Danelectro Transparent overdrive V1 voor €50,-
    - SE Electronics SE2200A Microfoon voor €150,-
    - Midiplus Origin 65 midi-keyboard voor €75,-

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juni 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.573

    Standaard

    Een conservatorium is een beroepsopleiding. Wat je daar leert is voor je werk. Wat jullie zoeken is een betaalde hobby. Slecht nieuws: zo werkt het niet. Rijk trouwen, dat helpt wel.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 september 2002
    Locatie
    Kontich
    Berichten
    265

    Standaard

    Ik kan het met Rob eens zijn


    Theorie = Noodzakelijk

    Techniek (en de daarbij horende saaie oefeningetjes) = noodzakelijk

    Waar leer je zo'n dingen? Jazz en Klassiek... Je moet niet altijd oefenen wat je WIL leren , je moet oefenen om sneller bij je doel te komen, en als dat betekent om saaie stukken te studeren, so be it !!!!


    En die saaie mannen die de Do en Kelly Clarkson partijen inspelen? Die spelen eender wie onder tafel, dus enig respect is wel van doen. (No offence)
    Kustom Amps , G&L Guitars and some pedals,... That's how I rock!!!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 juni 2005
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    415

    Thumbs up

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pietaar
    Hey,


    Dus toen dacht ik misschien dan de poprichting, maar dat lijkt me veel te commercieel, volgens mij wordt je dan opgeleid tot iemand die de gitaarpartij van de nieuwe hit van Kelly Clarkson of Do inspeelt. (no offense)

    alvast bedankt
    Dat valt echt reuze mee hoor! Ik heb een dagje meegelopen op zo'n concervatorium (Pop academy Rotterdam), en er worden toch erg hoge eisen gesteld (4 gitaristen worden aangenomen uit de 80/90 aanmeldingen). De lessen die daar gegeven worden zijn ook echt gewoon tof. Het is echt niet effetjes Am F C G akkoordschematjes rammen, toen ik er was deden ze veel Jazz/Fusion dingetjes, en je leert er echt gewoon GOED (echt goed) improviseren. En ja, tuurlijk is er theorie,, maar das toch best boeiend eigenlijk?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juni 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.573

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Samder
    Dat valt echt reuze mee hoor! Ik heb een dagje meegelopen op zo'n concervatorium (Pop academy Rotterdam), en er worden toch erg hoge eisen gesteld (4 gitaristen worden aangenomen uit de 80/90 aanmeldingen). De lessen die daar gegeven worden zijn ook echt gewoon tof. Het is echt niet effetjes Am F C G akkoordschematjes rammen, toen ik er was deden ze veel Jazz/Fusion dingetjes, en je leert er echt gewoon GOED (echt goed) improviseren. En ja, tuurlijk is er theorie,, maar das toch best boeiend eigenlijk?
    Goed. En een paar leuke jaren ben je klaar. En dan ? Les geven op een muziekschool ? Of dacht je dat er een dringend tekort aan studiogitaristen was ? Of toch maar in een orkest, misschien heeft Dick Bakker nog een plaatsje vrij ?

    Kortom: geen droog brood mee te verdienen, tenzij je toevallig een van de choosen few bent. Ga er maar vanuit dat je dat niet bent, dat is dat chinese jochie vooraan in de klas die al vanaf z'n 4de jaar 82 uur per dag studeert en iedereen - inclusief de docenten - er moeiteloos uitspeelt.

    Ik ken heel wat mensen die een conservatorium-opleiding hebben afgemaakt en nu iets heel anders doen, gewoon omdat ze er het verkeerde beeld bij hadden. Ik ken ook wat mensen die het conservatorium afgemaakt hebben en nu als beroepsgitarist iedere avond dezelfde deuntjes strummen. Ik ken maar een enkeling die er echt in doorgegaan is, een harpiste die inmiddels haar eigen ensemble heeft, een violist die bij een groot symfonieorkest speelt, een componist die (na 20 jaar als postbode er bijgeklust te hebben!) uiteindelijk een CD uitbrengt die goud wordt.

    Beetje zuur verhaal, maar denk eens goed na: is het niet veelbeter als je eenbaan zoekt waar je gewoon je geld goed mee kunt verdienen, ga je 3 of 4 dagen in de week werken en de rest van de tijd heb je om muzikant te zijn. Je kunt dan gewoon spelen wat je zelf wilt want je bent er niet van afhankelijk en hebt dus de maximale artistieke vrijheid. En als je echt gedreven bent leer je met een eigen gitaarleraar even goed gitaar spelen als met een leraar van het conservatorium.

    Denk ik dan.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rjong999
    Ik ken ook wat mensen die het conservatorium afgemaakt hebben en nu als beroepsgitarist iedere avond dezelfde deuntjes strummen.
    Ik ben er zo een, maar heb het muzikaal gezien toch prima naar mijn zin.

    Het conservatorium geeft je de kans fulltime met muziek bezig te zijn, en de eerste vereiste is dat je dat ook echt wel wil.

    Als je niet jazz/fusion georienteerd bent, kun je een jazzopleiding waarschijnlijk beter vergeten. De uit zichzelf jazzgeorienterende jongens zijn hierin al zoveel verder, normaal gesproken maak je daartegen weinig kans.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Precies, je moet echt heel graag willen én er alles voor over hebben.

    Iedere muzikant wil het liefst beroemd worden met z'n eigen ding, maar dat is voor slechts weinigen weggelegd. Bovendien heb je daar niet per se conservatorium voor nodig, als je maar goed bezig bent.

    Muzikant zijn is gewoon keihard werken en ook klussen doen die je wellicht minder aanstaan. Het wordt dan gewoon: je beroep. Net als elk ander vak.

    Je kunt gewoon de gok wagen en je inschrijven. Het is inderdaad een kwestie van ingeloot worden uit de 100 inschrijvingen. Een vriend van me heeft er 2 jaar vooropleiding voor overgehad, en is nu een erg gewilde bassist terwijl hij nog steeds in opleiding is. Een bevriende drummer is dit jaar afgewezen, maar is vastberaden zich volgend jaar weer in te schrijven. In de tussentijd doet ie nog een jaartje vooropleiding en is hij een x aantal uren per dag bezig met oefenen oefenen oefenen

    Als je dat echt graag wilt, moet je t doen. Als je gewoon in bandjes wilt spelen, moet je er nog ns goed over nadenken.

    En tenslotte een wijsheid van m'n oude gitaarleraar: als iedereen het je afraadt en je dan nog steeds graag wilt, moet je het doen
    Laatst gewijzigd door Rutger; 29 oktober 2007 om 11:10
    -

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juni 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.573

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peter_heijnen
    Ik ben er zo een, maar heb het muzikaal gezien toch prima naar mijn zin.
    Ik wil ook niet beweren dat dat niet zou kunnen, Peter. Maar ik ken ook iemand die uiteindelijk verzekeringsadviseur is geworden omdat 'ie na 5 jaar geen zin meer had in dat strummen, kon zichzelf er gewoon onvoldoende in kwijt. Speelt als weekend hero in een jazzbandje en is er gewoon veel gelukkiger mee.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 oktober 2002
    Locatie
    België
    Berichten
    433

    Standaard

    Maar puur qwa techniek en snelheid ga je op een conservatorium niet meer kunnen als je gewoon prive-les neemt denk ik, theoretisch sta je wel veel sterker natuurlijk en je kent vele scales, akkoorden-theorieën. Natuurlijk is techniek en snelheid lang niet het enige, ik wil maar zeggen dat er ook goede muzikanten zijn zonder een graad van het Conservatorium, niet?
    Just play that guitar!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top