Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 31
  1. #1

    Standaard

    Ik ben van plan, in navolging van enkele anderen hier, om zelf een fuzz-pedaal te gaan maken, doel is eigenlijk het maken zelf en kijken of ik zoiets kan.

    Ik heb al het 1 en ander aan schema's en instructies gedownload, maar nu vraag ik me eigenlijk af hoe ik zelf een printplaat maak en wat ik daarvoor nodig heb. Zijn die dingen kant en klaar te krijgen? En hoe krijg ik dan de juiste verbindingen?

  2. #2

    Standaard

    Heb trouwens al wel het 1 en ander gevonden op internet, maar ik wil ook wat ervaringen en adviezen van anderen hebben.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2002
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    754

    Standaard

    Wat je nodig hebt is een klein boortje,een zak ijzerchloride,een plaatje board met een koperlaagje en een stift;mijn advies een rode lumocolor 313 van staedler.
    Laat even weten als je deze dingen hebt,dan zal ik het je uitleggen.Oh ja en een stukje visdraad en een plastic bakje(ik gebruik een leeg fritessaus bakje)

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 januari 2002
    Locatie
    Roermond
    Berichten
    250

    Standaard

    lijkt me iets te simpel om alleen met een stift printjes te tekenen.
    Iets professioneler: kijk ns op http://www.circuitsonline.net/artikelen/view.php?id=1 Ik heb met een investering van zo'n 15 euro al 10 plaatjes gemaakt
    Je kunt ook met Press'N'Peel Blue werken, dat scheelt het UV-belichten en ontwikkelen, maar je moet wel met een strijkbout in de weer. Daarna alleen nog etsen.
    Press'n'peel is in NL niet te koop maar als je toch bij Small Bear gaat bestellen (bv gematchte germanium transistoren voor een Fulltone 69 clone) dan kun je er een vel bij betsellen voor $2.-
    Je kunt op http://www.tonepad.com zien hoe je ermee moet werken.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    Mith, "ïk" heb het gewoon gedaan met plaatje die je bij de electronica boer kunt kopen, dat is een soort plaat met een paar rijen strips onder elkaar met gaten erin, werkt heel makkelijk en je hoeft niet met ultra violet of ijzerchloride tewerken, alleen maar met een soldeerpistool (of iets dergelijks).

    zo ziet mijne er dus uit: http://home.zonnet.nl/spit23/8.JPG

  6. #6

    Standaard

    Ik heb artikel (www.circuitsonline.net/artikelen/view.php?id=1 ) gelezen DOLBY, maar is dat belichten en ontwikkelen echt nodig of is er ook een methode waarbij dat niet hoeft, want om nou een zonnebank te kopen om een print plaat te maken vind ik een beetje ver gaan :smile:

    <edit>
    Ik wil liever wel een ge-etste printplaat lennart, heb het idee dat dat wel wat netter is, maar ik zal jou suggestie zeker in overweging nemen mocht de andere methode niet zonder belichten kunnen.
    </edit>


    <font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mithrandir op 2003-01-29 11:10 ]</font>

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 maart 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    515

    Standaard

    Ik heb een paar dingetjes voor je op m'n home-page gezet.

    hier de links daarvoor:
    HTTP://members.chello.nl/aad.sieraad/Ts9-koper.pdf
    HTTP://members.chello.nl/aad.sieraad/Ts9-silk.pdf
    HTTP://members.chello.nl/aad.sieraad/Ts9-sch.pdf

    Alleen maar als voorbeeld hoe je de juiste verbindingen kunt leggen. :smile:
    Voor een eenmalig project zou je zoiets kunnen natekenen, rechtstreeks op een stuk printplaat. Hou er wel rekening mee dat je in spiegelbeeld moet tekenen! Gebruik een ets-bestendige inkt hiervoor (pennen te koop bij de electronica zaken).

    Denk er wel om, als je een fout maakt bij het tekenen en de print is ge-etst wordt het lastig die fout achteraf te herstellen.
    Dan moet je van scratch af aan opnieuw :sad:

    Er is geen andere manier om een kant en klare print te krijgen dan etsen.
    Of je moet in het bezit zijn van een LKPF-freesmachine :smile: of een opdamp installatie.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2002
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    754

    Standaard

    Hmm,het lijkt iets te simpel om gewoon met een stift te tekenen die je in de boekhandel kunt kopen?
    Nee,je kunt beter beginnen met een compleet laboratorium,belichtingsinstallaties etc.Dan ben je tenminste in staat om een paar duizend printjes per dag te maken.Ik maak gewoon voor eigen gebruik,een stuk of 5 op een avond.Met een stift ja.

  9. #9

    Standaard

    Ok, tekenen met een stift kan dus prima om te beginnen. Ik vond het idd ook al wat te veel van het goede om voor de eerste keer meteen al een berg aan chemicalien, lichtbak en weet ik veel wat te kopen.

    Misschien kan je me de uitleg even mailen EdJ voor als ik alle spullen heb, mijn e-mail adres staat in mijn profiel.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 januari 2002
    Locatie
    Roermond
    Berichten
    250

    Standaard

    zelf belichten en ontwikkelen is echt rete simpel, en je hebt er geen "berg" chemicalien voor nodig, alleen maar wat ontwikkelaar (kan ook met NaOH)
    Ik heb zelf een tweedehands gezichtsbruiner gekocht voor 10 euro en dat werkt prima.
    Voordeel is ook dat je heel compacte printjes kunt maken die je zo van het internet kunt plukken. ff afdrukken, copieren op een overhead sheet, dat op je plaatje tijdens het belichten, dan in de bak met ontwikkelaar en vervolgens in de etsbak.
    b.t.w. als je een stift wilt gebruiken kun je die gewoon bij de kantoor winkel halen: watervaste stiften van Edding doen het goed.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top