Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 33 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 321
  1. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S
    Wat de opnamen van Deep Purple betreft: in dat geval had ik ze wel met elkaar laten spelen, maar met de probleem muzikant in dezelfde ruimte, maar zijn amp of speaker in een afgesloten ruimte. Ik had dan voor iedereen een perfecte koptelefoonmix gemaakt en ze tegelijk laten spelen, maar dan had die oen zijn foutjes later kunnen repareren.
    Zo hebben wij onze demo ook opgenomen. Iedereen bij elkaar, maar met een koptelefoon op. Mijn amp stond te blazen in een aparte ruimte, idem voor de bas.
    Was een mooi proces, lang bezig geweest om een goede sound te krijgen, wat niet lukte omdat onze bassist zijn bas niet goed had afgesteld. Dat heeft ons echt een tijdje gekost. gelukkig was Rikkers in de buurt en heeft dat heel snel gefixed. Het nummer dat we daarna speelden om onze frustratie kwijt te raken is ongeveer 1-op-1 op de cd terecht gekomen. En dat hoor je nog steeds.
    Voor mij een volgende keer ook alles met elkaar inspelen, en eventuele foutjes later herstellen.
    Zion Pikasso, Gibson LP Classic =>Marshall JMP-1=>Peavey Classic 50/50

  2. #22

    Standaard

    Zo, ook maar even reageren, heb er dan wel 0,00001 verstand van maargoed...

    Er zit denk ik wel verschil in wat voor muziek je maakt. Ik luister nu bijv. naar Richard Butler. Die overigens alleen maar zingt, de rest (en dan ook echt alles wat bij "de rest" hoort, tot 't opnemen, mixen en weet ik veel wat nog meer) is gedaan door muzikaal genie Jon Carin. In zo'n geval kan je gewoon niet alles in 1 keer inspelen. En toch vind ik het echt geweldig klinken. (Maargoed, ik luister er dan ook niet zo naar als bijv. Han of Bas)

    Als ik lekker zelf aan m'n nummertjes pruts thuis dan is het ten eerste niet mogelijk om alles in 1 keer op te nemen, en bovendien komen veel ideetjes bij mij pas halverwege. Zo van "Oh, dit klinkt ook wel geinig". Dus eigenlijk ontstaat 't nummer ook voor een deel bij mij als ik er al mee bezig ben. Dat zal voor een 13 in een dozijn Rock 'n Roll bandje natuurlijk wel anders zijn denk ik.

    En over drummers gesproken.... Who needs them?
    Omdat ik zelf thuis geen heel drumstel kan opnemen (nouja, niet acceptabel, en 't is gewoon onhandig met de computer aan de andere kant van de ruimte) doe ik 't echt met vanalles, soms een apparte snare opnemen of gewoon iets heel anders gebruiken om de drumpartij te vervangen. Niet dat dit zal werken bij een "normaal" bandje, maar hey, ik ben gewoon apart

    Ik heb zelf 1 keer drums echt goed mogen inspelen in een studio. Dat was bij Han. Eerlijkgezegd heb ik niet helemaal onthouden hoe het toen is opgenomen, maargoed, ik was ook meer om me heen aan 't kijken en kwijlen dan daar mee bezig zijn. 'T spelen zelf leed er ook onder, maargoed, eens moet een eerste keer zijn....

    En ik denk dat sommige producers of technicie of wie er dan ook over gaat bij producties zo veel gefocussed zijn op het geluid van een instrument individueel. Bijvoorbeeld mensen die 6 keer een gitaar inspelen links en rechts en midden en ondersteboven, dan blijft er volgens mij weinig ruimte over voor de andere instrumenten en zo gaat je totaalplaatje naar de klote lijkt me. Zelfde geld voor drums denk ik. Die kunnen apart mischien heel goed klinken maar zodra de andere instrumenten erbij komen blijft er mischien niks meer van overeind lijkt me.

    Maargoed, als je een goed totaalplaatje wilt moet je daar ook verstand van hebben lijkt me, want als je iets met z'n alle tegelijk inspeelt en je komt er later achter dat je 't eigenlijk niet goed hebt gedaan baal je flink lijkt me. En als je alles apart hebt ingespeelt kan je dingen apart nog wat bijschaven of opnieuw inspelen. Bij live opnemen zal dit ook wel kunnen maar volgens mij minder? (help me out?)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Richwoodje
    Nee, dit is Bob Dylan noch Roger Waters, het is Niels D.
    Horny Horns

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juni 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.573

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pikasso
    Zo hebben wij onze demo ook opgenomen. Iedereen bij elkaar, maar met een koptelefoon op. Mijn amp stond te blazen in een aparte ruimte, idem voor de bas.
    Was een mooi proces, lang bezig geweest om een goede sound te krijgen, wat niet lukte omdat onze bassist zijn bas niet goed had afgesteld. Dat heeft ons echt een tijdje gekost. gelukkig was Rikkers in de buurt en heeft dat heel snel gefixed. Het nummer dat we daarna speelden om onze frustratie kwijt te raken is ongeveer 1-op-1 op de cd terecht gekomen. En dat hoor je nog steeds.
    Voor mij een volgende keer ook alles met elkaar inspelen, en eventuele foutjes later herstellen.
    Snappikkutnouniet ? Als je met de koptelefoon op naar de rest luister, maakt het dan wat uit of ze het live spelen of dat het van een opname komt ? Ik luister ook naar de rest op de kioptelefoon als ik het inspeel, maar wel in de vertrouwed ruimte van mijn eigen studio, zonder vreemden om mij heen, op het moment dat het mij uitkomt. Dat bevalt mij best. Ik kan me wel voorstellen dat er anderen zijn die beter presteren als ze onder de druk van een vreemde ruimte, een lopende geldmeter en een opnamebaas staan, maar dat is dus niks voor mij (waarmee al bewezen is dat het geen algemeen geldende uitspraak is. Overigens ook eentje die niet echt te falcificeren valt, lijkt me.)
    Maar voor wie dat wil: ga gezellig met z'n allen in het hok zitten en leef je uit, zoals Han aangaf is de technologie er om het goed te krijgen. En voor wie dat niet wil: neem op zoveel tracks op als je wilt en maak later de puzzle af. Gelukkig hebben we daar ook de technologie voor.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2002
    Locatie
    Oh oh....
    Berichten
    6.353

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rjong999
    Snappikkutnouniet ? Als je met de koptelefoon op naar de rest luister, maakt het dan wat uit of ze het live spelen of dat het van een opname komt ? Ik luister ook naar de rest op de kioptelefoon als ik het inspeel, maar wel in de vertrouwed ruimte van mijn eigen studio, zonder vreemden om mij heen, op het moment dat het mij uitkomt. Dat bevalt mij best. Ik kan me wel voorstellen dat er anderen zijn die beter presteren als ze onder de druk van een vreemde ruimte, een lopende geldmeter en een opnamebaas staan, maar dat is dus niks voor mij (waarmee al bewezen is dat het geen algemeen geldende uitspraak is. Overigens ook eentje die niet echt te falcificeren valt, lijkt me.)
    Maar voor wie dat wil: ga gezellig met z'n allen in het hok zitten en leef je uit, zoals Han aangaf is de technologie er om het goed te krijgen. En voor wie dat niet wil: neem op zoveel tracks op als je wilt en maak later de puzzle af. Gelukkig hebben we daar ook de technologie voor.
    Het verschil is eigenlijk heel simpel. Muzikanten jutten elkaar op. Een goede band speelt samen, wisselt volume en timing. Op een opname die je terug luistert is dat echt niet te doen. Ik vind het al onmogelijk om piano en zang apart op te nemen en toch veel wisselingen te hebben. Je weet namelijk nooit exact wanneer je in moet vallen. Doe het tegelijk....dan is het koekje!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Postbank
    Snel geld overmaken...Daar maak je vrienden mee!
    "You can hide your genetics under drastic cosmetics, but this chameleon magic is known to be tragic."

  5. #25
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Maar dat is nou juist het punt Rob en volgens mij snap je dat nog niet. Als mensen met elkaar zijn en het zijn de goede mensen, dan kan er iets wonderbaarlijks gebeuren, dan lijkt het alsof alles bij elkaar komt en de muziek een extra dimensie krijgt. Het is het mooiste wat bestaat, alsof alles los van de grond zweeft en je komt in een wereld terecht die mooier is dan drugs, mooier dan sex en mooier dan everything else.

    En dat moet je tenminste één keer in je leven hebben meegemaakt om het te begrijpen en die ene keer zul je nooit meer vergeten, al word je 110.

    En dat zijn de dingen die ik voor de eeuwigheid wil vastleggen. En in die zin is de opnametechniek zijn doel al lang voorbij. Jij bent daar een onderdeel van omdat je de nadruk legt op de techniek, maar die techniek heb je hoegenaamd niet nodig om kunst te bedrijven, die techniek is uiterst handig als je matig presteert, je kunt dan tenminste nog iets maken van de beste stukjes die je bij toeval hebt weten te maken. Maar muziek is voor mij nog steeds de belangrijkste vorm van kunst, het is universeel, het is een taal die iedereen waar ook ter wereld verstaat en die de meest heftige emoties kan teweeg brengen. Vergeet dat nooit en als je weer eens alleen in je studio zit, bedenk dan hoe mooi het kan zijn met geesten die op dezelfde golflengte zitten en samen tot grootse dingen komen, met elkaar, op momenten dat de rest er helemaal niet meer toe doet, magic moments waarin muzikale orgasmes ontstaan.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 maart 2007
    Locatie
    Ass'n
    Berichten
    807

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S
    Maar dat is nou juist het punt Rob en volgens mij snap je dat nog niet. Als mensen met elkaar zijn en het zijn de goede mensen, dan kan er iets wonderbaarlijks gebeuren, dan lijkt het alsof alles bij elkaar komt en de muziek een extra dimensie krijgt. Het is het mooiste wat bestaat, alsof alles los van de grond zweeft en je komt in een wereld terecht die mooier is dan drugs, mooier dan sex en mooier dan everything else.

    En dat moet je tenminste één keer in je leven hebben meegemaakt om het te begrijpen en die ene keer zul je nooit meer vergeten, al word je 110.
    Kut Han, je begrijpt het echt
    Mocht ik ooit het geld en de muzikanten vinden kom ik bij je opnemen.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rjong999
    Snappikkutnouniet ? Als je met de koptelefoon op naar de rest luister, maakt het dan wat uit of ze het live spelen of dat het van een opname komt ?
    nee dan snap je het echt niet.
    het gevoel wat je soms hebt als je met mensen samen speelt..
    maar han heeft het volgens mij al prima uitgelegd.
    en als je die radio docu luistert die ik plakte kun je je afvragen of een deel althans van dat gevoel mee zou kunnen worden opgenomen..

    maar stel je voor, een zwoele zomeravond, je bent in of vlakbij een tent waar een stel mensen spelen.
    dat wat je dan hoort is heel moeilijk op te nemen, met de zwoeligheid en krekels eromheen enzo

    alhoewel ik ook wel weer, heb ik geloof ik hier ook al eens geplakt iets heel mafs meemaakte met een moderne CD, die van sting, zijn verjaardagsfeestje.
    ik hoorde die CD voor het eerst, met een vriendinnetje samen en we wilden hem meteen nog een keer horen en waren heel erg emo allebei later.
    pas dagen later kwam ik er achter dat die opname, dat feest op 11 september 2001 was..

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2002
    Locatie
    Oh oh....
    Berichten
    6.353

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bass blom
    ik hoorde die CD voor het eerst, met een vriendinnetje samen en we wilden hem meteen nog een keer horen en waren heel erg emo allebei later.
    pas dagen later kwam ik er achter dat die opname, dat feest op 11 september 2001 was..
    Daar zeg je wat! Dat is met recht de meest geniale opname ooit namelijk van hem. Emotie spat er gewoon vanaf!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Postbank
    Snel geld overmaken...Daar maak je vrienden mee!
    "You can hide your genetics under drastic cosmetics, but this chameleon magic is known to be tragic."

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juni 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.573

    Standaard

    Ik geloof je gelijk hoor, daar gaat het niet om. Maar laten we het er maar op houden dat mijn beperkte bekwaamheden de door jou geschetste werkwijze onbetaalbaar maken, en toch ben ik wel heel tevreden met het resultaat dat we nu hebben kunnen maken, met de zeer beperkte middelen die ons ter beschikking staan.
    Dus ik zal het moeten doen met een handje vol tracks die door mickeymouse muzikanten zo hier en daar op hotelkamers, slaapkamers, zolderkamers, oefenruimtes en garages ingespeeld zijn, met behulp van mickey mouse microfoontjes, preamps en adaptertjes op mickeymouse laptopjes opgenomen en met mickey mouse monitors beluisterd.

    Het leven is echt heel onrechtvaardig.

    Daar staat maar 1 ding tegenover: onze productie is 100% oprecht en van onszelf. Wat niet deugt hebben we zelf niet goed gedaan en wat wel deugt hebben we zelf wel goed gedaan. Geeft een behoorlijk goed gevoel.

    Als je overigens dacht dat het werken met guidetracks een emotieloze toestand is dan kan ik dat alleen maar ernstig ontkennen, ik leef me net zo in de muziek in als dat ik dat zou doen met de rest van de mannen er omheen, en ook onze regelmatige evalutieavonden zijn behoorlijk beladen. Het is zeker anders, maar minder ? Kun je dat eigenlijk weten ? Ik kan hier dingen doen die je in de studio echt nooit voor elkaar krijgt, niet omdat het niet zou kunnen, maar omdat de situatie zich er niet voor leent. Zo heeft iedere aanpak z'n specifieke kenmerken, denk ik.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.955

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S
    Als mensen met elkaar zijn en het zijn de goede mensen, dan kan er iets wonderbaarlijks gebeuren, dan lijkt het alsof alles bij elkaar komt en de muziek een extra dimensie krijgt. Het is het mooiste wat bestaat, alsof alles los van de grond zweeft en je komt in een wereld terecht die mooier is dan drugs, mooier dan sex en mooier dan everything else.
    Maar muziek is voor mij nog steeds de belangrijkste vorm van kunst, het is universeel, het is een taal die iedereen waar ook ter wereld verstaat en die de meest heftige emoties kan teweeg brengen. Vergeet dat nooit en als je weer eens alleen in je studio zit, bedenk dan hoe mooi het kan zijn met geesten die op dezelfde golflengte zitten en samen tot grootse dingen komen, met elkaar, op momenten dat de rest er helemaal niet meer toe doet, magic moments waarin muzikale orgasmes ontstaan.
    Pfffoe hey Han... iets onbeschrijfbaars... maar dit is wel wat ik bedoel ja
    het is een soort licht, godlike almost, je wordt opgetild, overstijgt jezelf
    ja da's wel lekker.
    Laatst gewijzigd door Makor1966; 28 oktober 2007 om 20:24
    .........

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top