Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 33 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 321
  1. #11
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Nou, nog niet zo lang geleden heb ik een draadje geopend met de vraag: hoe zouden jullie het aanpakken als je een opname moet maken van een bigband. En die vraag was voornamelijk gericht aan degenen die met een opleiding bezig zijn.

    Ik heb daarvan geleerd dat er eigenlijk geen aandacht wordt besteed aan deze materie en dat vind ik zorgelijk.

    En Rob, jij postte van de week nog een verhaal over jullie CD, dat je de drums hebt opgenomen in een studio, maar dat jullie wel een halve dag kwijt waren aan het 'maken' van het drumgeluid. Dat kan in hoofdzaak te maken hebben met het geluid van het drumstel zelf want dat kan ik van hieruit niet bepalen. Maar ik heb in de studio een Premier Genista slagwerk, berken dus, met een houten snare. Daarbij staan de microfoons permanent opgesteld en permanent op dezelfde ingangen van het mengpaneel aangesloten, waarbij alleen bij de kick en de snare een klein beetje EQ wordt gebruikt, voor de rest staat alle EQ in bypass, alleen de laagaf filters staan aan behalve op de kick en de floortom.

    En gisteren komt dat drummertje van een jaar of 17, hij had een Ludwig snare geleend, mocht hij van zijn baas (Terpstra) lenen, een gloednieuwe dure snare die ook geweldig klonk.
    Dus we gaan soundchecken en dat is in twee minuten klaar, klonk gewoon prima en hoefde niets aan veranderd te worden. Denk er wel bij na dat een studio als die van mij een euro per minuut kost en een studio als Arnold Muhren drie euro per minuut.

    Als de kreten: 'tijd is poen' en 'less is more' gelden dan is het wel in de studio.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    krijg je met een vaste kit niet nagenoeg hetzelfde drumgeluid bij alle opnames?

  3. #13
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bass blom
    krijg je met een vaste kit niet nagenoeg hetzelfde drumgeluid bij alle opnames?
    Dat is het leuke van drummers, geen twee die hetzelfde klinken op één drumstel.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S
    Dat is het leuke van drummers, geen twee die hetzelfde klinken op één drumstel.
    dat is natuurlijk ook weer zo.
    nemen ze meestal hun eigen snare en bekkens mee?

  5. #15
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Jawel Bass, maar wat die snare betreft: die klinkt naar mijn idee meestal niet beter, maar drummers zijn bizondere mensen zoals je weet. Ik heb een berkenhouten snare en die blijft altijd fier overeind in de mix, het is een kwestie van smaak en sommige drummers denken dat een snare moet klinken als een natgeregende krant.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  6. #16
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Ik zit nu naar een demonstratie DVD te kijken van B&W, over de Nautilus 801 serie en daarop staat een interview met Cassandra Wilson met daarachteraan een geweldig stuk muziek.

    Maar zij zegt precies wat ik bedoel: als je een opname maakt kies je voor een bepaalde locatie, je neemt namelijk ook de sfeer op en dat hoort degene die luistert. Je kiest voor een atmosfeer waarin de mensen hun ding optimaal kunnen doen en dat kan een railwaystation zijn, een grote studio of een intieme kleine ruimte.

    Maar wat ze zegt is dat je met de mensen muziek maakt en kiest voor authentiek zijn, for the real thing. Dat krijg je IMHO nooit voor elkaar met eerst de drums, dan de bas voor het eggie, vervolgens de gitaar etc, hoeZeer je ook je best doet, het wordt nooit zo goed als mensen met elkaar het samen doen.

    En het is bijna niet nodig om te zeggen dat Cassandra nog altijd kiest voor het opnemen met tape.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    de sfeer..
    heb je de radiodocu: geluid dat niet mag wel eens gehoord?

    http://www.dhtrob.com/overige/geluid_dat_niet_mag.htm

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juni 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.573

    Standaard

    Han, dat wij een halve dag bezig zijn geweest met het goed krijgen van het drumgeluid komt door de volgende redenen:

    1. We hadden het nog nooit eerder gedaan
    2. We hadden het nog nooit eerder gedaan
    3. We hadden het nog nooit eerder gedaan

    Als ik het nu opnieuw zou moeten doen zou het beter gaan, en in een uur of zo. En de keer daarna in een half uur. Al doende leert men, nietwaar ?

    Wat het met "met z'n alle tegelijk opnemen" te maken heeft weet ik niet. Het neigt mij allemaal wat naar nostalgiek, de geur van lak en verse radiobuizen en het lichte gezoem van een Studer op de achtergrond.

    Ik zag laatst een video van het opnemen van Deep Purple in Rock, ik was echt onder de indruk, dat ze alles gewoon in 1 keer speelden. Of het daardoor een beter album is geworden weet ik niet, volgens Ian Pace (de drummer) hebben de opnames onnodig lang geduurd vanwege de vele takes die nodig waren om alles (met name Blackmore) goed op de tape te krijgen. Hij vond het vreselijk zonde, zijn beste drumwerk is nooit uitgebracht want op die take was toevallig de gitaar niet goed. Uiteindelijk is het dus een som van compromissen geworden.

    Niet dat wij dat wisten hoor, in de brugklas.

  9. #19
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rjong999
    Han, dat wij een halve dag bezig zijn geweest met het goed krijgen van het drumgeluid komt door de volgende redenen:

    1. We hadden het nog nooit eerder gedaan
    2. We hadden het nog nooit eerder gedaan
    3. We hadden het nog nooit eerder gedaan

    Als ik het nu opnieuw zou moeten doen zou het beter gaan, en in een uur of zo. En de keer daarna in een half uur. Al doende leert men, nietwaar ?

    Wat het met "met z'n alle tegelijk opnemen" te maken heeft weet ik niet. Het neigt mij allemaal wat naar nostalgiek, de geur van lak en verse radiobuizen en het lichte gezoem van een Studer op de achtergrond.

    Ik zag laatst een video van het opnemen van Deep Purple in Rock, ik was echt onder de indruk, dat ze alles gewoon in 1 keer speelden. Of het daardoor een beter album is geworden weet ik niet, volgens Ian Pace (de drummer) hebben de opnames onnodig lang geduurd vanwege de vele takes die nodig waren om alles (met name Blackmore) goed op de tape te krijgen. Hij vond het vreselijk zonde, zijn beste drumwerk is nooit uitgebracht want op die take was toevallig de gitaar niet goed. Uiteindelijk is het dus een som van compromissen geworden.

    Niet dat wij dat wisten hoor, in de brugklas.
    Rob, ik heb vanmiddag de hele DVD gekeken van B&W, met veel interviews van diverse grootheden uit de muziek, zowel klassiek, jazz, pop en andere stromingen en eigenlijk vertellen ze allemaal hetzelfde verhaal en dat is min of meer ook mijn verhaal.

    Wat de opnamen van Deep Purple betreft: in dat geval had ik ze wel met elkaar laten spelen, maar met de probleem muzikant in dezelfde ruimte, maar zijn amp of speaker in een afgesloten ruimte. Ik had dan voor iedereen een perfecte koptelefoonmix gemaakt en ze tegelijk laten spelen, maar dan had die oen zijn foutjes later kunnen repareren.

    Ik weet als geen ander dat een drummer niet zo gek lang optimaal kan presteren en als het een paar keer fout gaat door een ander (meestal een gitarist ), dan slaat de verveling ongenadig toe bij drummers, dus gaan we naar een alternatieve methode. Maar de essentie is de muziek, de muziek en nog eens de muziek, de rest is minder belangrijk.

    En dat heeft in het geheel niets met nostalgie van doen, het is altijd zo geweest en het zal altijd zo blijven. En de echt groten der muziek snappen dat al heel lang.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Ik weet het niet Han, ik vind de combinatie tot nu toe meestal het fijnst werken denk ik...
    Ik ben namelijk zo'n gitarist, ik maak weleens fouten en we hebben ook een drummer die weleens fouten maakt dus om een take voor elkaar te krijgen waarop we allebei echt pieken is niet altijd mogelijk...
    Het fijnste vind ik daarom om een basistake te pakken waarop in ieder geval de bas en de drums goed staan en de energie/vibe goed is, vaak nog met een aantal gitaardingen die okee zijn...
    Daarna de niet lekkere partijen repareren door in te prikken en eventueel het een en ander nog overdubben om een wat breder geluid te krijgen...
    Voor de zang werkt het meestal ook wel lekker op deze manier, laten staan wat goed is en her en der nog wat overdubben...
    Gitaarsolo's probeer ik meestal in een take te doen en als er een foutje inzit dan plakken we er meestal een andere goede take (die ook met de hele band erbij is gespeeld) overheen, alhoewel de meeste solo's tot nu toe volgens mij wel in een take ontstaan zijn...

    Ik begrijp absoluut wel wat je bedoelt want het los inspelen van elkaar vind ik ook echt waardeloos, ik heb daar totaal geen gevoel mee, ik ben dan waarschijnlijk ook de moeilijkste in de band met overdubben, ik ben daar niet echt goed in en vind het vreselijk, het voelt heel kunstmatig...

    Een van onze songs op de MySpace is helemaal tegelijk opgenomen en eerlijk gezegd ben ik daar wel het meest trots op, ik meen er wel een extra sfeer in te herkennen dus wat dat betreft onderschrijft dat wel een beetje je idee...
    Misschien wel grappig om eens te checken, zou jij durven zeggen welke van de songs (eentje dus) op onze MySpace in een keer is ingespeeld en zo ja welke is het dan en waarom denk je dat?
    het hoeft niet hoor, maar ik zou het wel grappig vinden om te weten of je het er bij een niet door jou gemaakte opname ook uit kan halen...
    Echt alles is volledig live op deze take, echt alles in een keer, totaal geen overdubs...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top