Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16

Discussie: Gibsonized!

  1. #1

    Standaard Gibsonized!

    Mijn nieuwste aanwinst is een shortscale semi-akoestiche bas van mijn Tsjechische vrienden BaCH.
    Ik had er al diverse in de handen gehad de afgelopen weken. Op een gegeven moment kon ik me niet meer bedwingen om er ook een voor mezelf te kopen. En ik had namelijk snode plannen voor dit apparaat.

    Poos geleden kocht ik op Ebay een paar Gibson Low Impedance Bass humbuckers. Ben namelijk enorme fan van de sound de Les Paul Bassen uit de jaren zeventig.

    Toen vorige week vrijdag de bas werd bezorgd lag deze een half uurtje later al op de slachtbank. Mudbucker eruit gehaald. De boor, vijl, rasp en beitel in de aanslag.

    Na wat uurtjes geknutsel en gespruts is de geslachtsoperatie voltooid:






    1 x BaCH SAB-1S-NA
    2 x Gibson Low Impedance Les Paul Bass Humbucker
    2 x CTS potmeter (lage impedantiewaarde)
    1 x dikke n.o.s condensator
    1 x Switchcraft toggle switch

    Ik heb alleen de derde coiltap van de pickups gebruikt (uit ervaring weet ik dat ik die andere twee toch nooit toepas)

    Het ding klinkt fantastisch. Vanavond meteen mee de planken op!

  2. #2

    Standaard

    Damn da's een lekkertje
    Wat een dom volk hier !!!!!!!!!!!!!!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Ik bewaar al jaren een zo'n Ibanez pickup die echt FANTASTISCH klinkt om die op een gitaar te schroeven maar vooralsnog blijft het bij een toekomstig projectje. Maar die pickup is gewoon een passief ding, 2 gestapelde single coils en die Gibson is Low impedance... kan je die zomaar aansluiten zonder speciale condensator of.. hoe werkt dat?
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4

    Standaard

    Hi B
    Van mijn gepassioneerde liefde voor shortscale bassen ben je op de hoogte, dus dat behoeft geen extra toelichting.

    Dit kon wel eens the match made in heaven zijn qua geluid. Nog daargelaten dat ik het geheel er ook erg smakelijk uit vind zien.

    Wat ben je toch een beschaafde vent.

    Pepe's vraag was ik zelf niet op gekomen, maar nu ik er over nadenk zou ik er geen antwoord op weten.
    Mijn tweede vraag (volg je dit nog - gelukkig gaan allen vrouwen van de hak op de tak): De planken op, OK. Buiten beschaafde vent ook nog beschaafd bassist, maar in welke hoedanigheid/welke band?

    En gefeliciteerd natuurlijk. Ik hoop hem in de 'mooiste van' lijst terug te zien.

    Vriendelijke groet, Gus

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Wat een poepie!
    Laat even weten of het z'n vuurdoop met glans heeft doorstaan.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  6. #6

    Standaard

    Die elementen kun je aansluiten zonder speciale condensator. Het voordeel van lage impedantie is de eindeloze dynamiek. En het zuivere signaal. Je hoeft niet bang te zijn voor verlies als je een beetje lange kabel hebt.

    Maar de output is wel een stuk lager dan bij hoge impedantie. Om die reden had Gibson er destijds een impedantie-omvormer bij. Zodat je qua output bij live optredens toch vergelijkbaar zit met reguliere bassen.

    Bij de bedrading van de basgitaar zelf moet je overigens wel rekening houden met die lage impedantie. Standaard potmeters van 250 of 500 kOhm gaan hier niet werken. Je hebt 5 kOhm nodig!

    "De planken op" was met Definition Of MadMen. In Rocks, Enschede.
    Vanavond weer in De Verdieping, Haaksbergen.


    De vuurproef was van korte duur. De soundcheck was perfect. Maar tijdens het eerste nummer van de gig, begon ze te sputteren.
    Ik vermoed dat ik in al mijn enthousiasme (lees ongeduld) niet zorgvuldig genoeg heb gesoldeerd. Er zit ergens iets los, waardoor ik soms gekraak hoor en af en toe doet een element helemaal niks... Helaas pindakaas dus.

    Vanmiddag maar weer eens uit elkaar schroeven en kijken waar de fout zit. Hopelijk vanavond gefikst...

  7. #7

    Standaard

    Gistermiddag de boosdoener opgespoord; een weigerachtige toggle-switch (een Switchcraft nota bene...). Snel een nieuwe gehaald en erin gezet.

    En gisteravond dus in de herkansing met deze knappe blondine.
    Deze herkansing heeft ze met glans en gemak doorstaan.
    De sound is iets minder "compact" dan die van de (solid body) Les Paul Bass. Dat zal enerzijds te maken hebben met het feit dat de BaCH semi-akoetisch is. En anderzijds heb ik het gevoel dat de plaatsing van de elementen een grotere rol speelt in het verschil.
    Met name doordat het hals element een stuk verder naar voren zit.

    Ik moet nog een klein beetje experimenteren met de hoogte en de hoek van de elementen. De D- en de G-snaar zouden nog iets meer body mogen hebben. Maar dat is muzzenzifterij...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Muzzenzifterij of niet, het klinkt als een blijvertje!

    Gefeliciteerd! Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd een beetje moeite heb gehad met semi-akoestische basmodellen, maar ik ben ze steeds meer gaan waarderen. Meestal is het zo dat ik 'dingen' die ik eerst tegen vond staan op een gegeven moment zo gaaf ga vinden dat ik er een passie voor ga ontwikkelen. Dat geldt voor muziek, voor bepaalde gitaar- of basmodellen, voor de afwerking van gitaren en nog veel meer. Dikke kans dat ik volgend jaar een enorme GAS ontwikkeling voel opkomen voor een ES-bas.

  9. #9

    Standaard

    Nou mocht dat zo zijn dan geef je maar een gil ;-)

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Wat? Ben je 'm nu al zat?
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top