Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16

Discussie: banjoline

  1. #1

    Standaard banjoline

    ik heb waarschijnlijk een antieke ( schatting 80 jaar oud, )8 snarige banjoline gekocht. die lang niet gebruikt is.
    mij is verteld dat de "huid" ingesmeerd moet worden, omdat die anders kan scheuren. is dat zo?, en zo ja, waarmee insmeren en hoe kan ik dat het beste doen?

    verder zit er nu een nieuwe staartstuk op, glimmend en dun , een matte en een wat dikkere materiaal lijkt mij beter, hoe kan ik hier aan komen?(via basvanderbroek.nl heb ik niks geschikts kunnen vinden).

    ik weet echt heel weinig over het instrument en het bespelen, via deze site probeer ik nu wat meer informatie te krijgen, verdere tips, foto,s ed.( ook om een indruk te kunnen krijgen wat voor staartstuk er nou orgineel op hoort) zijn van harte welkom.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Op spelen: Eerst stemmen volgens een mandoline (banjoline = BANJo + mandOLINE), dus van laag naar hoog: GG DD AA EE (snaren staan dubbelkorig, dus telkens twee snaren gelijk stemmen), en dan een cursus voor mandoline zoeken ergens.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  3. #3

    Standaard

    bedankt voor de reactie, mr fingers, maar nu was de info die je gaf juist dat weinige wat ik al wist.

    dus als jij of anderen mij antwoord kunnen geven op die andere vragen dan kom ik hoop ik wat verder.

    groetjes pakize

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Mijn banjoline heeft een ezelshuid als vel, en die moet ik regelmatig insmeren met ledervet... Heeft de vorige eigenaar ook gedaan, en hij zei dat dit goed werkt!

    Over het staartstuk kan ik je weinig zeggen, omdat mijn exemplaar geen staartstuk heeft, maar de snaren aan 4 haakjes op de metalen ring hangen. Als het stuk dat er nu opzit z'n job goed doet, zou ik het gewoon laten zitten.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  5. #5

    Standaard

    bedankt voor je reactie,

    alleen weet ik nu niet wat voor huid er bij mij opzit, ik heb pas via banjo.nl als reactie gehad dat als de huid te droog is dat ik het dan vochtig zou kunnen maken met water, jaaah wat nu het beste is om te doen???

    verder wat betreft staartstuk, zou fijn zijn als ik iets geschikts kan vinden om het een wat betere uiterlijk te geven, dat klopt.
    het is ook meer een esthetische probleem.

    een nieuwe vraag,hoe kan ik aan goede muziek, gespeeld op een banjoline komen?

    hoop op verschillende reacties (ook op de andere vragen), pakize

  6. #6
    Junior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    mariakerke (gent)
    Berichten
    8.246

    Standaard

    Stukken voor mandoline opzoeken. De banjoline is hetzelfde gestemd en leent zich goed tot het spelen van mandoline nummers. Aan zuivere banjoline nummers zal je niet zo makkelijk raken vermoed ik.

    Op www.mandolincafe.com kan je enkele tab vinden, daar staan ook links naar andere tablatuur sites. Misschien kan je op het forum van deze site ook je andere vragen eens stellen, daar zitten toch een aantal mensen die er heel wat vanaf weten.

    succes
    (.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)

    http://vi.be/poachersofmen
    http://facebook.com/poachersofmen

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Makkelijke liedjes...

    Zie eens op de site van "Folk Of The Wood", hebben ze zowat alles (ook onderdelen): http://www.folkofthewood.com/Mandolin%20sitemap.html

    makkelijk liedje om erin te komen is "irishmen's heart to the lady's"

    http://youtube.com/watch?v=7duJ5MfR5Z0
    Hier erbarmelijk slecht gespeeld door mezelf.

    en hier leren ze het je aan:
    http://youtube.com/watch?v=MJNvymfBKwY


    anyway, als je guitarpro5 hebt (of powertab), kan je de tablatuur van gitaar omzetten naar mandoline (of naar eender welk snaarinstrument)
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2003
    Locatie
    Tienray
    Berichten
    2.568

    Standaard

    welk merk is het?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
    Official Member of the Gun Guitars Owners Association

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Saf
    welk merk is het?
    zoldervondst, bijna antiek denk ik, met 0-fret en (een reeds half vergane) mozaik op de achterzijde.

    als je foto's wilt zet ik ze hier wel eventjes.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2003
    Locatie
    Tienray
    Berichten
    2.568

    Standaard

    vind het altijd intressant zoiets.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
    Official Member of the Gun Guitars Owners Association

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top