Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 26
  1. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chris Winsemius
    De eerste 5150s zijn non adjustable fixed bias; geen trimpot om de biasing correct in te stellen. Biasen vereist 'n modificatie.

    Type Mk II heeft wel 'n bias-trim-pot maar het testpunt meet niet de ruststroom maar de negatieve roosterspanning, geeft (dus) absoluut geen aanduiding voor de correcte bias-instelling.

    Cathode-biased zijn ze igg. niet.
    Kan ik hieruit opmaken dat Peavey absoluut niet heeft nagedacht over het feit dat buizen wel eens verslijten?

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2002
    Berichten
    6.051

    Standaard

    ja idd dat lijkt me toch sterk dat een merk een versterker op de markt brengt waar eerst aan moet worden gesleutelt voordat je de buizen kan vervangen...
    is dit alleen bij Peavey zo of bij meer merken?

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2005
    Locatie
    Noordwijk
    Berichten
    1.362

    Standaard

    Jazeker, Mesa's hebben ook geen biaspots. Je dient er Mesa buizen in te zetten welke zijn geselecteerd voor hun amps. Verkopen ze later ook nog lampen aan je, denk dat dat de reden is.

    En meestal zijn die amps erg koud gebiased. Meestal gaat het wel goed als je er een setje gematchte lampen in prikt. Als je 'm heter biast krijg je dat ie losser in het laag gaat klinken. Als je strakke metal speelt kan je 'm naar mijn idee dus beter wat kouder laten anders wordt ie sneller mushy.

    En Murdock en MichielX wordt ie niet snel floppy dan met die JJ's in de preamp? Ik heb ze in mijn kloon gehad en ik vond ze bestwel ruk klinken. De EHX klinken veel bruter bij mij.
    Laatst gewijzigd door Geronimo; 16 oktober 2007 om 02:13
    Ibanez RG 7 620 -> Ibanez TS9 808 mod -> SLO/DR/5150-kloon -> Mesa Recto Trad. 4x12

  4. #14

    Standaard

    hangt van de amp af...mijn 5150 werd een bruut monster...daarbij vind ik het niet juist door te zeggen door buizen heter te biassen dat ze losser worden..sterker nog..ik denk zelfs dat ze strakker klinken..en warmer..ehx is een goeie pre amp voor strak laag...de jj's hebben meer mid..maar klonken juist in de 5150 perfect daar die vaak te koud klinkt ..een mesa vond ik bijv de ehx weer beter klinken in de v1 en v2

  5. #15

    Standaard

    Ik heb ook geen probleem met JJ's, klinken vetjes en strak bij mij.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2005
    Locatie
    Noordwijk
    Berichten
    1.362

    Standaard

    Ja iedereen zegt dat ze 'warmer' klinken door 'heter' biassen. Volgens mij is dat ten dele associatief bij mensen maar het komt ook doordat er meer laag uitkomt, en daardoor kan ie los en sneller ongedefinieert gaan klinken, vooral op hogere volumes.

    En wat die JJ's betreft dan zal het wel aan mij liggen en had ik zeker mislukte maandagmorgenbuizen. Ik had wel de gewone ECC83 en niet de S versie. Weet alleen dat het enige verschil een andere gloeidraad is.
    Ibanez RG 7 620 -> Ibanez TS9 808 mod -> SLO/DR/5150-kloon -> Mesa Recto Trad. 4x12

  7. #17

    Standaard

    het is toch ook logisch?
    als jij je amp (mesa of 5150) harder zet en de eind buizen harder moeten werken gaan ze meer oversturen..waarom denk je dat de cold biased amps zo hard moeten zoals de 5150 en de mesa om echt goed uit de verf te komen?
    Ik vond de jj's in mijn laboga weer te korrelig en niet strak en heb die vervangen door shuguang pre amp buizen..het ligt echt aan de amp en nog 10 dingen (gitaar,snaren,techniek en ook hele belangrijk: cabinet)
    Ik vind de JJ buizen erg goed als eindbuizen en als eindtrap van me pre amp..in mijn laboga klinken juist de strakkere pre amps beter in de v1 en v2 dan de jj's..de combinatie is super van die 2 warm en strak; wat wil je nog meer?

  8. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xmichielx
    het is toch ook logisch?
    als jij je amp (mesa of 5150) harder zet en de eind buizen harder moeten werken gaan ze meer oversturen..waarom denk je dat de cold biased amps zo hard moeten zoals de 5150 en de mesa om echt goed uit de verf te komen?
    Ik vond de jj's in mijn laboga weer te korrelig en niet strak en heb die vervangen door shuguang pre amp buizen..het ligt echt aan de amp en nog 10 dingen (gitaar,snaren,techniek en ook hele belangrijk: cabinet)
    Ik vind de JJ buizen erg goed als eindbuizen en als eindtrap van me pre amp..in mijn laboga klinken juist de strakkere pre amps beter in de v1 en v2 dan de jj's..de combinatie is super van die 2 warm en strak; wat wil je nog meer?
    Inderdaad, ik speel met mijn 5150 nooit veel harder dan de volumeknop op 3. Dan is beetje heter biassen een mooie uitkomst. Van Halen draaide dat ding gewoon op 10. Leuk, maar niet in het zalencircuit in NL.
    www.seraphique.com

    Te koop: Rocktron Replifex, Engl 930/60

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Swan
    ja idd dat lijkt me toch sterk dat een merk een versterker op de markt brengt waar eerst aan moet worden gesleutelt voordat je de buizen kan vervangen...
    is dit alleen bij Peavey zo of bij meer merken?
    het is redelijk uniek aan de 5150... de extreem koude bias veroorzaakt crossover vervorming, wat ook weer een uniek geluid geeft. Volgens de peavey techs heeft de NFB in de poweramp er ook wat mee te maken, die heft deze vervorming weer op, en is te tunen door aan de presence en resonance knop te draaien. Ik denk dat het een vrij bewuste keuze is geweest van de ontwerper(s). Desondanks klinkt een koud gebiaste versterker inderdaad wat kouder en minder vol en als je er in je eentje over speelt verkiest denk ik iedereen het geluid van een warmer gebiaste amp. Maar in een band setting of in een mix kan de koude bias juist weer een uniek geluid geven.

    $0,02
    pokkel'n

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2005
    Locatie
    Noordwijk
    Berichten
    1.362

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xmichielx
    het is toch ook logisch?
    als jij je amp (mesa of 5150) harder zet en de eind buizen harder moeten werken gaan ze meer oversturen..waarom denk je dat de cold biased amps zo hard moeten zoals de 5150 en de mesa om echt goed uit de verf te komen?
    Ik vond de jj's in mijn laboga weer te korrelig en niet strak en heb die vervangen door shuguang pre amp buizen..het ligt echt aan de amp en nog 10 dingen (gitaar,snaren,techniek en ook hele belangrijk: cabinet)
    Ik vind de JJ buizen erg goed als eindbuizen en als eindtrap van me pre amp..in mijn laboga klinken juist de strakkere pre amps beter in de v1 en v2 dan de jj's..de combinatie is super van die 2 warm en strak; wat wil je nog meer?
    Ik denk niet dat de je de eindtrap bij een dergelijke versterker laat oversturen, want dan moet je hem oorverdovend hard zetten. Ik vind het persoonlijk gewoon lekkerder als ie wat kouder staat.
    En die preamps dat zou kunnen want mijn preamp is meer een Mesa DR dan een 5150 dus dan komen onze ideeen daarover eigenlijk wel overeen.

    En wat Negk3 zegt kan wel eens kloppen. Er is ook zo'n gerucht dat Eddie van Halen er vaak 1 buis uit trok om de eindtrap extra scheef te trekken.
    Ibanez RG 7 620 -> Ibanez TS9 808 mod -> SLO/DR/5150-kloon -> Mesa Recto Trad. 4x12

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top