Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juli 2007
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    114

    Standaard Akoestische basgitaar (met element)

    Hallo allemaal. Normaal bevind ik met in het forum wat gaat over akoestische gitaren. We hebben op dit moment geen bassist en ik denk er over om zelf basgitaar te gaan spelen. We gebruiken naast akoestische gitaren ook elektrische gitaren maar we zijn niet een band die loeihard speelt.

    Ik vraag me af of een akoestische basgitaar met element hierin zal voldoen, of heb je te weinig power, of problemen met rondzingen?

    Een andere vraag die ik heb is: Kan iemand die gitaar kan spelen (voornamelijk akkoordenwerk) vrij snel het basspelen onder de knie krijgen?
    Gitaarspelen is slechts een uiting van ijdelheid, er zijn duizenden die het beter kunnen!!
    Ayers DS, Crafter T0 45, Almansa 403 CTW, Traynor TS 15, Fender Acoustasonic Junior. Squier Protone Strat, Fender Standard Strat MIM, Fender USA Vintage 70 reissue, Marshall AVT 50, Jackson JDR 94.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 februari 2006
    Locatie
    Castricum
    Berichten
    1.554

    Standaard

    voor je eerste vraag, is lastig te zeggen. Op zich zou je het wel moeten kunnen redden met een akoestische bas denk ik... rondzingen kan een probleem zijn, maar daar zijn wel oplossingen voor toch?

    en tweede vraag, ligt er aan watvoor baslijnen je wilt gaan spelen. Je hebt al behoorlijk wat basis als gitarist, en zal dus op zich wel redelijk makkelijk overstappen (al zal het natuurlijk wel even wennen zijn). Maar hoe moeilijker de baspartijen zijn hoe lastiger het zal zijn om ze meteen te kunnen bespelen

  3. #3

    Standaard

    Als je met een drummer speelt, zou ik toch aanraden een elektrische bas te gebruiken. Een akoestische bas versterkt klinkt doorgaans toch niet echt geweldig (tenzij je echt een duur model hebt), is snijdt niet goed door de mix en gaat direct rondzingen als je wat luider speelt. Bovendien betaal je een stuk minder voor een degelijke electrische bas dan voor een degelijke akoestische bas van vergelijkbare kwaliteit.

    Basgitaar is een makkelijk instrument om mee te beginnen, maar om het goed te beheersen is het juist een redelijk moeilijk instrument. Vooral consequent strak en in de groove spelen is een stuk belangrijker dan op gitaar, en dat kan redelijk moeilijk zijn om dat onder de knie te krijgen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juli 2007
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    114

    Standaard

    Die Phosphor-Bronze snaren op akoestisch gitaar bevallen me uitstekend. Ik zie dat je die ook voor akoestische basgitaar hebt. Zijn er voor elektrische basgitaar verschillende soorten snaren voor wat betreft materialen of zijn ze allemaal van staal met een nikkellaagje er op?
    Gitaarspelen is slechts een uiting van ijdelheid, er zijn duizenden die het beter kunnen!!
    Ayers DS, Crafter T0 45, Almansa 403 CTW, Traynor TS 15, Fender Acoustasonic Junior. Squier Protone Strat, Fender Standard Strat MIM, Fender USA Vintage 70 reissue, Marshall AVT 50, Jackson JDR 94.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 november 2005
    Locatie
    zonnige zuiden van Nederland
    Berichten
    431

    Smile

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
    Als je met een drummer speelt, zou ik toch aanraden een elektrische bas te gebruiken. Een akoestische bas versterkt klinkt doorgaans toch niet echt geweldig (tenzij je echt een duur model hebt), is snijdt niet goed door de mix en gaat direct rondzingen als je wat luider speelt. ... .
    ik speel zelf in een akoestisch bandje-> heb een tijdje op een akoestisch bakje gespeeld, voor sommige nummers prima. andere nummers komen beter uit met een elektrische plank. (JB in mijn geval). speel nu vnl. op mn JB, maar dat komt enerzijds omdat er in de AB nogal wat volumeverschil zit in mn snaren (moet ik m voor wegbrengen<weeral>) en anderzijds vind ik de attack van den akoestischen wat minder (daarom ga ik eens kijken naar een duurder exemplaar of evt. ander element).

    Ibanez en Cort hebben akoestische basgitaren voor rond de 300 euro, voor zover ik weet
    www.justuz.nl

    let's play bass

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2003
    Locatie
    Tienray
    Berichten
    2.568

    Standaard

    zou dan voor een semie akoestische bas gaan, maar dan eentje met een grote klankkast. Elektro akoestisch gaat vrij snel rondzingen.

    denk bijvoorbeeld aan een dean stylist bas, ik heb er ook zo'n eentje staan gaat live erg goed en heeft onversterkt nog een redelijk geluid.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
    Official Member of the Gun Guitars Owners Association

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juli 2007
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    114

    Standaard

    'K wist niet eens dat er archtop bassen waren.
    Gitaarspelen is slechts een uiting van ijdelheid, er zijn duizenden die het beter kunnen!!
    Ayers DS, Crafter T0 45, Almansa 403 CTW, Traynor TS 15, Fender Acoustasonic Junior. Squier Protone Strat, Fender Standard Strat MIM, Fender USA Vintage 70 reissue, Marshall AVT 50, Jackson JDR 94.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top