Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    PS: dat van die 1,5 a 2 interval betreft volgende (toonsoort D):

    d-e-f#-g-a-b-c#-d = I-ii-iii-IV-V-vi-vii-I

    A geharmoniseerd = A7 (trap V). 2 intervallen erna zit C#m7b5. 1,5 ervoor zit F#m7. Dat zijn parallellen / commontone-akkoorden. Vandaar op 1,5 a 2 interval (verschilt afh.van waar je zit in de ladder).

    Die heb je ook vanaf trap II (trappen vii en IV = 1,5 ervoor resp. 1,5 erna).

    Je kan dus ook zeggen: eentje overslaan (ervoor / erna).

    Commontone-chords zijn tot op zekere hoogte inwisselbaar. Vandaar dat je er leuke extra chords van kan afleiden voor je blues-begeleiding.

    Ook tritone-subs. geeft leuke alternatieven (dom-7 op b5 tov dom-7).

    En daarvan had ik wat voorbeeldjes gegeven. Bijv. die yellowjackers progressie: D7(sus4) - Ab7 = tritone. Daarna gaat ie naar G7sus4 (4 is 3 over Ab) om zo trap V te vormen naar C.

    Allemaal gein bij het begeleiden met tussenakkoorden. Melodie wordt integraal gevolgd door de akkoorden.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    dus het V akkoord kan je vervangen door het iii of vii akkoord?

    en het ii akkoord door het vii of IV akkoord?

    begrijp ik je goed?

    of bedoel je dat je de iii en vii met elkaar kan uitwisselen?

    en zo ook met vii en IV

    dus ipv ii-IV-I-V kan ik ook spelen ii-vii-I-V (IV vervangen door vii)
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=-
    dus het V akkoord kan je vervangen door het iii of vii akkoord?

    en het ii akkoord door het vii of IV akkoord?

    begrijp ik je goed?

    of bedoel je dat je de iii en vii met elkaar kan uitwisselen?

    en zo ook met vii en IV

    dus ipv ii-IV-I-V kan ik ook spelen ii-vii-I-V (IV vervangen door vii)
    Nee, vervangen kan niet zomaar. Het begrip commontones betekent zoveel als "dezelfde tonen". Trap V-7 heeft 3 van de 4 tonen gemeen met trap vii (er is natuurlijk geen enkele trap t/m de 7 (vierde geharmoniseerde toon) die gelijk is aan een andere trap).

    Voorbeeldje:

    Toonsoort D: d-e-f#-g-a-b-c#-d

    V-7 = a-c#-e-g
    vii = c#-e-g-b

    Verschil is a/b

    Die hebben 3 tonen gemeen.

    Bij V-7 / iii zijn er ook 3 gemeen:

    iii = f#-a-c#-e

    Verschil tov V-7 is f/g.

    Als je V-7 vervangt door vii krijg je er dus een b bij (als je de vii over A speelt) en dat is V-9. Als je de iii speelt over V-7 krijg je er een f# bij.

    Als je de iii en de vii naast elkaar legt:
    iii = f#-a-c#-e
    vii = c#-e-g-b
    heb je maar 2 commonones.

    Hence: Commontone-chords V-7 = iii en vii; maar:
    iii en vii zijn geen commontonechords.

    Vandaar de regel: eentje overslaan ervoor en erna (maar niet telkens eentje overslaan).

    IV en vii: zijn geen commontone-chords (CTC). CTC voor IV zijn ii en vi. CTC voor vii zijn V en ii.

    Met vervangen (inwisselbaarheid) zou ik uitkijken. Zoals gezegd gaat het om 3 van de 4 tonen die ze gemeen hebben. Er is dus altijd een toon die ze niet gemeen hebben. In popliedjes met vaste akkoordenprogressies zou ik daarom niet zomaar akkoorden gaan wisselen. Maar in blues gaat het meteen een stuk gemakkelijker. In blues hou je akkoorden vrij lang aan en daarom kan het erg leuk zijn om wat spannende tonen aan de chords toe te voegen op basis van commontone-principe.

    Stel, blues in C7: CTC van C7 (trap V-7) is Em7b5 (vii). Dat akkoord is een geweldige opgang naar F7 (trap IV-7 in het blues-schema). Of dus de iii (Am7) die ook lekker naar F7 leidt. Omdat Am de parallel is van C (e-eb glijdt lekker omlaag).

  4. #14

    Standaard Erg laat, maar toch .......

    Hoi allemaal,
    ik heb met (gedeeltelijke) belangstelling dit topic gevolgd en zit met dezelfde vraag als diegene die het als eerste startte.
    Ik denk daarom ook te snappen wat ie bedoelt.
    Het meeste waar jullie het over hadden is voor mij apekool, omdat ik 'slechts' wat akkoordjes ken, meestal blues speel(de) danwel amusement; zou willen dat ik 't allemaal snapte, maar da's nou eenmaal niet zo.
    Mijn vraag, waarbij ik C als grondakkoord gebruik:
    we weten dat in een liedje dat in C staat veelal trap I (C), trap IV (F) en trap V (G) gebruikt worden. Soms komt daar trap VI (Am) bij of trap II (Dm) maar, vooral in amusement, is het dat wel zo'n beetje.
    Maar als ik me bijv. de Dorische toonladder eigen wil maken, dan neem ik als uitgangsnoot de d en meestal eindig ik daar ook op, om zodoende de 'sfeer' van die ladder goed te voelen; zo ook met de phrygische (e) en andere toonladders.
    Nu dan echt m'n vraag:
    ik speel in d Dorisch. Als ik vervolgens wat ga spelen met de melodie, van welke akkoorden mag/moet ik dan gebruik maken (even de 7-acc. buiten beschouwing gelaten)?
    Jullie zullen zeggen: allemaal als het maar klinkt, maar kan ik hier begeleiden met alle akkoorden van de C-trappen, dus D, Dm, Em, F, G, Am en B dim?
    En welke zijn dan in bijv. D dorisch mijn IV, V, VI en II-akkoorden?

    Graag zou ik hier wat (niet te veel) inzicht in krijgen.

    Bedankt alvast,
    Frans

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    In feite kun je gewoon dezelfde akkoorden blijven gebruiken. Maar omdat je in D dorisch speelt wordt Dm je grondakkoord. Dm wordt zeg maar het tonale centrum van alles wat je doet, het 4 akkoord G (majeur).

  6. #16

    Standaard

    Dank je, NLF!
    En op V komt dan in feite Am, wat vervolgens weer vaak veranderd wordt in A(7)?

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Ja, Am. Maar in de praktijk kom je dat niet vaak tegen. Tenminste, ik kan zo snel niet een voorbeeld verzinnen. Meestal blijf je in dorisch heen en weer bewegen tussen I en IV (en ook wel eens het VII akkoord). Als je naar A(7) gaat (gebeurt vaak) dan ga je de dorische ladder uit. Soms zit er dan ook een A# (ofwel Bb) akkoord in het akkoordenschema. Maar het is de kunst om dit allemaal niet teveel theoretisch te willen benaderen. Meer een kwestie van luisteren/horen/voelen en kijken welke tonen er in het akkoord zitten waar je op dat moment overheen speelt. Als het klinkt dan klinkt het, of het dan theoretisch wel of niet te verklaren is en zo ja hoe doet er eigenlijk niet zo veel toe.

  8. #18

    Standaard

    M'n dank is groot!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top