Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3
  1. #1

    Standaard Modi: leren van patronen of leren waar de noten liggen op de hals?

    Hoi allemaal,sinds jaar en dag heb ik moeite om vlot weg te spelen in andere ladders dan de normale maj.-, min.- penta- en/of bluesladders.
    Deze ladders gaan vrij aardig, maar dan zijn er nog de dorische, phrygische, lydische etc. ladders.
    Het lijkt me bijna ondoenlijk om al die patronen te onthouden.
    Als ik in C (ionisch) speel en ik wil vervolgens naar Cm dan gaat dat wel, maar naar C-dorisch .......?
    Wat is de beste manier?
    1. Toch al die patronen leren of
    2. m'n hals van buiten kennen en weten waar alle noten liggen?
    Oké, maar dan zal ik de noten van alle ladders moeten kennen, en wel heel goed, als ik ga improviseren, om ze vervolgens te spelen.

    Wat doen de meesten onder jullie?
    D dorisch ....... oh, dat zijn dus de noten van C maj. (ionisch?
    G frygisch ....... ,,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, #D maj.?
    A myxolydisch ........ ,, ,, ,, ,, ,, ,, D maj.?

    Of kennen jullie de hals, dus de noten en kunnen jullie dit zo vlug combineren met desbetreffende ladders en evt. gevoel/improvisatie dat je in no-time de goede noten speelt?

    Het blijft en is al jaren mijn grootste probleem.

    Alvast kei bedankt!

    Frans

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Alle tonen op de hals leren is de enige remedie. Patronen leren is prima, maar kan ook beperken en ertoe leiden dat je altijd in diezelfde positie of dat patroon blijft spelen. Als je de tonen op de hals kent qua namen ben je veel vrijer. En zo moeilijk zijn die namen niet te leren. Succes!

  3. #3

    Standaard

    Oké, bedankt zo ver!
    Tegelijkertijd, als het gaat over alle tonen op de hals leren, zeg je dus eigenlijk ook: alle tonen bij naam kennen van het akkoord waar je naar toe wilt ......?!
    Lijkt me 'n behoorlijke studie.

    Frans

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top