Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juni 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.573

    Standaard Zelf een CD uitbrengen

    Vrienden, onze band is druk bezig een CD te maken, eind volgende maand moet 'ie klaar zijn. Alles loopt zoals te verwachten (dus erg goed en veel te langzaam). We zitten nog wel met een paarvragen, wellicht weet hier iemand raad ?

    - of wij het Compact Disc logo (dat je op elke CD ziet staan) moeten gebruiken.
    - hoe regelen we de rechten van de muziek, leggen we dat nu wel of niet vast bij Buma/Stemra?
    - Moeten wij nog vermelden op de CD en op de hoes dat er copyright op de nummers zit?
    - Moeten wij de CD een 'bestelnummer' geven (ivm toekomstige distributie)?

    Vast wel iemand die dat al eens uitgezocht heeft.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 maart 2007
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    5.517
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Oewhh nog nooit uitgezocht maar mischien handig om contact op te nemen met Buma Stemra? wellicht dat hun een standard procedure hebben hiervoor?
    ----

    // City Of Life //

  3. #3
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.706

    Standaard

    Je moet een nummer aanvragen voor de ISRC code http://nl.wikipedia.org/wiki/ISRC kun je over bellen 035 6254411.

    In de laatste gids van de NTB staat alles over rechten en plichten, Buma, Stemra, Sena en de hele rataplan, bel 020 6203131 tussen 10 en 17 uur en vraag of ze je die sturen.

    Heb je al een goedkope CD perser? Ik heb de goedkoopste ontdekt: http://www.decdperserij.nl en kijk ook even wat www.musicminds.eu voor je kan betekenen. Dit ruikt naar spam, maar is zeker niet mijn bedoeling, ik heb nog nooit zo'n goedkope meegemaakt, 500 CD's met opdruk, boekje etc voor geen 500 euro. Ik dacht tot voor kort dat 750 euro goedkoop was.

    Succes.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 augustus 2001
    Locatie
    Beverwijk
    Berichten
    1.581

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rjong999
    Vrienden, onze band is druk bezig een CD te maken, eind volgende maand moet 'ie klaar zijn. Alles loopt zoals te verwachten (dus erg goed en veel te langzaam). We zitten nog wel met een paarvragen, wellicht weet hier iemand raad ?

    - of wij het Compact Disc logo (dat je op elke CD ziet staan) moeten gebruiken.
    Volgens mij is dat niet verplicht.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rjong999
    - hoe regelen we de rechten van de muziek, leggen we dat nu wel of niet vast bij Buma/Stemra?
    . Je moet je muziek vastleggen anders weigert het merendeel van de perserijen je CD's te persen. En als je muziek straks ergens wordt gedraaid is het leuk als je er nog wat voor krijgt. Je hoeft alleen lid te worden van de Buma, Stemra is niet nodig. Creative Commons is ook een optie.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rjong999
    - Moeten wij nog vermelden op de CD en op de hoes dat er copyright op de nummers zit?
    Als je je nummers laat vastleggen bij een auteursrechtenorganisatie kun je dat doen. Is niet verplicht.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rjong999
    - Moeten wij de CD een 'bestelnummer' geven (ivm toekomstige distributie)?
    Ja, is wel zo handig. Wij hebben onze AH bonuskaart barcodes hiervoor gebruikt.

    ISRC ben ik niet zo bekend mee, hebben we geloof ik alleen mee te maken gehad met onze laatste CD. Voor persen heb je ook nog GZCD in Tjechië. Ook heel scherp geprijsd en mocht je het auteursrechtelijke gebeuren teveel werk vinden dan persen ze als het goed is de boel ook gewoon. Tenminste, voordat Tjechië bij de EU kwam deden ze daar niet moeilijk over.

  5. #5
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.706

    Standaard

    ISRC is International Standard Recording Code en wordt bij het masteren meegeschreven. Waar ter wereld je CD ook wordt gedraaid, die code staat op de CD en men weet meteen wie de rechthebbende is.

    Buma regelt de rechten wanneer je CD of muziek ergens wordt gedraaid/gespeeld en Stemra regelt je rechten als iemand anders je nummers opneemt.

    Sena regelt de rechten van de muzikanten die hebben gespeeld op je CD, zoals het bandje van Borsato en Anouk bijvoorbeeld een leuke cent meenemen omdat ze er op hebben gespeeld.

    Eigenlijk staat dit draadje in het verkeerde forum, moet in muzikanten-diversen.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 augustus 2001
    Locatie
    Beverwijk
    Berichten
    1.581

    Standaard

    Stemra heeft toch betrekking op het reproductierecht en is toch niet van toepassing op in eigen beheer uitgebrachte CD's?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 juli 2007
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Berichten
    205

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AutoStatic
    Stemra heeft toch betrekking op het reproductierecht en is toch niet van toepassing op in eigen beheer uitgebrachte CD's?
    Wel als je wilt dat ze in de gaten houden dat niemand jou nummers reproduceert.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    volgens mij moet je officieel ergens lid van zijn en betalen als je het CD logo wil gebruiken.
    is bij DVD in ieder geval zo.

  9. #9

    Standaard

    Bij Buma moet je per nummer per exemplaar een bedrag betalen wat je later weer terugontvangt minus de kosten die de Buma-keten kost. Rechtsbescherming kun je ook anders regelen.

    Bij Covers wordt het zowiezo afdragen.

    Ik heb geloof ik wel aan de Stemra moeten betalen. Ik heb ze dan ook laten persen en dat was verplicht. Deze info komt uit 2001 dus dit kan weer achterhaald zijn.

    Verder wat betreft de perserijen
    - het loopt altijd uit (al twee keer ondervonden). Soms wel een maand of drie. Met een paar honderd exemplaren zijn er altijd belangrijker klanten.

    Ook een tip waar ik door schade en schande achter kwam: pas op met contante betalingen, mondelinge afspraken en dat soort dingen. Trust but verify. Vraag bevestigingen en kwitanties.
    En wie is er aansprakelijk als de persing kwijtraakt? Check dit ook even. Er verdwijnt wel eens een pallet. Er zijn nogal wat schimmige bedrijfjes en dat zijn niet perse de kleine jongens.

    Verder veel succes en respect!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 augustus 2001
    Locatie
    Beverwijk
    Berichten
    1.581

    Standaard

    Je moet wel een bedrag aan de Stemra betalen voordat je een CD in eigen beheer kan laten persen, is iets van €70,- geloof ik maar dat krijg je aan het einde van het boekjaar weer terug. Je moet ook een formulier voor het uitbrengen van een CD in eigen beheer bij Stemra opvragen en deze ingevuld terugsturen voor je BIEM/STEMRA nummer. Zonder dit nummer gaan de meeste perserijen niet met je in zee. Voor zover ik weet heb ik nooit aan de Buma geld hoeven te betalen per nummer. Je betaalt alleen lidmaatschap, weet zo snel niet hoeveel dat is. Echt duidelijker wordt het er niet van hè? Ik zou inderdaad zo'n muzikantengids bestellen, daar staat het allemaal duidelijk in.
    Wij lieten onze CD's bij Sony persen in Oostenrijk, nooit problemen mee gehad. Bij GZCD wel gedonder gehad, maar uiteindelijk wel goed gekomen.
    Laatst gewijzigd door AutoStatic; 11 oktober 2007 om 10:48

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top