Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: Sigma DM-5

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2007
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    215

    Standaard Sigma DM-5

    Zijn er hier mensen die een Sigma DM-5 gitaar hebben (gehad)?
    Sigma is een merk van Martin & Co.

    Ik heb er zelf eentje en zoek mensen ook bekend zijn met dit Dreadnought model.
    Ik heb hem tweedehands, maar weet niet uit welk jaar die komt. Misschien kan ik er via jullie serienummers wel achterkomen.

    Op Usedprice.com (link via Sigma-website) staat dat ze tussen 1979 en 1985 zijn geproduceerd. Toch al een oud beestje dus.

    Die van mij heeft Serienummer 4846, Made in Japan:


    Die gaten in het bovenblad zijn ontstaan vanwege een elementenset met controls die er door de vorige eigenaar zijn ingezet. Dit was geen succes, dus weer verwijderd. Met als gevolg de gaten. Maar verder speelt hij geweldig. Hij heeft een mooie rijke bassound en sprankelende hoge tonen. Ik speel met een setje .013-.056

    Wat zijn jullie ervaringen?
    Electrics: Fender U.S.A. Standard Stratocaster (± 1991), Gibson U.S.A. Les Paul Standard Faded (2007),
    Acoustics: Sigma DM-5 (± 1980), Ibanez Artwood Series AW140QM-ECE (± 2008 ), Maton EBG808TE (2009)
    Amps: Adonis GA15, Vox VR30R, Schertler Unico
    Effects: Korg AX5G, iSP Technologies Totally Blues, Danelectro DTE-1 Reel Echo
    Mics: AKG C3000B, Shure SM57LC
    Cables: Proel Stage Series, Planet Waves XLR, Monster Cable Acoustic

  2. #2
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Ik vind dat die vorige eigenaar een akoestische gitaarkoopverbod moet krijgen.

  3. #3

    Standaard

    Hm, bij Eko deden ze dat ook zo, wat nog tot daar aan toe is... Maar Gibson wilde het ook nog wel eens doen, die potmeters door het bovenblad...en hoewel lang niet alle akoestische Gibsons geweldig zijn, heb ik wel eens heel aardige akoestische Gibsons in mijn handen gehad

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 januari 2006
    Locatie
    Weert
    Berichten
    188

    Red face

    wat nou potmeters.........

    Zulke gaten in hout is toch normaal van boktor!

    Nee effe serieus, tìs echt jammer dat er nog steeds mensen zijn die een akoestische gitaar zo kunnen vergalloperen!

    Zoiets had die Kurt Cobain toch ook op z`n Martin?!?
    Doodzonde, zo`n mooie gitaar vernachelen, en het klonk ook nog eens voor geen meter!!

    Frank
    Niet zeiken ! Spelen !!!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2007
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    215

    Standaard

    Leuk dat iedereen het zonde vindt, maar niemand die deze gitaar ook heeft (gehad)?
    Electrics: Fender U.S.A. Standard Stratocaster (± 1991), Gibson U.S.A. Les Paul Standard Faded (2007),
    Acoustics: Sigma DM-5 (± 1980), Ibanez Artwood Series AW140QM-ECE (± 2008 ), Maton EBG808TE (2009)
    Amps: Adonis GA15, Vox VR30R, Schertler Unico
    Effects: Korg AX5G, iSP Technologies Totally Blues, Danelectro DTE-1 Reel Echo
    Mics: AKG C3000B, Shure SM57LC
    Cables: Proel Stage Series, Planet Waves XLR, Monster Cable Acoustic

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    1.235

    Standaard

    Ik heb wel een sigma dr-28. Geweldige gitaar, jammer dat ze niet meer worden gemaakt.

  7. #7
    Junior Member
    Geregistreerd
    14 december 2011
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    27

    Standaard

    Misschien nutteloos om te reageren op zo'n oude topic, maar ik heb zelf ook een dm-5 met serie nummer 4849. Hij speelt en klinkt erg goed vind ik zelf. Die van mij is ongeveer 30 jaar oud.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Oud topic of niet .Ik heb een Sigma gehad, maar weet het type niet ( meer). Gekocht in 1974, dus niet verwonderlijk dat ik het vergeten ben
    Was best goed.

  9. #9

    Standaard

    Ik heb zelf een DR-11.
    Super gitaar, bijna vergelijkbaar met een D28.
    Overigens maakt Sigma weer nieuwe gitaren. Zijn ook niet te versmaden hoor!

  10. #10

    ideetje

    Ik heb een Sigma DM-5. Een gitaar, die ik ooit ergens begin '70 in Alkmaar bij Spanjaard heb gekocht. Serial no. 7308089S Made in Japan.
    Tegenwoordig heeft Ton Dijkman Sigma gitaren in zijn muziekwinkel.
    Hij kostte rond Fl400,- en speelde redelijk goed. Ik had al een EKO 12 snarige, die ik overigens nog steeds heb.

    Erwin van Ligten zie ooit tegen mij, dat hij graag op oude gitaren speelde. En die hoeven echt niet duur te zijn Paul! was zijn statement. Ik zei dat ik een Sigma DM-5 had en toen ie er speelde, zei hij dat ie best aardig klonk. Een ding, zei hij, die verstelbare brug moet er af. Hij verwijderde de 2 stelboutjes naast de brug en plaatste de kam terug.
    Ik wist niet wat ik hoorde. Direct een volle diepe klank met een fraai hoog erin. Zo'n verstelbare kam is rotzooi, was zijn commentaar. Ik heb recentelijk een J-35 van hem overgenomen, ik vond de klank van die J-35 nl erg mooi, maar die DM-5 komt nu redelijk in de buurt qua klank.
    Ik gebruik die DM-5 nu voor stukken, waar andere gitaarstemmingen dan EADGBE nodig zijn. CSN&Y nummers bijv. hebben ander stemmingen. Scheelt wachttijd voor publiek. Geen gepiel met een andere stemming.
    Laatst gewijzigd door paulreus; 21 januari 2020 om 11:12

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top