Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20

Discussie: unicon gitaartje

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 mei 2007
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    11.218
    Blog Entries
    1

    Standaard unicon gitaartje

    Ik liep gister met wat vrienden door haarlem , en zag in een tuin vól met troep een gitaartje staan. ik bekeek hem even van wat dichterbij , en het bleek dus een hollowbody te zijn. maar meegenomen dus.De hardware is echt COMPLEET verroest, die gitaar heeft dus al een tijd buiten gestaan, maar toch lijkt het me leuk om er een beetje aan te klussen. het gaat om deze:





    De schuine brug mist in ieder geval aan deze gitaar,verder is het hem éxact! lekker fout hé.

    De info die ik gevonden heb :

    Venlonia komt van de vioolbouwer P.J.H. (Harry) Schreurs uit Venlo. Hay Schreurs (1921-2002) is een verwoed houtbewerker die, als hij 15 jaar is, zijn eerste mandoline en twee jaar later zijn eerste viool bouwt. Daarna vervaardigt hij vooral mandolines later ook gitaren. In 1939 wordt het bedrijf Venlonia opgericht waarmee hij na 1945 voornamelijk gitaren produceert, eerst in de Molenstraat en later op de Hogeschoorweg in Venlo. In 1959 betrekt hij een soort houtbewerkersatelier in de van Millenstraat 4, een locatie van 1000-1500 m2 met draaibanken, houtpersen, spoelmachines, freesapparatuur en een (cellulose-) lakspuiterij, waar hij met 16 man personeel enkele tienduizenden gitaren per jaar produceert voornamelijk onder de merknamen Magic en Famos. Famos probeert vooral te profiteren van het succes van het kwalitatief veel betere Duitse merk Framus en naam en logo lijken er dan ook sprekend op.

    Mijn vraag is een beetje : wie weet er waar ik nog zo'n brug zou kunnen kopen , en weet iemand meer over deze gitaren?
    HERRIE.

  2. #2

    Standaard

    Volgens mij.. kan je die brug met een beetje snuffelen gewoon bij een muziekzaak kopen. (Ik had er eentje liggen, van plastic, dus niet al te best, vind ik)

    En anders zelf maken?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 mei 2007
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    11.218
    Blog Entries
    1

    Standaard

    dat is natuurlijk een mogelijkheid, maar zo goed ben ik nou ook weer niet in dat klussen.. beetje het 2 linkerhanden idee , gelukkig heb ik dat niet met spelen...
    HERRIE.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TimmU
    [IMG]
    Of ie nou klinkt of juist helemaal niet, hij is verdomde mooi!
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  5. #5
    Junior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    mariakerke (gent)
    Berichten
    8.246

    Standaard

    brug kan je wel via internet kopen.
    Ook veel instrumentbouwer kunnen hier makkelijk aanraken.
    Is een beetje het principe van een mandoline brug, ik denk dat je voor 25 euro zeker al wat kan vinden!
    (.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)

    http://vi.be/poachersofmen
    http://facebook.com/poachersofmen

  6. #6

    Standaard

    Mijn vraag is een beetje : wie weet er waar ik nog zo'n brug zou kunnen kopen , en weet iemand meer over deze gitaren?
    zo'n brug kan je bij bijna elke gitaarboer wel kopen.
    je hebt alleen een hele lage nodig, een niet verstelbare dus, die je zelf op hoogte moet vijlen/snijden.
    weet niet hoe de halsbevestiging is bij famos maar bij soortgelijke egmonds zit de hals met een grote schroef vast waaronder een veer zit, als je hier aan draait kan je de halshoek aanpassen, zodat ook wel een normale jazzbrug past.
    bekijk eerst maar eens goed of de hals nog recht is en niet getordeerd, famos was nog slechtere kwaliteit dan egmond.
    anders is het geld weggooien.

  7. #7
    Junior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    mariakerke (gent)
    Berichten
    8.246

    Standaard

    Om de brug goed te krijgen kan je als volgt tewerk gaan.
    Bevestig een stukje schuurpapier op de positie van de brug (met dubbelzijde plakband). Ga nu met de brug daarover heen en weer, zo krijg je meteen ook de goede welving, tot je denk dat het een ideale hoogte voor jou is.

    Moest ik zelf moeten kiezen zou ik wel een verstelbare brug pakken, maar ja, dan is het wel niet meer 'als nieuw'
    (.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)

    http://vi.be/poachersofmen
    http://facebook.com/poachersofmen

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 mei 2007
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    11.218
    Blog Entries
    1

    Standaard

    hey hartstikke bedankt voor de hulp! ( ja, hij ziet er tof uit hé ! )
    ik ga is zoeken naar zo'n brug. ...enneuh ,verstelbare brug, tell me more?
    HERRIE.

  9. #9
    Junior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    mariakerke (gent)
    Berichten
    8.246

    Standaard



    weet niet in hoeverre dit een optie is...
    (.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)

    http://vi.be/poachersofmen
    http://facebook.com/poachersofmen

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 mei 2007
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    11.218
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wietse
    zo'n brug kan je bij bijna elke gitaarboer wel kopen.
    je hebt alleen een hele lage nodig, een niet verstelbare dus, die je zelf op hoogte moet vijlen/snijden.
    weet niet hoe de halsbevestiging is bij famos maar bij soortgelijke egmonds zit de hals met een grote schroef vast waaronder een veer zit, als je hier aan draait kan je de halshoek aanpassen, zodat ook wel een normale jazzbrug past.
    bekijk eerst maar eens goed of de hals nog recht is en niet getordeerd, famos was nog slechtere kwaliteit dan egmond.
    anders is het geld weggooien.
    De hals zit inderdaad met een belachelijk grote schroef vast. Heeft iemand een idee bij welke webinkel ik zo'n brug weg kan plukken? wat zou het beste klinken? En hoe zou ik die moeten bevestigen. schroeven? dat zou moeilijk worden. Lijmen misschien?
    HERRIE.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top