Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 31

Discussie: "breed" geluid

  1. #21
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.727

    Standaard

    Rond 1960 stond stereo nog in de kinderschoenen en stereoplaatsingen van microfoons moesten nog worden ontwikkeld. Maar toch heb ik echte stereo opnamen van die tijd die al echt stereo zijn en niet alles links rechts en in het midden niks.

    Het zij de opnametechnici uit die tijd die de technieken als AB, XK, ORTF, MS, Blumlein, Decca Tree, Jecklin etc hebben ontwikkeld en die worden nu nog allemaal gebruikt.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  2. #22
    Banned
    Geregistreerd
    31 januari 2007
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    2.313

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson
    Een dvd van de Beatles moet klinken als de Beatles, dus klinkt het mij vrij logisch in de oren dat ze de specifieke kenmerken van die band (zoals de drums strak op links) behouden, zelfs in DTS.
    Nee, ik doelde ook op t origineel... Niet op de remix.
    Een Beatles plaat moet zeker klinken als The Beatles en dus prima dat dat behouden is.



    Roy.

  3. #23

    Standaard

    The Beatles waren gek op nieuwe snufjes, en probeerden alles uit. Stereo was net nieuw, en het was gewoon wel grappig om iets hard links of rechts te zetten. Geen technische tekortkoming. George Martin heeft later eens gezegd dat ze het gewoon wel lachen vonden.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  4. #24
    Banned
    Geregistreerd
    31 januari 2007
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    2.313

    Standaard

    Dus toch die verdomde LSD...

    lol

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.590

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k
    The Beatles waren gek op nieuwe snufjes, en probeerden alles uit. Stereo was net nieuw, en het was gewoon wel grappig om iets hard links of rechts te zetten. Geen technische tekortkoming. George Martin heeft later eens gezegd dat ze het gewoon wel lachen vonden.
    Mooi toch, dat je met zulk plezier een plaat kunt maken.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  6. #26

    Standaard

    Zeker weten! Beroemd ideetje van Lennon: 'Zo, nu nog een hele hoge toon om de honden te pesten...'
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.590

    Standaard

    Haha, prachtig!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2005
    Locatie
    0172
    Berichten
    1.054

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stevie_vp
    @beer: Ik kan me voorstellen dat PRECIES midden in de zaal die 30ms hoorbaar is.
    Maar als je maar enigzins ernaast staat heb je zoiezo al fase verschilen en soms helaas ook fouten.
    Of gebruikt je dan (wat misschien wél heel effectief is) andere comps en eq e.d.?
    valt best mee, misch. in een acoustisch perfecte zaal.
    Fase dingen heb je zonder dit truukje toch ook wel met monitors, PA en de gitaar amp op het podium zelf, maar niet om over naar huis te schrijven.

    Je wilt eigen zorgen dat het juist niet goed hoorbaar is, en het alleen maar dikker klinkt ipv dubbel.

    Ik gebruik inderdaad de EQ van het delay kanaal iets anders, ik haal er wat top hoog van af zodat je ism de vertraging behoorlijkt richting kunt geven.(Haas effect)
    Het originele signaal doe ik aan de kant waar de gitarist(amp) ook daadwerkelijk staat. Het vertraagde signaal met iets minder hoog dan uiteraard aan de andere kant.
    (In combinatie met een Bass Mic/DI combi, met een zelfde "hoog-af" eq op L/R kun je dan een behoorlijk Dik geluid neer zetten met een Breed geluid, en toch richting, zonder het publiek links en rechts dingen te onthouden.)

    Maar daar kun je mee blijven spelen. Voor solo's(waar die er zijn in 1 gitaar situaaties) is een beetje met je panning spelen dan soms best geinig.
    Meestal zijn er niet genoeg compressors om voor gitaren te gebruiken dus dat niet.
    Blijft live toch compromisen sluiten.
    When the world is over, we're still the boy's from nowhere, and tonight, tonight we're coming home!

  9. #29

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dick Wolkendeck
    Gebrek aan opnametalent? Laat me niet lachen, dubbelen en dan L/R pannen is bijna standaard. Luister nu nog maar eens naar Night At The Opera van Queen en roep dan nog maar eens dat er geen opname talent aanwezig was. Je doet toch gewoon wat moet? Wat wil je horen, leidt tot een bepaalde techniek.
    Zoals ik al zei is het dubben erg standaart en heel effectief met vooral begeleidende delen. Maar wat ik bedoelde met gebrek aan opnametalent
    is dat het heel makkelijk is om alle gitaarpartijen of andere instr. te dubben
    om het maar vetter groter dikker en beter te laten klinken... Een soort van compensatie voor de slechte input....

    Misschien een leuk voorbeeld. Zet Vertigo eens op van U2. Gitaar staat alleen links en bas rechts... (en wat stereobeeldverbreders hier en daar) maar het klinkt toch vet..

    Das pas opnemen...
    KOCH Powertone II: 800,-
    ENGL E212VH Cab: 380,-
    Epiphone Firebird V 1963 LTD Edition EB: 260,-

  10. #30

    Standaard

    wat is dat nu voor onzin ...

    is toch geen compensatie voor slechte opname, als je een slecht gitaargeluid gaat dubbeltracken heb je nog steeds een slecht geluid, maar dan in stereo, maakt geen verschil uit.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top