Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 29 EersteEerste ... 3456715 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 281
  1. #41

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
    Nee hoor, want je maakt hem kleiner vanaf de hals, en niet vanaf de kop.
    Da's inderdaad zo :-)

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2005
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard

    Hey,

    Mooi werk hoor!
    Je pakt het netjes aan met de hals, eerst de gewenste dikte en daarna de gewenste carve maken.

    vr.gr.

    Branko

  3. #43

    Standaard

    okay, het was even een tijdje stil. Ik heb het wat druk gehad met andere dingen, maar in de tussentijd ook niet stil gezeten met de bouw.



    ^ Ik heb de omtrek van de hals ruim bemeten uitgezaagd, zodat ik met behulp van een mdf mal die ik had gemaakt de omtrek verder netjes uit kon frezen.



    ^ nog een foto van het ruwe zaagwerk.



    ^ en de hals na het ruwe zaagwerk. Ziet er niet uit!

  4. #44

    Standaard

    Hierop dus met de eerder gemaakte mal de hals uitgefreesd met de bovenfrees. Hier zijn helaas geen foto's van.

    Bij het dikste gedeelte (hielblok) had ik het onderste deel niet helemaal weg gefreesd met het idee dat op de staande band schuurmachine recht te trekken.



    ^ liep ik op een rommelmarkt tegen het bovenstaande apparaat aan. ff beetje afdingen. 4 tientjes. Erg handig. Meteen gebruikt en dus thuis de zijkanten van het hielblok vlak getrokken.

    Hierna afgelopen maandag avond de hals rond gemaakt. Helaas had ik m'n camera vergeten mee te nemen. Maar heb wel foto's gemaakt met de camera van iemand anders. Helaas heb ik die nog niet gekregen, dus die volgen nog.





    ^ Het rond maken heb ik als volgt gedaan. Even de hartlijn op de achterkant netjes afgetekend en vervolgens nog 2 lijnen 5 mm aan weerszijden van deze lijn neergezet. Ook aan de zijkant 2 lijnen getrokken. 2 mm vanaf de rand.
    Als je dan met de rasp de hals rond gaat maken dan moet je zorgen dat je in dat gedeelte aan de bovenkant van 10 mm en de stukjes aan de zijkanten van 2 mm niet raspt in eerste instantie. Later kan je dan daar dan wel overheen gaan. (met schuurpapier bijv.)

    Bij de volute (zie foto) en het hielblok kan je natuurlijk niet komen met de rasp, dus dat wordt schuren. Het eerste stuk van het hout wat weg moest bij het hielblok heb ik trouwens gewoon met een scherp mes weg geslepen. (uitkijken voor je rug ;-) )

    o ja, voor die mensen die goed opletten. Ja er zit al fineer op de kop. Over de achterkant ben ik tevreden maar over de voorkant nog niet dus daar komen nog foto's van als het er netjes op zit.



    ^ Na flink schuren met 80 grit staat de vorm van het hielblok er mooi in
    Laatst gewijzigd door renemeester; 4 december 2007 om 23:49

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 december 2006
    Locatie
    Thuis, achter de geraniums
    Berichten
    2.143

    Standaard

    NIce!! Wordt een hele mooie volgens mij..

  6. #46

    Standaard



    ^ een overzichtje van de complete hals zoals die er nu uit ziet.



    ^ en nog een foto van de hals. De volute is netjes gelukt al zeg ik het zelf.

    Zo, nu het fineer aan de voorkant van de kop er netjes op plakken en dan gaan we met de toets beginnen!
    Laatst gewijzigd door renemeester; 23 november 2007 om 10:45

  7. #47
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ziet er zeer strak uit! waar is die rommelmarkt? schuurmachine: superkoopje!

  8. #48
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    ik vind de hals mooi gemaakt, maar ik vind het alleen dood en doodzonde dat de hiel aangelijmd is, en de hals dus niet uit 1 deel is gemaakt...

  9. #49
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.661

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo
    ik vind de hals mooi gemaakt, maar ik vind het alleen dood en doodzonde dat de hiel aangelijmd is, en de hals dus niet uit 1 deel is gemaakt...
    zal optisch misschien een probleem zijn, maar qua geluid zal het denk ik niets uitmaken.

  10. #50

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo
    ik vind de hals mooi gemaakt, maar ik vind het alleen dood en doodzonde dat de hiel aangelijmd is, en de hals dus niet uit 1 deel is gemaakt...
    Vraagje:

    Waarom vind je dat?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top