Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 29 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 281
  1. #21

    Standaard

    Super! Bedankt voor de antwoorden. Beiden.

  2. #22

    Standaard

    okay, ik ben weer een stukkie verder. Van de week is alle hardware binnen gekomen op een paar kleine dingetjes na. Veel spul komt uit de states bij Guitar Fetish vandaan. o.a. de pickups. Ik kreeg de tip over de GFS pickups van superfly. Ik wilde eerst SD pearly gates pups erin gaan zetten, maar omdat dit mijn eerste gitaar wordt eerst maar eens wat minder geld uitgeven aan pick ups. Ik kan ze altijd nog vervangen en ik heb nog even rond geneusd op het net en zag eigenlijk alleen maar positieve dingen over de GFS pickups. Verder had ik nog wat problemen met het bestellen van de truss rod bij Tone Factory. Ze konden de bestelde truss rod niet meteen leveren en ook bij hun leverancier was dat ding even uit verkocht. Een andere bleek ook moeilijk. Vervolgens afgelopen maandag bij guitarsupplies.nl een rod besteld en door de goede zorgen van Hassent de rod dinsdag ochtend binnen. super service! Hier een foto van de spulletjes.


  3. #23

    Standaard

    Gisteravond verder met de hals. Ik had de hals van de week al uitgetekend op het hout.



    5 mm van de nut streep nog een streep getrokken en vandaar de 11 graden afgetekend. Vervolgens het zaakje schuin afgezaagd.



    hier het resultaat na het zagen


  4. #24

    Standaard

    Daarna de 2 stukken op elkaar geplakt met dubbelzijdig plakband en tegen de band schuurmachine gehouden zodat de 2 vlakken mooi gelijk worden.

    Hier een foto na het schuren met de 2 stukken nog op elkaar geplakt.



    Hier de 2 stukken los gehaald. Niet slecht!



    en zo wordt het dan straks aan elkaar gelijmd


  5. #25

    Standaard

    Hierna de 2 delen even met wat schilderstape aan elkaar geplakt en de kop erop getekend met potlood. Hierop 4 kleine gaatjes voor geboord in de delen die er straks afgezaagd worden. Als ik dan straks met het lijmen ga klemmen dan blijven de delen mooi recht op elkaar zitten door de spijkertjes.



    Volgende keer ga ik de gleuf voor de truss rod frezen en de kop aan elkaar lijmen en verder afwerken.

    Nog een vraagje over het frezen van de gleuf voor de truss rod. De schroef van de truss rod zal te benaderen zijn via de kop. Moet ik dan bij het frezen dan gewoon doorfrezen in de kop. Of stoppen en dan vanaf het kop hout een gat boren ofzo. Bij de eerste optie krijg je dat het hout wat onder de nut van de gitaar zit onderbroken is. Dat lijkt me niet goed.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2005
    Locatie
    Bussum
    Berichten
    1.106

    Standaard

    Gewoon doorfrezen.
    Ter verduidelijking een plaatje van Charlotte geleend waapop je kan zien dat de stelmoer onder de nut doorpiept.

    Gitaarbouwersmeeting 6 april 2024 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

  7. #27
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Gewoon rechtdoor fresen. Als je het halspenkanaal uit de losse hand freest (wat ik vaak heel voorzichtig doe,) houd er dan rekening mee dat de bovenfrees wil kantelen bij de kop. Dus dan heel voorzichtig.

  8. #28
    Banned to "Zelfbouw-Mod"
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    Wonthaggi - VIC - Australia
    Berichten
    1.278

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door renemeester
    Ik ben sinds kort begonnen met het bouwen van m'n eerste gitaar. Ik doe dit via een soort workshop in Delft (waar ik ook woon) waarbij je advies/raad krijgt van een ervaren instrument bouwer maar verder ook vrij wordt gelaten je eigen ideeën uit te voeren. Iedere maandag avond kan ik hier 2,5 uur aan mijn gitaar werken.
    Is dat niet daar in die lokalen van de universiteit bij de faculteit kunst/vormgeving oid?
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

  9. #29

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ernieman
    Is dat niet daar in die lokalen van de universiteit bij de faculteit kunst/vormgeving oid?
    een faculteit kunst/vormgeving bestaat volgens mij niet.

    Het heet het cultureel centrum van de TU Delft. Je kan hier workshops volgen in verschillende dingen, beeldhouwen, fotografie, instrument/meubel maken, een instrument leren bespelen, tekenen, etc, etc.

    Deze instantie is er voonamelijk voor studenten maar medewerkers mogen er ook gebruik van maken, dus dat doe ik dan ook gretig ;-)

  10. #30

    Standaard

    Vandaag de gleuf voor de truss rod gefreesd. Ik verwachte met een bovenfrees aan de gang te gaan, krijg je dit:





    Het ging toch vrij redelijk alhoewel ik het gevoel had dat het met een bovenfrees sneller zou gaan.

    Uiteindelijk leverde het dit resultaat op.



    Spulletjes lekker weer mee naar huis genomen dan kan ik er van de week lekker thuis verder aan knutselen. In ieder geval de kop en het hielblok verlijmen en wellicht al wat zaag werk.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top