Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 29 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 281
  1. #1

    Standaard m'n eerste zelfbouw project: PRS Santana

    Hallo allemaal,

    Ik ben sinds kort begonnen met het bouwen van m'n eerste gitaar. Ik doe dit via een soort workshop in Delft (waar ik ook woon) waarbij je advies/raad krijgt van een ervaren instrument bouwer maar verder ook vrij wordt gelaten je eigen ideeën uit te voeren. Iedere maandag avond kan ik hier 2,5 uur aan mijn gitaar werken. Als ik straks een beetje op gang ben dan hoop ik ook wat werk thuis te kunnen doen aan de gitaar.

    Voor m'n eerste project heb ik gekozen om een PRS Santana II (of III) te bouwen. De mensuur van deze Santana wordt de standaard PRS mensuur van 25" (de originele Santana is 24 1/2") en de headstock wordt iets anders. Verder krijgt deze gitaar een vaste brug en dus geen tremelo. De body shape blijft verder wel het zelfde. De body wordt van Mahonie met een Maple top (flamed of quilted denk ik), de hals wordt van maple en het wordt een bolt-on. Ik heb op dit forum al veel zitten neuzen hoe andere mensen een prs hebben gebouwd en heb tot nu toe eigenlijk alleen maar gelijmde halzen gezien. Verder wordt het een 22 fretter.

    De afgelopen week ben ik bezig geweest om de gitaar (vooral de hals) 1:1 uit te tekenen. Volgende week ga ik wat hardware bestellen en kan ik de body verder aftekenen en ook bepalen onder wat voor hoek de nek straks komt.
    Laatst gewijzigd door renemeester; 23 november 2007 om 10:39

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2005
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard

    Hey,

    Leuk, een PRS!!! Mooie gitaar! Ben benieuwd naar de foto's van je project.
    Zo te zien is je voorbereiding goed, eerst zurgen dat je de gewenste hardware hebt en daarna de belangrijke maten in een tekening zetten.

    veel succes met bouwen en vooral blijven posten!!!

    vr.gr.

    Branko

  3. #3

    Standaard

    Okay hier dan wat foto's van het bouwproces. Ik ben net begonnen en heb eigenlijk pas 1 echte maandag iets gedaan. Eigenlijk kan je zeggen dat ik 1 oktober begonnen ben met bouwen.

    Op de onderstaande foto kan je zien dat ik een stuk maple heb uitgezocht voor de hals en deze ruim bemeten op lengte afgezaagd heb.



    Op de volgende foto heb ik met een ruime marge het hout voor de hals op breedte gezaagd. Omdat de plank niet dik genoeg is zal het hiel stuk van de hals wat dikker is er aan worden gelijmd. Dat stukje zie je ook op de foto liggen.

    Vervolgens heb ik beide smalle zijden gevlakt op een staande band schuurmachine. Toen dit klaar was heb ik het stuk hout over de lengte midden doorgezaagd. 1 helft heb ik 180 graden omgedraaid.



    De 2 vlakke kanten heb ik tegen elkaar gelijmd en goed afgeklemd zoals je op de onderstaande foto ziet. (dit moet het eventuele kromtrekken van de hals opheffen)



    De lijm zal inmiddels wel droog zijn denk ik, dus volgende week gaan we verder met het vlakken van het hout voor de hals. Als dat gebeurd is kan ik denk ik de hoek van de headstock gaan maken en daarna de ruimte voor de truss rod gaan frezen.
    Laatst gewijzigd door renemeester; 5 oktober 2007 om 10:15

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2005
    Locatie
    Bussum
    Berichten
    1.107

    Standaard

    Haha, populair modelletje die PRS.
    Leuk dat je meteen begint met alles zelf maken. ik ga je volgen!

    Wim
    Gitaarbouwersmeeting 6 april 2024 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    let wel even op dat je bij een santana shape + bolt on een nogal slechte bereikbaarheid van de hogere posities heb, bij de PRS is de neck eigenlijk tot in de neckpickups cavity ingelijmd omdat je niet echt een hiel heb bij die bodyshape, als je niet gaat verlijmen moet je dus een hiel maken waardoor die bereikbaarheid minder wordt
    life sucks and then you die

  6. #6

    Standaard

    Hallo Fred,

    In principe komt constructie van de bolt on die ik maak op het zelfde neer als bij een ingelijmde PRS. Het uiteinde van de hals wat in de body valt zit onder de neck pickup (net als bij de gelijmde versie). Ipv lijm gebruik ik alleen schroeven.

    Ik heb even een stukje uit de 2de foto geknipt, hier kan je op de tekening zien hoe dat stuk van de hals gaat worden.



    Het hielblok steekt dus een cm of 2,5 a 3 uit de body

    groeten Rene
    Laatst gewijzigd door renemeester; 5 oktober 2007 om 11:17

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    dan is het goed

    (ik had dit dus niet gedaan en heb heel wat hout moeten wegslijpen om op de 22e fret te kunnen komen )
    life sucks and then you die

  8. #8

    Standaard

    Mooi projectje, doe je dit bij het cultureel centrum van de TU?

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Mooi projectje, doe je dit bij het cultureel centrum van de TU?
    Ja, klopt idd.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons
    dan is het goed

    (ik had dit dus niet gedaan en heb heel wat hout moeten wegslijpen om op de 22e fret te kunnen komen )
    oeps, in ieder geval bedankt voor het meedenken. :-)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top