Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 13 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 129
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 november 2004
    Locatie
    Delft
    Berichten
    2.198

    Standaard "De buizenamp is overrated"

    Laatst wezen oefenen met een bandje en ik kwam daar puur met mijn GT8, omdat ik geen zin had mijn Powertone II + 4x12 mee te zeulen, en kreeg wat hoongelach over me heen, maar ik blies de gitarist op z'n mooie Mesa Recto wel mooi weg. Ik kwam er veel beter doorheen, terwijl hij keihard stond te blazen. En ik speelde clean stukjes door naar single-coil te schakelen en het volume terug te draaien op m'n gitaar.

    Ik speel nu 6 jaar en ik kan onderhand veel beter mijn toon shapen op zowel m'n amp als nu ook op modellers. Het valt me op dat aardig wat gitaristen live zo'n ruk-geluid hebben uit hun mooie buizenamp, waar ik met mijn 400 euro kostenden GT-8 makkelijk een betere sound neer zal zetten. Deze gitaristen hebben dan vaak zo'n uitgesproken mening over modellers. Ze spelen er een weekje mee en krijgen er geen lekkere sound uit en geven dan dat ding de schuld. Maar van Mesa's is bekend dat je ze moet leren kennen en daar heeft dan niemand problemen mee? Na 1,5 jaar een goede buizenamp, de Powertone II, en een modeller, de GT8, te hebben, kan ik in 5 minuten vaak de sound maken die ik voor ogen heb op mijn GT8 én direct, zonder gezeik, opnemen. Dat moet ik op mijn Powertone II niet proberen.

    Stelling: De buizenamp is door veel gitaristen overrated.
    Aardig wat mensen kopen een buizenamp en willen niet accepteren dat ie wel eens kut kan klinken als ze hem slecht instellen. Aangezien hun amp 3x meer kostte dan zo'n GT-8 is het natuurlijk onmógelijk dat een goed ingestelde GT-8 veel beter klinkt. Er lopen hier ook aardig wat (semi-)pros rond die hun buizenamps helemaal tot het uiterste benutten en daar slaat dit ook niet op. Een goede, blazende, goedingestelde buizenamp klinkt mijn inziens nog altijd beter dan welke modeller dan ook. Maar de grootste modelling bashers zijn gitaristen die eigenlijk vaak hun buizenamp niet goed in kunnen stellen. Althans, dat valt mij op. Face it, live klinken sommige dure versterker vaak ontzettend kut, puur omdat al het mid eruit weggedraait is etc. Dat doen ze natuurlijk ook bij hun modellers en die klinken dan, vaak op lager volume, ontzettend ruk.

    Lekkere provocerende titel, maar is het voor sommige gitaristen niet gewoon nuttig om modelling te pakken + een lesje instellen, in plaats van buizenamps direct hoog boven modellers te plaatsen?

    En dan heb ik het nog niet eens over het gesjouw en het onderhoud
    P.s. ik hou nog steeds van mijn Powertone II, maar hij gaat wellicht wel weg omdat ie overkill is


  2. #2

    Standaard

    alles klinkt kut als je het verkeerd instelt. t gaat erom dat je met je EQ een goeie balans vind (met name met je mid) waardoor je niet hard hóeft.

    en de GT-8 is gewoon underrated bij buizengebruikers.
    ik speel zelf over een klein 75 watt transistor versterkertje, maar daar komt wel precies het geluid uit wat ik wil hebben. who needs tubes anyway?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dai Bekijk bericht
    Mja, ik heb het twee jaar eerder eens geprobeerd, ook niet zo'n dikke. Maarja, je voelt je daarna toch wel 'één van de velen', snapje.. Alleen doen dus als je er zelf helemaal achter staat!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 augustus 2002
    Locatie
    near de ruines of townhall city
    Berichten
    11.264

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door armageddon
    Een goede, blazende, goedingestelde buizenamp klinkt mijn inziens nog altijd beter dan welke modeller dan ook. Maar de grootste modelling bashers zijn gitaristen die eigenlijk vaak hun buizenamp niet goed in kunnen stellen.
    Dus is een buizenamp niet overrated, maar kan het gros er niet mee omgaan.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Maar goed, je kunt er uren over lullen op gitaarfora

  4. #4

    Standaard

    als het echt moet blazen schieten die moddelers toch te kort vind ik.

    alhoewel ze steeds beter worden, revalver II bv is helemaal te gek, wat je daar allemaal in kan stellen...

    Ik hou wel meer van amps die simpel in te stellen zijn, moddelers is me teveel gepruts om er iets goed uit te krijgen, maar ze zijn wel verdomd handig bij opnames.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Wat me opvalt met die modelling apparaten dat sommige op zich best wel goed klinken maar na een half uur spelen gaan ze me toch enorm tegenstaan.
    Ik vind ze veel te synthetisch, te steriel klinken.
    Live blijft dat geluid ook niet echt overeind
    Uit m'n buizentop kan ik van die intense gitaarpatijen en tone halen waar ik een enorme kick van krijg en dat krijg ik niet uit die synthetische apparaten.
    Een buizenbak is vaak ook onvoorspelbaarder maar dat geeft nu juist een stuk magie mee waar je gitaarspel alleen maar beter van wordt.
    Ook het écht vette brullen en het diepe sustainjanken haal je uit een échte buizenbak en niet uit een print...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 november 2004
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    290

    Standaard

    Ik vind wel dat buizenversterker wat lastiger zijn in de omgang. Ik ben nu al een tijdje op zoek om de juiste te vinden. Heb al zeer goede in mijn bezit gehad maar die gingen weg om andere redenen. (verandering muzieksmaak, geldgebrek, stoppen van band).

    Je moet maar net de versterker vinden die bij je past, en de juiste "feel" heeft.

    Bij modeling mis ik zelf een beetje het pure en persoonlijke. Iedereen die over een line6 speelt klinkt in mijn oren een beetje hetzelfde. Terwijl bij buizenamps de toon ook nog uit de vingers kom. Laat Joe Perry en Billy Gibbons maar eens over dezelfde stratocaster en buizencombo spelen. Wedden dat ze allebei anders klinken.

    Als het je niet veel uitmaakt zal zo'n modeling set-up niet storend zijn maar ik mis de juiste "feel".
    Zoekt een (rock)band in Zwolle!!!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Fryslân
    Berichten
    1.026

    Standaard

    Als je de tijd niet neemt om je gear te leren kennen blijft het altijd modderen.
    No Wuckin Furries
    Band: www.hellbike.nl
    4 Sale : ff niks te koop
    www.hotwiel.nl

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2006
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.727

    Standaard

    Hangt toch wel een beetje van de stijl af. Ik speel in een rnr/punkrock band, waar ik alleen distortion gebruik, die ik rechtstreeks uit m'n Sovtek haal, dat klinkt gewoon super, lekker rauw, overtuigend en reageert goed op m'n spel. Dit vind ik bij moddelers vaak te kort komen, voor opnemen prima, gebruik het zelf ook, maar voor live zou ik het nooit doen. Misschien als ik in een popbandje zou spelen ofzo.
    gear: Epiphone LP '98, Fender Telecaster MIM '08, Tokai Les Paul '83, Squier VM Jazzmaster

  9. #9
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.726

    Music

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Solidkick
    Als je de tijd niet neemt om je gear te leren kennen blijft het altijd modderen.
    Waarmee dit topic, mocht het nog gaan uitmonden in pagina's lange discussie, toch echt mag worden samengevat. Ik ken zowel mensen die er geen bal van snappen hoe ze iets moeten instellen, mensen die er de tijd niet voor nemen, mensen die het wel kunnen maar het leuker vinden om te spelen (dan maar met een rukgeluid) en daar zitten zowel modelling- als buizengebruikers bij. Overigens: met een GT8 kun je inderdaad heel veel en je kunt er prima sounds mee neerzetten. Gecompliceerd, maar waardevol apparaat.
    Het heeft niet met de apparatuur te maken, maar met de persoon.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Ik geloof best dat een modeller goed kan klinken in bepaalde genres. Hoewel ik laatst een coverbandje heb gezien die echt te beroerd voor woorden klonk. Bassist en gitarist allebei met modellers, er stond geen amp op het podium. Dat klonk echt nergens naar. Maar goed, dat zal ook wel een kwestie van afstellen zijn.

    Ik kan me overigens nog niet echt voorstellen wat ik in onze band zonder buizenamp zou moeten.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top