Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 40 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 398
  1. #11

    Standaard

    sjonge jonge, respect man, prachtig om te zien hoe dat allemaal in zijn werk gaat, dit is het echte ambachtswerk, ben benieuwd hoe het gaat worden
    buter brea en griene sjippe...........................
    wa dat net sizze ken dy hat een hasse lippe

  2. #12

    Standaard

    Echt prachtig om te zien allemaal. Geweldig.

    Door blijven fotograferen, he? We moeten het wel mooi stapje voor stapje kunnen volgen! Enneh, je neemt ze ook mee naar de gitaarbouwersbeurs/dag/dinges (wanneer was die ookalweer gepland?)

  3. #13
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Gisteren heb ik de mal afgemaakt. Maandag de boel in de watervernis zetten en afmaken.

    Ik ga proberen dagelijks een update te geven. -Ken mezelf een beetje, als ik dat niet doe versloft het.-

    Zometeen even naar de plaatselijke doe-het-zelfzaak voor een verzameling bouten en vleugelmoeren M12. Verder een leuk potje zwarte verf, wielen en wat deuvels, voor het onderkastje. (Zie zie het werkboekje wat Elmo vast heeft).
    Dit wordt mijn oplossing voor een kleinbehuisde werkplaats. Soort kruising tussen een shopstand en bergplaats.

    Met de meeting hoop ik ze beiden vrijwel af te hebben. (Oei, dit doet me er aan denken dat ik nog een plaatsje moet reserveren...) De meeting is begin Juni als ik het goed heb?

    Begin Maart slaan we een week lang ons kamp op in het Muziekinstrumentenmuseum in Brussel. Een tentoonstelling vanwege het 25-jarig bestaan van de opleiding. Hier gaan we ook 'live' verderbouwen. (vele klassieke gitaren, een Martin, een Selmer en de barokgitaar en Luit van ondergetekende)
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    ik kan niet genoeg zeggen hoe geweldig ik dit project vind. deze projectjes, sorry. wat doe je eigenlijk met al die gitaren? mag je ze houden? zo ja, dan is die opleiding van je een geweldig toffe manier om leuke gitaartjes te bemachtigen!!

  5. #15
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    De instrumenten die op de opleiding gebouwd worden zijn -na betaling van het gebruikte hout- eigendom van de leerling. Zo kom je inderdaad op een leuke manier aan instrumenten.

    Vandaag hadden we een dagje theorie. Qua bouw niets gedaan, wel een hoop informatie bijeen gezocht. Ook heb ik eindelijk een oplossing voor de rozet van de Vermeer...

    Vermeer heeft de rozet van de gitaar bijna impressionistisch geschilderd. De dikke klodders impasto geven het reliëf zeer goed weer. Helaas gaat dit ten kostte van de scherpte van de voorstelling.
    De afgebeelde rozet is erg ongebruikelijk op een barokgitaar. In de regel worden deze gitaren uitgerust met een driedimensionale rozet van perkament.

    Op dit gitaartje is echter een verguldde rozet gebruikt. Normaal voor klavecimbels, maar op gitaren kom je ze niet tegen. -In het museum in Brussel ligt een Chitarra Battente van Sellas waar er één in zit, maar deze is afkomstig van een klavecimbel van Henri Hemsch.-

    Na vele pogingen met overtrekken, veel kijken, contrast- en kleurverandering ben ik tot de conclusie gekomen dat er niets uit te halen valt. Met veel fantasie zou je er rechts een gestyleerde engel uit kunnen halen, en in het midden een figuur, maar daarmee houdt het op.
    Dus op zoek naar iets wat het 'mogelijkerwijs geweest zou kunnen zijn'.

    M'n probleem voorgelegd aan de leraar plastische opvoeding (klavecimbelbouwer en wandelende encyclopedie op het gebied van instrumenten). Hij onderschreef m'n conclusie en wil me helpen met het maken van een rozet.

    Voor een voorstelling ben ik eerst eens gaan zoeken in het werk van Vermeer. Helaas zijn daarin geen voor dit doel bruikbare schilderijen te vinden. Dan maar op zoek in het werk van tijdgenoten. Mijn zoektocht heb ik beperkt tot bijbelse voorstellingen vanwege; 1. de gestyleerde vorm rechts; 2. het feit dat Vermeer van protestant katholiek werd (zeer vreemd in het protestantse Nederland van de 17e eeuw).
    Na wat rondkijken kwam ik een ets van Ferdinand Bol (leerling van Rembrandt) tegen die met wat aanpassing mooi in het plaatje past.
    "Gideon en de Engel". Nu wordt het tekenen en snijden geblazen...


    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  6. #16

    Standaard

    Nou ,dat gaan vast prachtige instrumenten worden. Echt respect hoor! Meenemen dus naar de Gitaarbouwersmeeting. Op 1 juni 2008 Maar daarover later meer.

  7. #17
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Na een dagje werken toch nog even een update.
    Vandaag weer een dagje praktijk gehad.

    Op zoek gegaan naar hout voor een bovenblok. Na lang zoeken vonden we een mooi stuk Linden. Omdat het blok op de draaibank gevormd gaat worden, een plastic malletje gemaakt.
    Verder de scharnieren en rozetmal voor m'n barokgitaar afgemaakt.

    Aangezien een dag ook een avond heeft ben ik vanavond op kot verder gegaan.
    Met wat beenderlijm de twee stukken (bovenblokken draai je per twee) aan elkaar gezet. Een stuk papier er tussen om het later makkelijk van elkaar te kunnen halen.





    Verder vanavond de onderdelen voor het kastje afgemaakt. Morgen kan het in elkaar.

    Voor de camera stopte nog even deze foto gemaakt van het bovenblad van de Vermeer. Een mooi, oud, vrij fijnjarig bovenbladje, wat (gelukkig) te smal was voor een normale gitaar...


    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  8. #18
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Het kleed op tafel is trouwens niet afkomstig uit een slachthuis.
    Ook is het niet de lijkwade van Turijn.
    De rode vlekken zijn van de inkt die ik gebruikt heb voor het stainen van het kastje.
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    javaca, wat is een bovenblok? en waarom linden? in het engels is linden basswood, en electrische gitaren van basswood worden altijd verketterd. hoe zit dat?

  10. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo
    javaca, wat is een bovenblok? en waarom linden? in het engels is linden basswood, en electrische gitaren van basswood worden altijd verketterd. hoe zit dat?
    Linden wordt ook bij akoestische gitaren wel aardig veel gebruikt voor zaken als linings, etc. Alles wat je mooi egaal moet kunnen carven en buigen, daar is het perfect spul voor. Die blokken zijn waar je (als ik het goed heb begrepen) de latten van de bolle achterkant vastlijmt aan de uiteindes.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top