De tijd vliegt, en zeker als het gezellig is. Het derde en laatste jaar van mijn opleiding gitaarbouw in Belgie is al weer aangebroken.
Na de octaafgitaartjes en klassieke gitaar vond ik het wel tijd voor een nieuwe uitdaging...

In het laatste jaar mag je kiezen wat je gaat bouwen. De mogelijkheden zijn:


  • Een renaissanceluit ( model : Wendelio Venere 1582 )
  • Een flamencogitaar ( Spaans model )
  • Een barokgitaar ( met gewelfde rug en duigen, anoniem 17e eeuw )
  • Een romantische gitaar ( begin 19e eeuw )
  • Een klassieke concertgitaar
  • Een achtsnarige concertgitaar
  • Een diatonische harp
Voor mij was de keuze vrij moeilijk. Wat ik zeker wist was dat ik een historisch instrument wilde bouwen. Het meest werd ik getrokken door de barokgitaar en de luit. Een lastige keuze, aangezien beide modellen vrij lastig zijn, in verhouding met een 'normale gitaar'. Maar ja, Jan zou Jan niet zijn als hij geen vreemde keuze maakte; Dan doen we toch allebei?
Vorig jaar is het ook gelukt twee instrumenten af te krijgen, dus nu zou dat ook moeten gaan... Op school bouw ik de luit, terwijl ik in m'n vrije tijd op kot aan de gang ga met het bouwen van een barokgitaar.

De Luit (het eigenlijke schoolproject)
De luit wordt gebouwd naar een model van Wendelio Venere uit 1582.



Hier een foto van de site van Karl Kirchmeyer. Op Ernieman's site kun je meer foto's vinden van het model.

De Barokgitaar (Sideshow Bob)
De tekeningen die op school aanwezig waren stonden me niet echt aan. Helaas is het plan van de Stradivarius gitaar op dit moment te duur voor een arme student gitaarbouw. Ook houd ik van een bepaalde mate van vrijheid bij het bouwen en het uitproberen van 'nieuwe' dingen.
Op zoek dus naar een ander model...

Na wat speuren over het internet was de keuze snel gemaakt...
De gitaar die Johannes Vermeer in 1669 op zijn schilderij "De Gitaarspeelster" afbeeldde. Er was echter één probleem... De originele gitaar bestaat niet meer, dus de enige bron die we hebben is het schilderij.
Met wat meetkundig geknutsel heb ik een plan van de gitaar getekend. Nu het bouwen nog. Naar mijn weten is deze gitaar nog nooit door iemand nagebouwd. Leuk projectje...