Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 8 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 75
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 februari 2007
    Locatie
    Katwijk
    Berichten
    295

    Standaard Het frezen part 2

    En dan nu het stukje van de bouw waar ik nachten lang van wakker heb gelegen. Het maken van de neckpocket. In mijn vele nachtmerries zag ik de hals bijna haaks op de body staan en was ik een half jaar plannen en een flinke hand vol euro's armer.

    Eerst een stuk MDF genomen. Langs de zijkant (die is zeker weten recht) een winkelhaak gelegd en een streep getrokken. De hals met een klem precies op de middenlijn gezet. Aan de hiel van de hals heb ik twee latjes geklemd die zo'n 15 cm voorbij de hals uitstaken. Aan de onderkant van de latjes een geodriehoek geklemd en de hele zaak gecentreerd mbv de middenlijn. Ik was zo geconcentreerd hiermee bezig dat ik hier helaas geen foto van heb gemaakt.

    Toen alles rechtstond heb ik de hiel omgetrokken met een potlood en met de decoupeerzaag uitgezaagt. Zaag binnen de lijntjes zodat je de mal door te schuren precies passend kan maken. Je kunt immers er wel iets afschuren maar er niks bijschuren. Nadat ik tevreden was met de mal heb ik die op de body gelegd en ben met angst en beven gaan frezen. De middenlijn van de mal kun je precies op de middenlijn van de body leggen. De eerste "pass" ging perfect. Het was net echt, phjew....
    Bij de 2e ronde ging het echter helemaal mis. Bij het bitje wordt ook een teflon buisje meegeleverd om de lager op de goede hoogte met de mal te houden. Bij deze tweede ronde zat dat buisje niet goed en liep de lager AAN DE BOVENKANT van de mal af. Gevolg: een veel te brede neckpocket en de schacht van het bitje heeft een deel van de mal verbrandt. Wanneer ik de hals in de pocket deed zag je een groot gat zitten en dat kon dus niet. Stukje hout op maat gezaagd, erin geplakt en de frees erweer langsgehaald.



    Als je goed naar de nerf kijkt dan zie je het stukje zitten. Ssssst niet verder vertellen.

    Leermomenten:
    *Teken op een stuk houdt nooit iets af met een stift. De inkt trekt in het hout (zie foto).
    *Maak de nekpocket niet te smal. Een klein beetje ruimte zorgt ervoor dat je de hals nog iets kunt bijstellen als de snaren niet helemaal recht over de toets lopen. Verder wordt de pocket ook nog ietsje smaller door de lak.
    *HEB GEDULD.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 februari 2007
    Locatie
    Katwijk
    Berichten
    295

    Standaard

    Oei, jullie zijn wel erg benieuwd naar het verhaal van de brug maar zoals ik steeds bij de leermomenten vermeld: HEB GEDULD!

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2002
    Locatie
    Zevenbergen
    Berichten
    1.430

    Standaard

    We hebben al meer dan een uur geduld!!! Aan alles zit een grens!...

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Erg leuk verslag, Eweoud! Ik ben benieuwd!
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 februari 2007
    Locatie
    Katwijk
    Berichten
    295

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hassent
    We hebben al meer dan een uur geduld!!! Aan alles zit een grens!...
    Ik dacht dat ik een tijdje af was van ongeduldige kindertjes. Ik heb nog een dag vakantie hoor!!!

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 februari 2007
    Locatie
    Katwijk
    Berichten
    295

    Standaard Het frezen part 3

    Na het frezen van de neckpocket heb ik weer even de slagplaat, brug en controlplate op de body gelegd en afgetekend waar de, met een mooi nederlands woord, pickupcavities en controlcavity moesten komen. De doorzichtige mallen van StewMac erop gelegd en uitgefreest. Ik begin dit frezen nu toch steeds leuker te vinden. Resultaat:



    Hierna even geprobeerd of de controlcavity breed en die genoeg was voor de potmeters. Ik ga er een push/pull potmeter in zetten en die steekt wat dieper. Nog een halve cm dieper dus. Geen probleem. Controlplate eropgelegd; blijkt dat de holte (dat klinkt toch weer een stuk minder professioneel) niet lang genoeg was. Er moest nog iets meer hout weg richting de gaatjes voor de bevestigingsschroeven van de plate. Ik dacht ik ben nu een ervaren bovenfrezer, dat doe ik even uit de losse hand. DOM DOM DOM!!!. Uitgeschoten dus. Gelukkig niet voorbij de rand van de plate maar ik moest wel een stukje hout erin lijmen om weer een plekje te hebben voor de schroef.

    Leermomenten:
    *De centerline is je belangrijkste hulpmiddel.
    *Frees nooit uit de losse hand.
    *Til de frees pas op als het bitje is uitgedraaid (3 keer raden hoe ik daar achter ben gekomen)
    *HEB GEDULD.

    P.S. In mijn volgende post onthul ik het geheim van de brug!!!

    Huiswerk: Lees de eerste 500 posts van het topic van Buckocaster'51

  7. #17

    Standaard

    Als je brug verder naar achter staat, dan is de mensuur toch langer en je gitaar toch beter compatibel (sorry voor het woord...) voor lagere stemmingen?
    Dan zou het helemaal niet zo erg zijn

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2007
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    147

    Standaard

    ik vraag me eigenlijk af hoe je nou de body hebt uitgefreest? je kan toch maar op een bepaalde diepte komen?

  9. #19
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Ik denk dat ie het 21 en 22 fret verhaal verkeerd gedaan heeft.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 februari 2007
    Locatie
    Katwijk
    Berichten
    295

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door laurence
    ik vraag me eigenlijk af hoe je nou de body hebt uitgefreest? je kan toch maar op een bepaalde diepte komen?
    Je bedoelt de omtrek? Toen ik niet meer lager kon heb ik de body omgedraaid en het laatste stukje weggehaald met een bitje met het lagertje onder het snijvlak. Dan volgt het lagertje de contouren van het stuk wat al gedaan is.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top