Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 21 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 203
  1. #11
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door thajan
    Wat betreft het opnemen met een POD. Als het er eenmaal op aan komt zouden weinig mensen het verschil tussen een Gemoddelde Marshall (POD) of een echte buizenvariant als het op een plaat staat. Zelden blijft de originele opgenomen track van een buizenversterker "rauw", zonder studioeffecten, dus moet het ook flink aangepast worden.
    Ik neem een Marshall op met de microfoon vlak voor de speaker en het geluid moet meteen goed zijn, of het wordt op de versterker aangepast, of er wordt een andere microfoon gebruikt cq de plaatsing wordt aangepast, maar het geluid is meteen goed als het wordt opgenomen.

    Het geluid van een echte buizenamp is in mijn beleving nog altijd anders dan dat van modelling.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  2. #12

    Standaard

    Een buizenspeaker goed opnemen blijft i.m.o. de voorkeur hebben. Ik hoor zelf altijd gelijk of iets met line 6 is opgenomen, en al klinkt 't niet slecht, I prefer the real deal.
    www.icaros.nl

  3. #13
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    IK gebruik al een modeler sinds 2001 en heb sinds 2003 de podxt en sinds kort de podxt pro (19 inch versie). Op dit forum heb ik veel berichten gepost over de voordelen van een digitale modeler. Nooit heb ik beweerd dat het beter klinkt.

    De voordelen zijn voor mij om een scala te hebben aan sounds die thuis en in de oefenruimte goed klinken. Ik heb er nu meer verstand dan toen ik begon 21 jaar geleden maar mijn sounds met de podxt zijn veel mooier en gevarieerder dan met een buizenversterker.

    How to get loud with modeling

    De nadelen zijn vooral het hard uitversterken. Hier heb ik erg veel problemen mee. Ook direct de PA in geeft soms problemen omdat veel pa's niet zo recht uitversterken als ik wel zou willen. Jan Akkerman heb ik ook 2 keer gezien met een podxt en 1 keer was het goed maar de andere keer was het ruk.

    Jaren terug had je analoge synthesizers en toen de modeling daar zijn intrede deed verdwenen deze oude sythesizers snel. In de opnamewereld is de digitale studio ook snel opgekomen. In de gitaarwereld is modeling nog niet zoveel gebruikt, misschien zijn gitaristen traditioneler of speelt die uitversterking een rol.

    Er zijn gruwelijke bitchfights geweest over dit onderwerp met een aantal permanente bans. Zelfs kamervragen en enquete commissies
    Vriendelijke groet,

  4. #14

    Smile

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door harrie-beton

    How to get loud with modeling

    De nadelen zijn vooral het hard uitversterken. Hier heb ik erg veel problemen mee. Ook direct de PA in geeft soms problemen omdat veel pa's niet zo recht uitversterken als ik wel zou willen. Jan Akkerman heb ik ook 2 keer gezien met een podxt en 1 keer was het goed maar de andere keer was het ruk.
    Er is helaas geen uniforme standaard voor hoe een PA "hoort" te klinken. Ze zijn helaas bij lange na niet zo "recht" als bijv studiomonitoren, die ook al allemaal hun eigen sound hebben. Bovendien hoor je thuis weer niet wat een sound doet bij uitversterking naar boven de 120 db over speakerkasten die soms wel 15 a 20 meter uit elkaar staan. Dat is een lastig ding. Fabrikanten van modelers zouden hier meer research naar moeten gaan doen, dat ze bijv. correctie presetjes maken van bepaalde sounds via bepaalde merken PA.

    Ook dat zal weer lastig zijn, want zij weten ook van te voren niet hoe de akoestische omstandigheden "in het veld" zijn.

    Misschien kun je wat met een uitgebreid equalizer en (buizen of opto-) compressor, die je desnoods bij de sound engineer plaatst en van te voren zelf inregelt. Maar dat is wel eigenlijk veel gedoe. Voor je t weet sleep je weer zoveel rotzooi mee en heb je zoveel voorwerk en voorbereiding, dat je liever weer met een VOX AC30 of zo gaat spelen....

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door harrie-beton
    Er zijn gruwelijke bitchfights geweest over dit onderwerp met een aantal permanente bans. Zelfs kamervragen en enquete commissies
    ....eigenlijk wel triest, soms ook zeer kolderiek...

  5. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door harrie-beton
    Er zijn gruwelijke bitchfights geweest over dit onderwerp met een aantal permanente bans. Zelfs kamervragen en enquete commissies
    Nergens voor nodig het is puur een open discussie en het gaat mij alleen over de beleving en ervaring van medemuzikanten en engineers e.d. Dus laten we wel aardig voor elkaar blijven

    Mijn eerste ervaring met modelling was begin jaren negentig meen ik toen Boss met z'n GT5 effectprocessor uitkwam. Ze spraken over COSM technologie. Ik heb hier goede geluiden uit weten te krijgen voor zowel live als in mijn homestudiootje, alleen naar mate de jaren verstreken werdt mijn gehoor ook beter en werdt ik kritischer tov mijn geluid en opnames. Sinds 1,5 jaar speel ik live op zoveel mogelijk analoge pedalen en effecten en uiteraard uitversterkt op mijn Fender Blues DeVille buizencombo met extra cabinet met 2 Celestion V30 speakers.

    Mijn zelf opgenomen demo van vorig jaar met m'n band heb ik dan ook op mijn eerder genoemde 'analoge manier' opgenomen met een shure sm57 en Rode NT3 en SE 2200A voor het cabinet. Mijn laatste creatie (nog instrumentaal) genaamd 'Room 315' heb ik helemaal opgenomen middels de modelling plugins van IK Multimedia, alleen de drums zijn wel live met mics opgenomen! Ik hoor duidelijk verschillen maar moet eerlijk bekennen dat het één niet beter is dan het ander, de beleving is anders! Het grote voordeel van modelling is de mogelijkheid voor aanpassingen na het inspelen en tijdens het afmixen. Het voordeel van de analoge manier is in mijn optiek de authenthiciteit en eerlijkheid van je eigen geluid vastleggen wat naar mijn mening in het digitale tijdperk vaak wordt vergeten. De opname van Little Wing door Steve Ray Vaughan is hier een goed voorbeeld van, het bijna horen branden van de buizen en kraken van de versterker als deze er goed van langs krijgt zal in de modelling wereld te gelikt en daardoor minder authentiek klinken.

    Luister maar eens naar mijn nieuwe nummer 'Room 315' opgenomen middels modelling en daarnaast het vrije recente nummer 'King' welke volledig met mics is opgenomen en oordeel zelf. Ik vind ze beide prachtig btw Link: hier!
    Laatst gewijzigd door The Lo Lands; 1 september 2007 om 12:07

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    ik heb eerst king geluisterd, had nog niet echt gelezen, wist dus niet dat dat geen modeling was en vond het goed klinken.

    daarna room315, toen had ik inmiddels gelezen dat king niet en room315 wel modeling is.
    en dan blijf ik bij mijn mening.
    het room315 geluid vind ik niet sappig smeuig.

    maar een beetje appels en peren natuurlijk.
    voor een goed vergelijk zou je king ook eens met modeling moeten doen.

  7. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bass blom
    daarna room315, toen had ik inmiddels gelezen dat king niet en room315 wel modeling is.
    en dan blijf ik bij mijn mening.
    het room315 geluid vind ik niet sappig smeuig.

    maar een beetje appels en peren natuurlijk.
    voor een goed vergelijk zou je king ook eens met modeling moeten doen.
    'Room 315' klinkt naar mijn eigen mening 'gelikter', misschien wel te mooi (buiten wat je van het nummer vind dan he ; ). Mijn GT5 van destijds zou ijziger en nog digitaler geklonken hebben, maar eerlijk is eerlijk ook ik ben het met je eens dat 'King' op analoge manier toch warmer en oprechter klinkt. Misschien als straks 'Room 315' ook van zang voorzien is het minder opvalt blijf ik toch grotere voorstander van analoog opnemen!

    edit: En misschien als ik tijd teveel heb kan ik eens een poging met 'King' doen om deze ook te modellen... maar ik heb nog zoveel nummers te doen dat het ik het op korte termijn niet ga realiseren

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    so many women, so little time (bb king)



    klinkt een beetje theater sfeertjes met zang, leuk!

  9. #19

    Standaard

    Misschien nog wel even leuk om te melden, of niet...

    Dat we de drums voor onze demo gingen opnemen hadden we een keuze gemaakt uit 3 nummers. Dit ging allemaal zo voorspoedig dat we nog 2 uurtjes over hadden. De drummer was al aardig 'verslagen' maar ik had 'Room 315' als guide nog op m'n recorder staan dus ik zeg... geeft het één poging! Uiteindelijk was dit het resultaat. In het middenstuk bij de bridge zit de drum er een beetje naast bij de inval, of is het de gitaar of bas ; ) Nee het is de drum Maar overall vond ik dit een goede drumtake, verder zou het niet een demonummer worden vandaar ook dat ik middels modelling het leuk vond verder uit te werken

  10. #20
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    @lo lands

    Je moet uitkijken met welke kant de post opgaat. De post in "sounds" is hetzelfde nummer. Ik kan me voorstellen dat je enthousiast bent over je muziek (dat hoort ook zo) maar je moet niet crossposten.
    Vriendelijke groet,

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top