Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21

Discussie: Compressor?

  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    27 februari 2005
    Locatie
    hengelo
    Berichten
    6

    Standaard Compressor?

    Ik speel met een plectrum op een actieve bas voorzien van bartolini elementen,over een EBS 15inc.versterker.Speelt allemaal prima maar over mijn geluid ben ik niet tevreden.Ik maak classic rockmuziek en wil graag een korte droge knor horen en niet zoals nu een geluid dat gewoon nadreund .
    Ik demp de boel wel een beetje met de muis van mijn hand maar dat is niet de oplossing.Ik heb een compressor op de versterker zitten maar ik heb het idee dat die niet veel doet.
    Is er een effect of iets dergelijks dat het het geluid meteen afkapt na de aanslag?Wie kan er werkelijk iets zinnigs over zeggen?
    Groeten Rob.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 juli 2007
    Locatie
    Zevenbergen
    Berichten
    605

    Standaard

    Goed palm muten?

  3. #3

    Standaard

    Het kan misschien wel iets met je 15" te maken hebben, 10" speakers reageren wat sneller. Een compressor lijkt me niet veel uitmaken, of in ieder geval niet veel positiefs bijdragen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 november 2006
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    498

    Standaard

    een goedkope fender-stijl-brug kopen minder sustain, je hals breken en lijmen moet ook wel werken

    maaruhm... ik zou zo nix weten, een compressor zou daar niet echt mee moeten helpen..
    misschien iets om je snaren binden, vlakbij de brug? touwtje ofzo, op 2 mm bij de brug vandaan, kunnen ze niet beter door gaan natrillen
    Gomez UK-10 Ukulele :P
    'Jamboree' (El Cheapo) Spaanse Gitaar
    Cort Curbow 4FL
    Farida Precision Bass
    Squier Deluxe Hot Rails Stratocaster
    Digitech Hot Head
    Dunlop Crybaby Bass
    Behringer Mic100 (Preamp)
    Behringer EQ700 (Prima feedback buster, als ik akoestische instrumenten versterk)
    Ibanez SW25
    Fender '57 Mini Twin Amp

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2003
    Locatie
    Tienray
    Berichten
    2.568

    Standaard

    als je hem passief bespeeld helpt dat niet iets? vaag meestal zijn bassisten toch o pzoek naar het liefst een eindeloze sustain je schijnt precies het tegenover gestelde te zoeken. Andere brug zou kunnen, een stagg kopen ook maar dat zijn beide niet de oplossing die je zoekt denk ik.

    Een compressor maakt de knor niet korter, ik kan ook geen effect bedenken die dat doet. Misschien dat je wel door met de instellingen op de versterker de experimenteren al dan niet met die compressor of je toch een iets minder massief doordenderd geluid krijgt.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
    Official Member of the Gun Guitars Owners Association

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 november 2006
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    498

    Standaard

    Hm.. Misschien dat Bernardduur van het basgitaarforum.nl een pedaal-oplossing weet? Het moet toch wel mogelijk zijn, anders verzint ie t vast wel
    http://technophobia.co.nr / er_ker@hotmail.com
    kan zijn dat ie niet reageert, gewoon nog n paar keer stalken :P
    Gomez UK-10 Ukulele :P
    'Jamboree' (El Cheapo) Spaanse Gitaar
    Cort Curbow 4FL
    Farida Precision Bass
    Squier Deluxe Hot Rails Stratocaster
    Digitech Hot Head
    Dunlop Crybaby Bass
    Behringer Mic100 (Preamp)
    Behringer EQ700 (Prima feedback buster, als ik akoestische instrumenten versterk)
    Ibanez SW25
    Fender '57 Mini Twin Amp

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2007
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    1.952

    Standaard

    Ik zag eens een filmpje van een bassist die nog maar 1 hand heeft, en die bond een doekje over de snaren, boven aan de hals.

    zie hier:
    filmpje 1

    filmpje 2 (misschien iets duidelijker)

    En ik heb altijd begrepen dat hij dit doet om de noten te dempen, maar het fijne weet ik er niet van. Maar je kan het natuurlijk altijd even proberen (of met een zweetbandje...)

    en anders: met je vingers leren aanslaan?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door drap
    Heb je de bos haar van Henkie Spenkie wel eens gezien??? Dat is genoeg brandstof om ons in een split second te cremeren We hebben 'm wel eens door de deur moet duwen, hij kwam er gewoon niet door!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    216

    Standaard

    Kan het mis hebben, maar ik denk dat wat jij 'zoekt' vooral een gevolg van je speeltechniek is. Als de snaar 'nadreund' terwijl je dat niet wilt, ligt dat gewoon aan een slechte dempingstechniek. Met een plectrum is dat altijd moeilijker dan met de vingers.
    Hoe dan ook, een Compressor heb je iig niet nodig, door de regel genomen, zorgen die voor een zachtere attack, en meer sustain. Als de snaar 'nadreund' zal de compressor dat nog eens lekker versterken. Dus die compressor > uit!
    Een knor uit een actieve bas toveren is trouwens, door de regel genomen, ook niet zo goed te doen.

    Overigens wat je wel kan doen, is een noise-gate gebruiken, en die zo hoog instellen dat ie direct na de harde aanslag, het geluid wegdrukt.
    Je moet dan igg niet de NS van Boss hebben, want die gaat niet ver genoeg voor zulke fratsen.

  9. #9

    Standaard

    In de tijd van classic rock (jaren 60/70) werden actieve bassen bijna niet gemaakt.

    Ik weet niet wiens geluid je probeert te evenaren maar misschien moet je in je achterhoofd houden dat in de jaren zestig en zeventig de bassisten meestal gedegradeerde gitaristen waren. Ze speelden dus vaak met plectrum. Ook speelden ze meestal op flatwound snaren, die geven al een geluid met meer middentonen.

    Maar als je eens een voorbeeld kan noemen van wat voor een geluid je echt mooi vind kunnen we je misschien beter hepen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2007
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    1.952

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door polysix
    misschien moet je in je achterhoofd houden dat in de jaren zestig en zeventig de bassisten meestal gedegradeerde gitaristen waren. Ze speelden dus vaak met plectrum.
    Ik heb altijd begrepen de bassnaren vroeger zoiezo heel anders klonken. Vaak veel doffer dan tegenwoordig. Door met een plectrum te spelen klonk het dan nog iets feller. Daarom speelden ze vooral met plectrum heb ik altijd begrepen. Ik ken trouwens veel gitaristen die ook bassen/zijn over gestapt, en die spelen bijna allemaal met de vingers, en niet met plectrum. (weet niet of die vergelijking helemaal op gaat)

    trouwens; een bassist=GEDEGRADEERDE gitarist? Dat moet je me ff uitleggen
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door drap
    Heb je de bos haar van Henkie Spenkie wel eens gezien??? Dat is genoeg brandstof om ons in een split second te cremeren We hebben 'm wel eens door de deur moet duwen, hij kwam er gewoon niet door!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top