Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22

Discussie: klopt dit?

  1. #1

    Standaard klopt dit?

    Hallo allemaal!
    ik ben net nieuw hier, en zit met een vraag

    ik heb laatste kerst een gitaar gekregen (niet veel bijzonders hoor) met een zelfleer boek (FastTrack, Gitaar 1) en een stem apperaat.

    nou helamaal geweldig!, alleen ik heb niets er van aangeraakt tot dat ik vorige week ineens zin kreeg om me er in te verdiepen
    dus ik vol bewondering die gitaar stemmen zijn dit de resultaten van de snaren:
    Snaar 1 (de dunste):7B
    Snaar 2: 3G
    Snaar 3: 7B
    Snaar 4: 6E
    Snaar 5: 6E
    Snaar 6: (De dikste) 7B

    nou heb ik niet veel verstant van gitaren en hun klanken, maar ik kan me niet voorstellen dat er 3x 7B in één gitaar moet zitten en 2x 6E
    dus mijn vraag: Klopt dit?
    of moeten er andere snaren op? of ligt het aan het plectrum?(die bij de gitaar zat)

    Groeten van een beginner!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 februari 2005
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    4.901

    Standaard

    Nee dit klopt niet Het komt niet eens in de buurt. De snaren moeten van hoog naar laag zijn gestemd: EADGBE. Het getal staat voor welke snaar het apparaatje denkt dat het is, 6 is in dit geval de lage E, en 1 de hoge E. 4 is dus de D-snaar. En een ander plectrum? Dat heeft er niks mee te maken, en de snaren zijn denk ik ook nog prima, en dat heeft trouwens ook geen invloed op die belachelijk stemming De B geeft ie aan omdat je met het apparaat blijkbaar ook 7-snarige gitaren kan stemmen (daarom ook de 7). Het geheel moet dus zo zijn gestemd:

    De 1e snaar (de dunste): 1E
    De 2e snaar: 2B
    De 3e snaar: 3G
    De 4e snaar: 4D
    De 5e snaar: 5A
    De 6e snaar: 6E
    Laatst gewijzigd door marter544; 11 juli 2006 om 18:26

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 maart 2006
    Locatie
    België
    Berichten
    309

    Standaard

    Misschien een stomme reactie maar ik denk dat je gitaar zo fout gestemd staat dat je stemapparaat 'in de war' is. Zou dat kunnen?
    Stemapparaatjes geven doorgaans pas exact de juiste toon aan als de snaar niet meer dan een volledige toon lager of hoger staat.
    Je moet dus eerst wel ongeveer weten hoe het moet klinken.
    Als dat bij jou het geval is zou ik hem eerst laten stemmen door iemand die weet hoe het moet en dan gewoon zelf met je apparaat regelmatig bijstemmen. Best elke dag
    Music is expression

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Locatie
    Zonhoven
    Berichten
    549

    Standaard

    Ik begrijp wat er gebeurd is, denk ik. Je stemapparaatje heeft gewoon de toon gezocht dichts bij de "stemming" van je ongestemde gitaar. De anderen hebben je de juiste stemming al getoond, welkom op het forum!

  5. #5

    Standaard

    oke dus de getallen voor de letters willen zeggen welke snaar het
    stemapperaat denkt dat het is?

    maar ik heb mij apperaat nog nooit het getal 1 van de eerste snaar zien geven (hoe hoog in de snaar ook afstem)

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 augustus 2005
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    9.934

    Standaard

    beste mick, probeer het eens hiermee
    http://www.gieson.com/Library/projects/utilities/tuner/
    werkt heel makkelijk, en dan kan je dus darnaa exact stemmen met je stem apparaat (deze staat dacht ik net iets te hoog)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jasper. Bekijk bericht
    Hoeveel daarvan gebruik je nou daadwerkelijk?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 juni 2005
    Locatie
    way east across the border
    Berichten
    477

    Standaard

    Beste Mick,

    je moet echt eerst even je gitaar ongeveer goed stemmen, je stemapparaat kan je daarna voor de fijnafstemming gebruiken.

    Weet je niet hoe je je gitaar ongeveer goed moet stemmen? als je geluid op je computer hebt kun je deze site gebruiken:

    http://www.worldguitar.com/tuner.html

    de dikste snaar heeft dus de laagste toon, de dunste de hoogste.

    good luck

  8. #8

    Standaard

    Een handige tip voor later je gitaar te moeten stemmen en de letters gemakkelijk te onthouden is: Een(E) Aap(A) Die(D) Geen(G) Bananen(B) Eet(E). Dan kom je uit op EADGBE. Stom maar handig.
    At night, he leaves his hiding place.. to sneak around in villages and feed himself to the preys he can find.

  9. #9

    Standaard

    hey bedankt allemaal, het is me gelukt!!!

    nu ga ik me de pleuris oefenen
    nogmaals bedankt!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 september 2002
    Locatie
    Nieuw Vennep
    Berichten
    3.738

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door White balverine
    Een handige tip voor later je gitaar te moeten stemmen en de letters gemakkelijk te onthouden is: Een(E) Aap(A) Die(D) Geen(G) Bananen(B) Eet(E). Dan kom je uit op EADGBE. Stom maar handig.
    Waarom stom? ik heb er veel aan gehad...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top