Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19
  1. #1

    Standaard elektrisch vs akoestisch.

    Weet dat het beetje vervelend is dat ik weer een nieuwe thread aan moet maken, maar kan er niet wijzer uit worden.

    Hoe zit het met het geluid van een rock-gitaar. Moet doormiddel van de versterker het geluid vervormen en verhogen, of klinkt een elctrische in feite hetzelfde als een akoestische?

    Is het spelen op een elektrische nou moeilijker dan op een akoestische of niet?
    Kan zelf sommige akkoorden niet goed pakken op akoestisch, er is altijd wel een snaar die dof klinkt.

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ralfje
    Hoe zit het met het geluid van een rock-gitaar. Moet doormiddel van de versterker het geluid vervormen en verhogen, of klinkt een elctrische in feite hetzelfde als een akoestische?
    Nee iedere gitaar heeft een eigen geluid en het verschil tussen elektrisch en akoestisch is helemaal immens. Dit komt voornamelijk door de bouw van de gitaren: de een is in principe een plank met electronica er op (elektrisch) de ander is een soort kastje van dun hout met een klankgat er in. Je kunt je voorstellen dat dit anders klinkt wanneer je het versterkt?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ralfje
    Is het spelen op een elektrische nou moeilijker dan op een akoestische of niet?
    Nee, misschien zelfs in tegendeel.
    Een elektrische gitaar heeft meestal een wat dunnere en kleinere hals en zal wat gemakkelijker zijn voor een beginner (de vraag of dat ook beter is laat ik hier even in het midden.)
    Uit een elektrische gitaar krijg je (natuurlijk met een versterker en meestal ook met een effect - distortion) ook als beginner een 'ruig' geluid.
    Dat dit niets voorstelt leer je later nog wel

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ralfje
    Kan zelf sommige akkoorden niet goed pakken op akoestisch, er is altijd wel een snaar die dof klinkt.
    Oefenen!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Vught
    Berichten
    2.339

    Standaard

    Ik speel nog niet lang elektrisch maar kan wel zeggen dat het een heel anders soort geluid is als akoestisch, iig zeker met distortion en dat sorot dingen erop. Maar ook elektrisch clean klinkt heel anders, heel helder en duidelijk en niet met zon metalen snaren geluid als bij akoestisch.

    En persoonlijk vind ik elektrisch ook veel makkelijk dan akoestisch, de slecht gepakte akkoorden klinken bij mij vaak veel sneller goed op een elektrische gitaar dan bij een akoestische. Komt denk ik doordat een elektrische gitaar veel gevoeliger is en zo ook eerder het juiste geluid oppakt ofzo.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wiellem
    En persoonlijk vind ik elektrisch ook veel makkelijk dan akoestisch, de slecht gepakte akkoorden klinken bij mij vaak veel sneller goed op een elektrische gitaar dan bij een akoestische. Komt denk ik doordat een elektrische gitaar veel gevoeliger is en zo ook eerder het juiste geluid oppakt ofzo.
    Dat lijkt maar zo, de akkoorden klinken op een elektrisch even slecht maar door de versterking/distortion hoor je het gewoon minder goed.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 januari 2007
    Locatie
    apeldoorn
    Berichten
    1.080

    Standaard

    als je electrisch begint kun je het beste alleen maar clean spelen zonder distortion,anders word je toch alleen maar rommelig omdat je je eigen fouten niet hoord

  6. #6

    Standaard

    en hoe zit het dan met snaren indrukken op een electrische gitaar, moet dat ook precies tegen de fret aan? Of is een electrische gitaar daar niet zo precies in?

    Ik las trouwens ergens dat je de snaren die je niet aanslaat moet dempen op een electrische?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Vught
    Berichten
    2.339

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ralfje
    en hoe zit het dan met snaren indrukken op een electrische gitaar, moet dat ook precies tegen de fret aan? Of is een electrische gitaar daar niet zo precies in?

    Ik las trouwens ergens dat je de snaren die je niet aanslaat moet dempen op een electrische?
    Voor mijn gevoel mag het bijd eelektrische toch wat verder van de frets af.

    En dampen moet zeker bij distortion :P

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wiellem
    Voor mijn gevoel mag het bijd eelektrische toch wat verder van de frets af.

    En dampen moet zeker bij distortion :P
    Heeft dat dan ook weer te maken met de kwaliteit van de gitaar?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    een elektrische gitaar heeft meestal ook dunnere snaren.
    vandaar dat je ze makkelijker tegen de frets aan drukt.
    en het ook minder nauwkeurig mag zijn.
    Laatst gewijzigd door bass blom; 13 augustus 2007 om 20:40

  10. #10

    Standaard

    Hahahhaa mijn beste Wiellem, het lijkt me maar beter als jij geen tips meer geeft over iets waar je zo te zien niets van weet

    Ikzelf druk de snaren altijd gewoon in het midden (dus recht tussen 2 frets) in, ook bij mijn akoestische gitaar.
    En dempen? Nee hoor, het speelt in principe hetzelfde als een akoestische gitaar maar het klinkt wat anders....

    Ik zou zeggen: ga op zoek naar een gitaar/muziekwinkel in de buurt, vraag een verkoper of je wat mag uitproberen en of hij je wat tips wil geven en probeer gewoon wat! Daar leer je meer van dan van dit forum

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top