Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 61

Discussie: Stalen tele

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2006
    Locatie
    NB
    Berichten
    1.285

    Standaard Stalen tele

    Na een enige voorbereidingen en wat research gedaan te hebben, wil ik deze week aan een James Trussart achtige tele gaan beginnen. Aangezien ik in de metaal zit en met metaal meer kan dan met hout, ben ik tot deze keuze gekomen.

    Het enige waar ik nog over twijfel is wat voor brug er op gaat komen.
    Maak ik het mezelf gemakkelijk en zet ik er een "top-load" brug op, dus dat de snaren niet door de body heen gaan.
    Zet ik er een "normale" brug op, en las ik een stalen blok in de body waar de snaren doorheen gaan, wat ook de stabiliteit van de brug ten goede komt.
    Of word het een brug met een Bigsby vibrato tailpiece? Wel 't mooist, maar ook 't meeste werk.

    Wat al wel vast staat is dat de tele een "relic" uiterlijk moet krijgen, dus als hij klaar is een paar dagen in de buitenlucht laten roesten en dan blanke lak er op.

    Voorlopig begin ik morgen maar met het simpelste, de slagplaat. Ga er een maken van gewoon staal en een van gepolijst RVS.


    Mocht er nog iemand ideeën of tips hebben, dan hoor ik ze graag.

    Foto's gaan volgen.

    een linkje naar het orgineel: http://www.jamestrussart.com

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 juni 2005
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    415

    Thumbs up

    ECHT een gaaf idee! Ben benieuwd naar het resultaat!

    Maar dan nog... Waarom hem in de buiten lucht hangen om hem er "relic" uit te laten zien... Ik bedoel, als je lekker er op speelt/ramt etc. kom je het meest in de buurt van een echte relic!

    Succes!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2006
    Locatie
    NB
    Berichten
    1.285

    Standaard

    Hé Samder, bedankt voor je reactie. Maar de reden dat ik hem wil laten roesten is omdat staal heel anders zal "relic-en" dan een normale body. Zo komt er op de body alleen blanke lak zodat je het roestige staal kan zien. "t Zou juist zo moeten zijn, dat door het spelen, op bepaalde plekken het metaal als het ware gepolijst zou worden, en daar dan weer gaat glimmen.

    Maar gisteren een begin gemaakt en het materiaal geknipt, vandaag aan de slagplaat begonnen, en die zou morgen klaar moeten zijn. Ik moet er nog een uitsparing in ponsen voor de neck-pu, de control-plate en schroefgaatjes boren.


    Gaat waarschijnlijk wel lang duren voordat hij klaar is, omdat ik alles in mijn middag pauze doe.

    Iemand trouwens een tip, waar ik de orginele fender maten voor de neck pocket kan vinden.

  4. #4
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door spirit
    Iemand trouwens een tip, waar ik de orginele fender maten voor de neck pocket kan vinden.
    Ik neem aan dat de tekening op schaal is. (waar heb je hem vandaan? betrouwbare bron?) Zo ja, dan zou ik gewoon de maten van de tekening aanhouden. Diepte van de pocket volgens The Fender Telecaster van Duchossoir (pag 57 sectie c-c) is .64 inch.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2006
    Locatie
    NB
    Berichten
    1.285

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
    Ik neem aan dat de tekening op schaal is. (waar heb je hem vandaan? betrouwbare bron?) Zo ja, dan zou ik gewoon de maten van de tekening aanhouden. Diepte van de pocket volgens The Fender Telecaster van Duchossoir (pag 57 sectie c-c) is .64 inch.
    De tekening is op schaal, alleen is het er een met een hals met 22 fret's.
    Ik heb 'm van iemand gehad, hij had 'm van www.guitarbuild.com gedownload.
    Laatst gewijzigd door spirit; 14 augustus 2007 om 22:28

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Waar ga je de hals van maken?
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2005
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door spirit
    De tekening is op schaal, alleen is het er een met een hals met 22 fret's.
    Ik heb 'm van iemand gehad, hij had 'm van www.guitarbuild.com gedownload.
    Hey,

    Leuk en interessant project man!
    Wat betreft de 22 frets hals, dat maakt niet uit. Voor een 21 of 22 frets neck wordt volgens mij dezelfde neckpocket gebruikt.
    Volgens het principe van de bovenste hals op het plaatje:


    vr.gr.

    Branko

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2006
    Locatie
    NB
    Berichten
    1.285

    Standaard

    @Rinze: het wordt gewoon een maple hals, en ik ga 'm niet eens zelf maken, maar van MarktPlaats plukken ofzo

    @oknarb180: De halspocket is idd. het zelfde bij een 21 en 22 frets hals, alleen het probleen is dat de 22e fret oversteekt. Daardoor kan ik op de tekening dus niet de maat van de pocket zien. (op het door jou geposte plaatje trouwens ook niet)

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 juli 2007
    Locatie
    Zevenbergen
    Berichten
    605

    Standaard

    Dit gaat mooi worden denk ik! Alleen je moet de headstock dan wel aanpassen Eigenlijk

  10. #10

    Standaard

    Stalen tele's: gaaf.

    alleen vraag ik me af of het 'roest' idee wel zo goed is. Als je hem laat roesten, en je lakt hem dan, zal ten eerste de lak er vanzelf weer afkomen, en je gitaar roest eigenlijk constant door. Ik zou het persoonlijk niet zo fijn vinden als m'n gitaar roest terwijl ik speel, constant bruine handen enzo. Het idee van een roest finish vind ik zeker wel gaaf, al vraag ik me af of je het zo moet gaan bewerkstelligen.. Zowiezo zou ik de 'binnenkant' van je tele niet laten roesten maar die wel goed in de primer zetten. Je zou hem ook van alu kunnen maken, met een stalen top, want ik denk dat een stalen tele er wel inweegt.
    Nadeel van alu is dat het belachelijk klote is om te lassen, maar als je in de metaal zit, weet je dat zelf ook wel .
    Bijkomend voordeel is dat je gitaar een grote kooi van faraday is, dus waarschijnlijk weinig brom

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top