Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.756

    Standaard Houtsoort <> Geluid bij strat

    Er word nogal eens gewichtig gedaan over houtsoorten en de kwaliteit(karakter ) van het geluid , nu worden bij een stratocaster de elementen op een stuk plastic gemonteerd met schroevjes en veertjes en vervolgens op de body van een exclusief stuk hout geschroeft . Bij een gitaar waar de elementen direct op het hout gemonteerd worden kan ik mij de invloed van het soort hout goed voorstellen maar bij een traditionele strat word dit volgens mij door de constructie voor een groot deel te niet gedaan. Is er wel eens gekeken naar bv een houten slagplaat? Is het geluid tussen een plywood en een Swamp-ash body werkelijk zo verschillend , of is dit vloeken in de kerk. Heb diverse strats gehad met alder en essen body's , maar het verschil in geluid kwam meer door de verschillende elementen.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juli 2005
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    184

    Standaard

    het heeft zeker invloed hoor, zo is het verschil van een maple hals en een rosewood hals toch wel hoorbaar.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.756

    Standaard

    Klopt , ik heb ook verschillende halzen gehad, Maar volgens mij gaat er veel van de kwaliteit van het geluid verloren door de constructie (slagplaat)

  4. #4

    Standaard

    Nou de pickups pakken de trilling op van de snaren. De snaren beinvloeden het magnetisch veld van de pickup en daardoor ontstaat er een signaal. Dat signaal wordt naar de versterker gestuurd en je hoort de toon die je aanslaat.
    De pickups pakken niet de trilling op van het hout of de slagplaat. Dus naar mijn mening wordt niet het geluid echt beinvloed vanwege het feit dat de pickups bij stratocasters niet in direct contact met het hout liggen in tegenstelling tot bijvoorbeeld de les paul.
    Het hout van de gitaar is van invloed op de toon die de snaren maken. Als de snaren door Essen bijvoorbeeld lichter gaan klinken dan bij Elzen, dan pakt de pickup op dat de snaren anders klinken doordat ze anders bewegen. En dat geeft een andere toon.
    Dus eigenlijk is de enige invloed die de slagplaat levert het feit dat er iets minder hout op de gitaar zit, omdat daar de slagplaat zit en dat daardoor de gitaar iets anders klinkt.
    Laatst gewijzigd door Gitaristje 18; 11 augustus 2007 om 20:14

  5. #5

    Standaard

    Nou ja, ik kan er wel een beetje inkomen.
    Op het moment dat je je elementen op het hout schroeft, dan gaan die wel meetrillen. Hierdoor kan in theorie de afstand tot het op te vangen trillende object (de snaar) groter, dan wel kleiner worden. De vraag is wat je hiervan in de praktijk merkt..

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    De slagplaat zit vast geschroefd op de body en maakt eigenlijk op die manier deel uit van de gitaar. Trillingen worden op zo`n manier ook doorgegeven.
    Trillingen verplaatsen zich door het instrument en de houtsoort bepaald hoe dat gebeurd. Een hardere houtsoort geeft anders geluid door dan een zachtere. Probeer dat maar eens uit door op verschillende houtsoorten te kloppen. Trillingen die worden opgewekt door het trillen van de snaren zetten zich door in het hout. Het hout laat de slagplaat mee resoneren en is niet de hoofoorzaak van je geluid ( dat doet het magnetisch veld van je pick-ups) maar doet genoeg om je geluid te kleuren. Niet iedereen hoort de verschillen en een hoop is aangepraat, maar eerlijk is braaf, er zijn verschiilen.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  7. #7
    Banned to "Zelfbouw-Mod"
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    Wonthaggi - VIC - Australia
    Berichten
    1.278

    Standaard

    Lijkt me dat als je snaren vastzitten (indirect) aan het hout via de brug het hout ook gaat meetrillen. Iedere houtsoort (en ook binnen een soort) trilt verschillend en geeft op zijn beurt de trilling weer terug aan de snaar via resonantie (of hoe je het ook wilt noemen). Op zijn beurt gaat de snaar dus weer ietsje anders trillen dan gewoon maar "heen-en-weer" door het aanslaan.
    Zo kun je per houtsoort een ander geluid krijgen.
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    je voelt vooral in de hals trillingen als je speelt.
    maar aan de andere kant, als de houtsoort van de hals, de toets, zo van invloed is, zou die invloed dan niet hoe hoger je op de snaar komt kleiner moeten worden?

  9. #9

    Standaard

    Neh toch? je kort je snaren wel in, maar je hals niet, die trilt gewoon lekker mee over de volledige lengte..

  10. #10
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hendriks
    Er word nogal eens gewichtig gedaan over houtsoorten en de kwaliteit(karakter ) van het geluid , nu worden bij een stratocaster de elementen op een stuk plastic gemonteerd met schroevjes en veertjes en vervolgens op de body van een exclusief stuk hout geschroeft . Bij een gitaar waar de elementen direct op het hout gemonteerd worden kan ik mij de invloed van het soort hout goed voorstellen maar bij een traditionele strat word dit volgens mij door de constructie voor een groot deel te niet gedaan. Is er wel eens gekeken naar bv een houten slagplaat? Is het geluid tussen een plywood en een Swamp-ash body werkelijk zo verschillend , of is dit vloeken in de kerk. Heb diverse strats gehad met alder en essen body's , maar het verschil in geluid kwam meer door de verschillende elementen.
    Dus je kan een les paul net zo goed van mdf maken aangezien de elementen in plastic humbuckerringen hangen?

    Het hout van een strat bepaald wel degelijk voor een redelijk deel de klank (niet zoveel als elementen, maar wel een aanzienlijk deel). Elzen, essen en linde (basswood) worden allemaal gebruikt voor stratocaster, en je kan het verschil echt wel horen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top