Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1

    Standaard Wat voor bassnaren zoek ik?

    Ik heb een Yamaha 414 bas met daarop de standaard snaren (Zullen wel gewone inmiddels doorroeste roundwounds zijn, geen idee van de dikte).

    Het geluid hieruit is vrij 'hol' / veel midden naar mijn idee maar weinig echt (heel) laag. Ik zoek vooral een laag geluid zonder veel extra middentoon (niet dat de G/D snaar dood klinken maar wel gewoon hun tone hebben) een beetje richting oldskool Pink Floyd / Tommy Shannon (Stevie Ray). -zonder- te detunen.

    Welke snaar zoek ik? en welk merk gaat enigsinds lang mee (Niet na 2 weken dood, langer dan D'addario's iig).

    @ onder: No prob
    Laatst gewijzigd door Yapser; 9 augustus 2007 om 21:58

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 februari 2007
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    5.762

    Standaard

    sorry, ik snapte de vraag eerst niet. heb 'm al weggehaald.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AcOuStiC-GuItAR FREAK
    DOEI STELLETJE VIEZE PIEMELS!!!!!!!!!!
    Burny Les Paul Custom | Fender Baja Telecaster | Seagull S6 | Art & Lutherie Wild Cherry | Vox Night Train 15 | Roland Cube 10GX | Korg Kross 61

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 februari 2006
    Locatie
    Castricum
    Berichten
    1.554

    Standaard

    wat je t beste kan doen is verschillende blijven testen.... dan kom je vanzelf uit op de snaren die je zelf t beste vind klinken...

    ik ben zelf fan van Ernie Ball, denk dat die wel overeen komt met je omschrijving. Heb ook erg goede verhalen gehoord over EBS snaren...

  4. #4

    Standaard

    Ernie Balls zijn ook roundwound krengen naar het schijnt.

    Ik wil iig van m'n 'beunige' toon af maar echt laag.

  5. #5

    Standaard

    DR Hi Beams en dan niet te dik : Ik was altijd in de veronderstelling dat een dikke snaar dik zou klinken, maar het omgekeerde bleek waar. Goede reggae-bassisten spelen bijna allemaal op dunne stainless steels. De grotere elasticiteit geeft duidelijk meer laag.

    Wizz

  6. #6

    Standaard

    Omdat een nieuw topic met dezelfde vraag me overbodig lijkt stel ik em hier,
    Ik bas met een plectrum en speel rock/metal maar het voelt of mijn snaren nogal slap zijn/meegeven als ik aansla zodanig dat dit niet fijn meer speelt.
    Ik denk dat ik snaren wil die een hogere snaarspanning hebben maar ik weet niet wat voor snaren dat zijn, dikke of juist dunne of wat voor soort dan ook.
    Wie kan mij helpen?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chris Winsemius
    "Metal, wat vind jij er van?"

    Ik vind het vaak iets steviger dan plastic.

  7. #7

    Standaard

    Voor het steviger plektrumwerk inderdaad juist weer wat dikker. Overigens zegt de dikte niet alles over de spanning : Een D&R .040-.100 setje voelt strakker dan een D'addario EXL in dezelfde dikte. Voor het plektrum gebruik ik meestal een Rickenbacker met D&R Hi Beam .045-.105. Ook misschien interessant : Het plektrum zelf is een Dunlop Jazz 2 (heel klein en keihard).

    Wizz

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 juli 2007
    Locatie
    Zevenbergen
    Berichten
    605

    Standaard

    Helaas heeft niet iedereen beschikking tot een Rickenbacker . Poor me.

  9. #9

    Standaard

    Hmm, DR zat ik zelf al naar te kijken omdat ze lang mee zouden gaan.

    Misschien iets wat ietsje meer helpt: de CD Roger Waters - Amused To Death. Als 'ie bas speelt klinkt dat ontzettend laag met weinig tonen eromheen. EQ't hij het weg of is dat een bepaalde set snaren/bas combinatie?

    (Trackje: What God Wants, part 3)
    Laatst gewijzigd door Yapser; 11 augustus 2007 om 14:20

  10. #10

    Standaard

    Ik denk niet dat alleen snaren je die sound gaan brengen. De Yamaha BB 414 is niet de vetste bas die ik ken. Een Fender Precisionbass, een Höfner vioolbas, een Steinberger, maar eens drie voorbeeldjes te noemen, klinken veel dieper.
    Hoe je aanslaat maakt ook veel uit. Voor een hele vette dub-reggae die ik laatst opnam waren drie faktoren van belang :
    1.Zachtjes met mijn duim (niet slappen !) de snaar "aaien" ter hoogte van de laatste fret
    2.Een Fender Precisionbass met een setje D&R .040-.095 Hi Beams, niet al te vers uit de verpakking (maandje oud, schat ik), volumeknop op zes en de tone op nul
    3.Een hele vette compressie, ik ging voor deze : http://www.tlaudio.co.uk/tlaudio/doc...cts/5021.shtml

    Succes !
    Wizz

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top