Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17
  1. #1
    Dude
    Guest

    Standaard Contrabass met frets ?

    Ik zag dat van de week op tv, bestaat zoiets kant en klaar of zou dat zelfbouw oid zijn ?

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dude
    Ik zag dat van de week op tv, bestaat zoiets kant en klaar of zou dat zelfbouw oid zijn ?
    Ik denk dat je die bas gezien hebt op SBS6 (in het Zwarte Cross-journaal) tijdens fragmenten van de Heino's in dat kleine tentje. Heb je de headstock van dat ding overigens gezien? Een hele grote Precision/Jazz, hahahahaha...

    Maar volgens mij was dit geen gefrette bas, maar stonden er gewoon lijntjes en positiedots op. Het klonk nog steeds behoorlijk fretloos en bovendien ging het intoneren hem af en toe ook niet helemaal goed af. Gisteren hoorde ik het toevallig weer, de slotnoot van een nummer was kneitervals, terwijl de rest wel redelijk zuiver was.

    Maarreh, enigszins ontopic: Ik heb me wel vaker afgevraagd of er niet meer van die basjes bestaan. Het lijkt me toch geen enkel probleem om een contrabas uit te rusten met fretten. Ik kan me - naast het verlies van de karakteristieke 'pwoooaaaappp' - geen nadelen voorstellen...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bruce
    ik hou niet van dat perfecte.
    Die foutjes tussendoor vindt ik alleen maar mooi

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.578

    Standaard

    Het leuke van een upright bass is dat je er ook percussie op kunt spelen. Er zijn bassisten die eerst de snaren op het fingerboard slaan en op de terugweg een snaar weer meenemen, om die 5 cm later weer los te laten. Wat resulteert in een "K-Tooo-K-Tooo"-achtig basloopje. Dat gaat denk ik niet zo goed met frets...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 februari 2006
    Locatie
    Castricum
    Berichten
    1.554

    Standaard

    je had t vroeger wel, ben de preciese naam vergeten (maar echt vroeger, denk tijd bach)
    Net zoals violen en celli met frets.

    Dit was dan inderdaad waarschijnlijk met lijntjes er op getekent, dat zie je wel vaker. En denk dat t geluid er heel erg door achteruitgaat

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 november 2001
    Locatie
    leiderdorp
    Berichten
    2.302

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson
    Het leuke van een upright bass is dat je er ook percussie op kunt spelen. Er zijn bassisten die eerst de snaren op het fingerboard slaan en op de terugweg een snaar weer meenemen, om die 5 cm later weer los te laten. Wat resulteert in een "K-Tooo-K-Tooo"-achtig basloopje. Dat gaat denk ik niet zo goed met frets...
    slappen?

    http://www.youtube.com/watch?v=54bz5yqN2IA

    vrij normale techniek, zeker binnen de rock n roll. op the sun sessions, het eerste album van elvis wordt maar op 3 nummers gedrumd. verder wordt het ritme door de contrabas gedaan.

  6. #6

    Standaard

    ik vind dat slappen echt vet en funky. Ik wil het ook wel kunnen, alleen de weg ernaartoe zie ik niet zo zitten

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2006
    Locatie
    8911
    Berichten
    5.473

    Standaard

    Waarom zou je een gefrette bas willen? Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen voor de bassist zelf, je hoeft je oren niet meer zo te gebruiken.

  8. #8
    Dude
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pais
    Waarom zou je een gefrette bas willen? Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen voor de bassist zelf, je hoeft je oren niet meer zo te gebruiken.

    daarom...


    maar begrijp dat het dus niet echt te koop is ? ik word via internet niet veel wijzer iig

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 november 2006
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    498

    Standaard

    denk niet dat echt te koop is, of je moet laten maken? of zelf doen
    k heb er wel es van gehoord jah.. een Octabass (2 X zo groot als contrabas, nog een octaaf lager) heeft dacht ik ook frets
    en dan aan de zijkant 'pedalen' ofzo, die moet je indrukken (met hand of voet) zodat er iets om de hals gaat klemmen, omdat dat ding niet zo precies is hebben ze frets gemaakt
    omdat ie zo hoog is en de snaren zo lang zijn kan je niet met de hand fretten
    maar contrabassen zijn/waren er ook wel met frets
    maar.. waarom contrabas nemen, als ie frets heeft? dan is het geluid het uiterlijk, t hele contrabas-karakter weg..
    Gomez UK-10 Ukulele :P
    'Jamboree' (El Cheapo) Spaanse Gitaar
    Cort Curbow 4FL
    Farida Precision Bass
    Squier Deluxe Hot Rails Stratocaster
    Digitech Hot Head
    Dunlop Crybaby Bass
    Behringer Mic100 (Preamp)
    Behringer EQ700 (Prima feedback buster, als ik akoestische instrumenten versterk)
    Ibanez SW25
    Fender '57 Mini Twin Amp

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2005
    Locatie
    Duckstad
    Berichten
    5.365

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door OJJVZ
    denk niet dat echt te koop is, of je moet laten maken? of zelf doen
    k heb er wel es van gehoord jah.. een Octabass (2 X zo groot als contrabas, nog een octaaf lager) heeft dacht ik ook frets
    en dan aan de zijkant 'pedalen' ofzo, die moet je indrukken (met hand of voet) zodat er iets om de hals gaat klemmen, omdat dat ding niet zo precies is hebben ze frets gemaakt
    omdat ie zo hoog is en de snaren zo lang zijn kan je niet met de hand fretten
    maar contrabassen zijn/waren er ook wel met frets
    maar.. waarom contrabas nemen, als ie frets heeft? dan is het geluid het uiterlijk, t hele contrabas-karakter weg..
    ik heb dat ding gezien in parijs, echt fenomenaal
    klinkt alleen nergens naar gok ik

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top