Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2006
    Locatie
    8911
    Berichten
    5.473

    Standaard Help, ik heb een Ud!

    Mijn vader heeft uit Damaskus een arabische 'ud' (luit?) meegenomen. Ik heb een paar vraagjes erover dus ik hoop dat iemand me kan helpen.

    De ud heeft 2*5 snaren maar op de brug zitten nog gaatjes voor 2 extra snaren. Ik heb ook twee stemsleutels over (geen mechanieken, nee. Sleutels Wat een gefrunnik is dat). Als ik op internet plaatjes bekijk van gelijksoortige instrumente, hebben deze 2*5 snaren.
    Weet iemand hoe hij gestemd moet worden?

    En hoe wordt het gespeeld, met vingers, plectrum (geitennagel of kamelentand ;-) ) ?


    Er zitten ook bijzondere snaartjes op. 2*2 goudkleurige omwonden snaren, 1*2 clear nylon snaren en 2*2 ruwige nylon snaren (beetje ijle klank, wel bijzonder). Ik zal er nog wle even voor langs mn muziekwinkel, maar misschien weet hier iemand waar ik dit soort snaren vandaan haal?


    Laatst gewijzigd door Pais; 26 juli 2007 om 13:47

  2. #2
    Junior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    mariakerke (gent)
    Berichten
    8.246

    Standaard

    Bij 2 maal 6 snaren is dit de stemming
    DD GG AA DD GG CC

    Ik kan je voorlopig niet verder helpen, maar ik zoek het deze avond wel even op (moet eerst nog werken).

    Wel kan ik je zeggen dat ik ongelooflijk jaloers ben
    (.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)

    http://vi.be/poachersofmen
    http://facebook.com/poachersofmen

  3. #3

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2006
    Locatie
    8911
    Berichten
    5.473

    Standaard

    Ah kijk dat ziet eruit als een intressante link! Als ik meer tijd heb, ga ik het even rustig doorlezen. Hartelijk bedankt.

    Ik ben er inmiddels achter dat er 1000 en 1 stemmingen in de omloop zijn, en dat ik niet in staat ben om het beste ding zover te krijgen.... De snaarspanning valt best mee, maar iedere keer knalt er wel een stemsleutel uit als ik een beetje in de buurt ben. Het zal wel een handigheidje zijn.

    Ik zal er niet net zo driftig op studeren als ik met mn gitaar doe, maar het lijkt me sowieso heel goed voor gehoorontwikkeling om op een fretloos instrument te leren spelen.

    Wanneer iemand nog informatie of tips heeft; van harte welkom!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    788

    Standaard

    Snaren kan je denk ik gewoon bestellen bij lordofthestrings, goede ervaringen mee!
    “I’m all in favor of getting grants for musicians. Or any other good brand of Scotch.” (Pepper Adams)

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2007
    Locatie
    m'n huis woont in Lent
    Berichten
    869

    Standaard

    Leuk Pais!
    Ik heb ook al tijden lang een Ud (zal binnenkortwel een ff foto plaatsen) maar ik heb, afgezien van wat jammen en improviseren nooit de moed gehad me er serieus in te verdiepen. Dat als jij nou eens de kolen uit het vuur haalde, misschien dat dit schaap dan wel volgt

    'K heb ook nog een Saz hangen, daar heb ik veel meer op gespeeld omdat dat geluid me wat meer trekt. Maar ook daarmee: het klinkt al gauw lekker oosters, maar als je me vraagt wat ik doe heb ik geen FLAUW idee
    Pluk de dag, maar donder niet van de ladder!
    in de aanbieding: Intellifex Blackface http://link.marktplaats.nl/307840738

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2006
    Locatie
    8911
    Berichten
    5.473

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dePerik
    Leuk Pais!
    Ik heb ook al tijden lang een Ud (zal binnenkortwel een ff foto plaatsen)
    Leuk, doen! Ben wel benieuwd. Ik zie ze op YouTube bijvoorbeeld soms met hele rijke bewerking, heel mooi. Maar mn vader weet dat ik ook bij mn gitaar iets heel degelijks wilde dus heeft hij daar met het uitzoeken van de Ud rekening mee gehouden.
    Vind ik ergens jammer, want ik ben bang dat de ud hoofdzakelijk interieur wordt, in tegenstelling tot mijn gitaar.

    maar ik heb, afgezien van wat jammen en improviseren nooit de moed gehad me er serieus in te verdiepen. Dat als jij nou eens de kolen uit het vuur haalde, misschien dat dit schaap dan wel volgt
    Ehmm.... Ik heb trouwens een mogelijk intressante site gevonden. LearnOut.com Ze zijn met de engelse versie van de site bezig en ik kon ergens mn mail adres invullen om gewaarschuwd te worden wanneer de engelse versie af is, maar nu kan ik het niet meer terugvindenden waar dat was.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2007
    Locatie
    m'n huis woont in Lent
    Berichten
    869

    Standaard

    LearnOut.com? Ik ga wel ff kijken zo. Het is nu te laat om een foto te maken, als ik morgen tijd vind zal ik het overdag doen. Die van mij is wel met siertoestanden en rozetjes en dergelijke. Maar dat zegt verder weinig over de kwaliteit van de klank. Een ud klinkt zowieso wat dof en modderig, dat weet ik wel.
    Pluk de dag, maar donder niet van de ladder!
    in de aanbieding: Intellifex Blackface http://link.marktplaats.nl/307840738

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2007
    Locatie
    m'n huis woont in Lent
    Berichten
    869

    Standaard

    Heh verdorie vergeet ik het wéér. En is het dus weer te donker al. Njah, morgen écht!
    Pluk de dag, maar donder niet van de ladder!
    in de aanbieding: Intellifex Blackface http://link.marktplaats.nl/307840738

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2006
    Locatie
    8911
    Berichten
    5.473

    Standaard

    Foto maken!!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top