Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 44
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2003
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    3.543
    Blog Entries
    1

    Music Wah pedalen getest: reviews

    Ik heb vandaag en vorige week de kans gehad om een aantal wah pedalen te testen, namelijk: de Budda Budwah, RMC 1, Dunlop Crybaby 535Q en de Crybaby from hell. De wahs zijn getest op een Marshall TSL combo (high gain kanaal), en een Schecter Diamond met vaste brug en 2 humbuckers.

    Goed, de eerste: de Budwah. Ik zag hem liggen en zag er leuk uit met dat paars enzo, en ik had al goede verhalen erover gehoord op dit forum. Enfin, ingeplugd was het eerste wat me opviel hoe moeilijk die dingen ook alweer aangaan als je een Bad Horsie gewend bent (laatste wah die ik hiervoor heb geprobeerd...).
    Mijn eerste indruk was: mooie toon, mooie sweep en eigenlijk niks op aan te merken. Heel simpel. Naja, de sweep range mocht wel wat dieper maar ik was wel tevreden over deze wah.
    Door naar de volgende: de 535Q. Ik had van deze wah niet erg veel verwacht, omdat ik me waarschijnlijk wat blind heb gestaard op RMC en MSD wah's. Volkomen onterecht want deze wah overtrof al mijn verwachtingen! Erg mooie toon, voor mij een perfecte sweeprange en mooie controls met veel bruikbare instellingen. Ook de boost is werkelijkwaar geniaal en erg bruikbaar. Dit is eigenlijk wel wat ik in mijn hoofd in mijn zoektocht naar mijn wah .
    Anyway, more to come: de Crybaby from hell (Dimebag Darrel signature van Dunlop voor de onwetenden). Zeer vet uitziend en een mooie "footpad" om het even zo te noemen; is eens iets anders dan die saaie zwarte vlakken die de andere wahs hebben. Prachtige toevoegingen zijn de leds (boost en aan/uit) en de extra input: je kan kiezen hoe je hem aansluit. Er wordt vaak gezegd dat deze wah (bijna) identiek is aan de 535q, maar das niet helemáál waar. Je kan er de subtiliteit van de 535q me bereiken maar je kan ook verder. De omschrijving "opgefokte 535q" is hier wel op zijn plaats: deze wah heeft aggressievere sound en volgens mij ook een grotere boost. Als je deze wah aansluit en hem op de diepste sweeprange insteld (de grote knop helemaal naar voren gedraait op de laatste stand) heb je inderdaad precies dat typische wahgeluid wat je wel eens hoort in Pantera nuumers. Erg mooi. Mocht je deze wah te schel vinden kun je het hoog er ook nog eens wat uithalen door de finetune optie, een kleine knop naast de Q-control en de tone, iets wat de 535q óók niet heeft. Iets wat je niet zou verwachten bij deze wah is dat hij het ook goed doet op clean. Hij klinkt daar erg overtuigend, helemaal met de boost uit. Dit maakt hem erg veelzijdig. Conclusie van de Crybaby From Hell: erg mooie wah, zeer veelzijdig en hij heeft imo echt een meerwaarde t.o.v. de 535q, helemaal als je metal speelt.
    De laatste van de serie geteste wah's is de RMC 1. Sommigen vinden hem helemaal het einde, sommigen vinden hem wat tekort schieten op sommige vlakken. Ik ook eigenlijk. Hij klonk na het testen an de Crybaby From Hell totaal niet overtuigend. Ik had echt het gevoel dat ik iets miste, en de sweeprange was ook minder (hoewel dat misschien niet zo gek is). Aangezien ik deze testte met high-gain en humbuckers maakt deze wah zijn reputatie helemaal waar: hij is niet zo geschikt voor dit soort opstellingen. Toen ik hem een tijd terug testte met een Fender Telecaster deed hij het een stuk beter. Conclusie: Voor de single coils en lagere gain standen dus.

    Conclusie van dit stuk tekst: De Dimebag Crybaby From Hell is de absolute winnaar. Het verschil met de 535Q is niet zo gek groot...alleen de Crybaby From Hell is een soort 535q on steroïds. Hij kan in principe wat de 535Q kan en meer. Je moet wel houden van de felheid (die je er trouwens uit kan tweaken als je wilt), maar opzich is de klank, net als bij de 535Q, erg warm. Enige kleine minpuntje bij zowel de 535q als deze wah was dat de overgang van de wah vrij direct is. Als je hem indrukt dan is de overgang van "laag" naar "hoog" vrij direct. Kan aan mij liggen, maar dat is iets wat je moet liggen. In mijn geval een kwestie van gewenning. De toevoeging van de leds en de extra finetuner, samen met de gigantische veelzijdigheid maakt deze wah voor mij superieur t.o.v de 535Q
    Laatst gewijzigd door Thom TK; 12 juli 2007 om 23:21
    Tupelo over vrouwen:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tupelo Bekijk bericht
    Soms zit je ervoor, dan zit je erop, dan lijk je bijna te verzuipen, en voor je het weet wordt je weer opgepakt.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 december 2005
    Locatie
    Losser
    Berichten
    7.421

    Thumbs up

    Leuke review!

    Voor het stevigere werk is die CryBaby From Hell dus de winnaar, maar hoe verhoudt hij zich met de Buddha op clean? En heb je de CryBaby gekocht?
    The world is full of kings and queens, who blind your eyes in kill your dreams.

  3. #3

    Standaard

    Mooie review!

    Ik heb zelf een Dunlop 535, voorloper van de 535Q
    heeft een instelbare boost, knoppen aan de zijkanten voor boost aan/uit en frequenties, en LEDs voor zowel aan/uit als boost aan/uit.
    En daar heb ik ook wat jij beschrijft: er zit een soort knik in de sweep, een soort sweet spot: is ff wennen in het begin.

    Als je een echt goede wah zoekt worden Dunlops ook veel te snel verworpen op de meeste fora, maar het blijkt dus dat boutique niet altijd beter is, hoewel aan zon dimebag of 535Q ook al wel een flink prijskaartje hangt.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2003
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    3.543
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door artnaz
    Leuke review!

    Voor het stevigere werk is die CryBaby From Hell dus de winnaar, maar hoe verhoudt hij zich met de Buddha op clean? En heb je de CryBaby gekocht?
    Ik heb nog niks gekocht, maar als ik dat doe wordt het de Crybaby From Hell .
    De Buddah heb ik helaas niet clean getest; alleen de Crybaby From Hell...ik ben niet zo geïnteresseerd in clean werk met wah, ik hou meer van de distortion wah, vandaar dat ik hem niet getest heb op die manier.



    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JorikDekkers
    Mooie review!

    Ik heb zelf een Dunlop 535, voorloper van de 535Q
    heeft een instelbare boost, knoppen aan de zijkanten voor boost aan/uit en frequenties, en LEDs voor zowel aan/uit als boost aan/uit.
    En daar heb ik ook wat jij beschrijft: er zit een soort knik in de sweep, een soort sweet spot: is ff wennen in het begin.

    Als je een echt goede wah zoekt worden Dunlops ook veel te snel verworpen op de meeste fora, maar het blijkt dus dat boutique niet altijd beter is, hoewel aan zon dimebag of 535Q ook al wel een flink prijskaartje hangt.
    Boutique is niet altijd beter idd! En naja, een 535Q is nog altijd goedkoper dan een RMC 1, dus ach...allemaal relatief.
    Tupelo over vrouwen:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tupelo Bekijk bericht
    Soms zit je ervoor, dan zit je erop, dan lijk je bijna te verzuipen, en voor je het weet wordt je weer opgepakt.

  5. #5

    Standaard

    Crybaby From Hell

    Zeker de beste wah die ik gehoord heb. Dat van die directe overgang van hoog naar laag klopt helemaal. Maar deze is subtieler te maken dmv de Q-control (het middelste knopje aan de zijkant).

    Verder: super-leuke review!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 juli 2006
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    2.254

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thom TK
    Door naar de volgende: de 535Q. Ik had van deze wah niet erg veel verwacht, omdat ik me waarschijnlijk wat blind heb gestaard op RMC en MSD wah's. Volkomen onterecht want deze wah overtrof al mijn verwachtingen! Erg mooie toon, voor mij een perfecte sweeprange en mooie controls met veel bruikbare instellingen. Ook de boost is werkelijkwaar geniaal en erg bruikbaar. Dit is eigenlijk wel wat ik in mijn hoofd in mijn zoektocht naar mijn wah
    jawohl, daarom heb ik hem toen ook gekocht, prima pedaaltje, multi-inzetbaar..

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JorikDekkers
    En daar heb ik ook wat jij beschrijft: er zit een soort knik in de sweep, een soort sweet spot: is ff wennen in het begin
    jep, dat klopt, vergeleken met mijn vorige CryBaby (GCB95..?), ligt die sweet spot wat dichter bij de teen-zijde, bij de GCB95 lagtie meer tussen teen en hiel in.. het is ff wennen idd

    overigens vind ik de GCB95 heel geschikt voor low-gain wahwahen, heb er ook wel een beetje spijt van dat ik m heb weggedaan, was prima geweest als backup.. high-gain kon die echter niet aan, en de 535Q heeft daar dus zoals gezegd geen problemen mee
    fenders stuiteren, gibsons breken

    stem op mijn vriendin..! please?
    --Jenneke - Bestemming Onbekend--

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 november 2004
    Locatie
    Het land van 1000 tetten
    Berichten
    3.315

    Standaard

    De RMC-1 is ontworpen voor 't gebruik van gitaren met singlecoils. Ik zou als ik jou was ook nog even de RMC-3 aan de tand voelen, en dan gewoon lekker aan de gang gaan met de instelmogelijkheden in de behuizing zelf. De 3 is meer voor hummies ontworpen.
    TE KOOP: KOCH MULTITONE 50W (+FLIGHTCASE met logo) E850 | RMC3 wahwah G. Teese E200 | GIBSON RD CUSTOM uit '78. zie marktplaats of PM VOOR MEER INFO.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 mei 2005
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    6.256

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thom TK
    Als je hem indrukt dan is de overgang van "laag" naar "hoog" vrij direct. Kan aan mij liggen, maar dat is iets wat je moet liggen. In mijn geval een kwestie van gewenning.
    Ik heb hem ook!
    Inderdaad toffe wah alleen is die van mij na de klote..Ding heeft nog nooit het podium of wat gezien en toch kapot. Grr. Verder een hele goeie wah en lekker veelzijdig.

    Die overgang kun je ook weer verstellen. Bij de wah krijg je een sleuten waarmee je een schroef onder het dek kunt verstellen Dat kan tevens ook bij de Zakk Wylde wah. Ook die heb ik hehe maar die is lang niet zo goed als de CFH van Dunlop
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Ik wás lief, maar ik heb nu een Marshall.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.340

    Standaard

    ... jammer dat je geen VOX wah aan de tand hebt gevoeld!
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2003
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    3.543
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robert-gitarist
    Ik heb hem ook!
    Inderdaad toffe wah alleen is die van mij na de klote..Ding heeft nog nooit het podium of wat gezien en toch kapot. Grr. Verder een hele goeie wah en lekker veelzijdig.

    Die overgang kun je ook weer verstellen. Bij de wah krijg je een sleuten waarmee je een schroef onder het dek kunt verstellen Dat kan tevens ook bij de Zakk Wylde wah. Ook die heb ik hehe maar die is lang niet zo goed als de CFH van Dunlop
    Kan dat?
    Oke...nog een feature dus hahaha..hmmm interessant bedankt voor de tip

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the sure thing
    ... jammer dat je geen VOX wah aan de tand hebt gevoeld!
    Jah klopt, ik was daar namelijk ook benieuwd naar. Hadden ze echter niet liggen.

    Wat die RMC 3 betreft: ja ik wist eigenlijk dat hij beter voor high gain geschikt was, maarja, zelfde verhaal als met de Vox wah...hadden ze niet.
    Staan dus nog op mijn lijstje!
    Tupelo over vrouwen:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tupelo Bekijk bericht
    Soms zit je ervoor, dan zit je erop, dan lijk je bijna te verzuipen, en voor je het weet wordt je weer opgepakt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top