Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 27
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pais
    Nouja hij heeft het twee keer over hout.
    Dat doet me denken aan een blokkergitaar die ik laatst zag. Die had ook houten frets
    Oh, houten frets!!! Ik begrijp het.....niet!!!

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 januari 2007
    Locatie
    apeldoorn
    Berichten
    1.080

    Standaard

    je kunt fretten beter van titanium maken,slijten ze ook niet

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chubbyfan
    je kunt fretten beter van titanium maken,slijten ze ook niet
    Onlangs was er nog een onderwerp op dit forum waar sprake was van RVS frets als ik me niet vergis. Moest ook erg hard zijn..

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 januari 2007
    Locatie
    apeldoorn
    Berichten
    1.080

    Standaard

    alleen het bewerken van titanium fretjes is een probleem denk ik,en de prijs

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Even alle gekheid op een stokje. Frets zijn relatief eenvoudig te vervangen. De prijs hangt van een paar dingen af. Bijvoorbeeld bindingen langs de hals maken het duurder. Ook verschilt het hoe de frets in de hals zitten. Soms zijn ze helemaal afgerond , soms bijna recht afgewerkt. Alles zonder bramen afleveren is soms wat meer werk. Ook kun je diverse soorten fretprofielen kiezen. Dunlop fretdraad is er in meerdere dikten en hoogten.
    Je voorkeur heeft dus ook invloed.
    Laatst heb ik een electrische ( nieuwe ) gitaar laten herfretten met draad wat mij wel bevalt. Kosten 150 euries voor Dunlop 6105 draad. Werkelijk fenomenaal mooi afgewerkt.
    Slijtage is afhankelijk van de hardheid van de frets. Op mijn ColeClark zitten relatief zachte frets. Nu, na 2 jaar gebruik, zitten er al aardige moeten in. Geeft niks, het speelt als een bezetene ( net als ik ). Als je er weinig op speelt is het heel goedkoop ha, ha...
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2006
    Locatie
    8911
    Berichten
    5.473

    Standaard

    Nu komt er ook een vraagje bij mij opborrelen.
    Op mn flamencogitaar zitten prima fretjes, weinig versleten. Ik weet niet welke metaalsoort is gebruikt (maar misschien is dit bij alle traditioneel spaanse gitaren hetzelfde?). Maar ik ben allergisch voor een aantal metalen en dus ook voor mij fretjes. Bij een uurtje spelen merk ik niets, maar wanneer ik een hele avond speel, krijg ik een gezwollen hand en ben gedwongen om te stoppen.

    Welke metalen zijn er allemaal een optie voor de frets? Was dat titanium een geintje of bestaan die echt? Voor sommige RVS legeringen ben ik niet allergisch, voor anderen wel. Het ligt waarschijnlijk aan het gehalte nikkel wat erin zit en het rottige is dat je dat van tevoren niet weet.
    En om zoveel centjes te lappen voor nieuwe frets vind ik ook wat pittig, maar met de tijd mee is het het misschien wel waard.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 januari 2007
    Locatie
    apeldoorn
    Berichten
    1.080

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pais
    Nu komt er ook een vraagje bij mij opborrelen.
    Op mn flamencogitaar zitten prima fretjes, weinig versleten. Ik weet niet welke metaalsoort is gebruikt (maar misschien is dit bij alle traditioneel spaanse gitaren hetzelfde?). Maar ik ben allergisch voor een aantal metalen en dus ook voor mij fretjes. Bij een uurtje spelen merk ik niets, maar wanneer ik een hele avond speel, krijg ik een gezwollen hand en ben gedwongen om te stoppen.

    Welke metalen zijn er allemaal een optie voor de frets? Was dat titanium een geintje of bestaan die echt? Voor sommige RVS legeringen ben ik niet allergisch, voor anderen wel. Het ligt waarschijnlijk aan het gehalte nikkel wat erin zit en het rottige is dat je dat van tevoren niet weet.
    En om zoveel centjes te lappen voor nieuwe frets vind ik ook wat pittig, maar met de tijd mee is het het misschien wel waard.
    dat titanium was een geintje,maar als ik er goed over nadenk lijkt het me niet eens zo,n slecht idee alleen of het haalbaar is?qua klank,prijs en verwerkbaarheid,dan slijten ze nooit meer denk ik,ze zullen het vast wel eens geprobeerd hebben
    Laatst gewijzigd door chubbyfan; 9 juli 2007 om 23:05

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Als je meer wilt weten over fretdraad , probeer eens een mailtje naar Vox Humana in Vlaardingen. Deze mensen hebben een gitaarbouwafdeling en importeren ook het een en ander. Fretdraad van Dunlop hebben ze op voorraad in meerdere variaties. Wellicht dat je daar een aantal antwoorden kunt krijgen op de meest gestelde vragen.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 november 2001
    Locatie
    den helder
    Berichten
    1.816

    Standaard

    je kan dan beter bellen met ze, vox is nou niet echt snel via de email(als je al antwoord krijgt...)
    more than the X's on our hands...

    :: Mijn bandje ::

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2006
    Locatie
    8911
    Berichten
    5.473

    Standaard

    Thnx ik bel wel even met de reperateur die mn gitaar eerder op bezoek heeft gehad. Hij zal er ook wel wat over kunnen vertellen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top