Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1

    Standaard Bas gekocht: Fender Jazz Deluxe :D (reviews inside)

    Eindelijk een bas om mijn opnames echt te voorzien van het nodige mooie laag. Ik speel al een tijdje op een aantal bassen van bassisten van bands, maar had nooit de stap genomen om als gitarist nu eens zelf een aan te schaffen. Belastingteruggaaf was eerder dan verwacht gekomen, dus op naar de muziekzaak.

    Heb er een dag voor uitgetrokken om allerlei bassen aan de tand te voelen bij Tonika Music. Onder andere gespeeld op:
    (alles getest op een SWR 15" combo: naar mijn idee vrij neutraal met alle EQ steeds op 12 uur.)

    -Ibanez BTB555MP
    Gaaf ding, klank ok, ziet er te gek uit in die natural finish. Maar de lage B zat me meer in de weg dan dat het handig was. Wat een boomstam van een hals, helemaal voor een gitarist. Bij een musicman sub 5 snaar kon ik er beter mee overweg. Lage B blubberde ook nogal voorbij de 7e positie, niet echt zinvol om daar te spelen in bandveband als ik het zo inschatte. Hier werd duidelijk dat ik echt voor een 4 snaar ging.

    -Ibanez Edb400
    Ook wel ok qua bespeelbaarheid, maar je merk toch snel dat er geen enkel karakter in het geluid zit, en dat het een kwalitatief een stuk onder de bassen zat waar ik happy van werd. Snel weer wegelegd. Geluid bleef niet echt mooi staan naar mijn idee.

    -Yamaha BB414
    Oude bekende voor mij, maar wat meteen opviel was dat je alleen een toon en volumepot hebt, plus toggleswitch. Geen blend knoppen. Veel bassen die ik testte hadden dat wel, plus dat het brugelement een behoorlijke hoeveelheid herrie maakte. Dat hoor je meteen in opnames, dit werd hem niet.

    -Fender Highway usa jazz bass.
    Dit begon er aardig op te lijken. Fijne hals, niet al te zwaar, niks aan op te merken. Elementen hadden nog wel ietwat ruis, maar het blijven enkelspoelers.

    -Fender '79 Precision USA. Gemod met EMG j-pickup en een EMG p-bass gesplitte humbucker. (zo noem je dat toch? In ieder geval gewoon de standaard P-bass pickup config. plus een jazzbas pickup in de brugpositie.)
    Maple toets en Schaller brug. Hals had een behoorlijk mooie flame en het was een 4 puntsbevestiging, erg mooi stabiel.

    Klonk echt te gek! Veel ouput, speelde prima. Deze bas was een occasion voor 895 euro, deels omdat de frets al 1 of 2 keer gevlakt waren, en dat kan niet nog een keer, dan zit je op de toets. Het waren wel lekker grote jumbo's, en je kon er nog wel een aantal jaar mee doen. Natuurlijk is de bas ook aangepast en daardoor geen verzamelwaarde. Echt een aanrader voor iemand die een killer P-bass zoekt die al super ingespeeld/ingewerkt hout heeft. Wat een monster. Ik heb uiteindelijk lang over deze bas getwijfeld, maar niet genomen omdat de hals mij toch iets te fors was. Misschien went dat, maar een Jazzbass hals vond ik lekkerder.

    Het is een Fender Deluxe Jazz (mexico) geworden, met USA pickups, noiseless. Er zit ook een heel scala aan mid/hoog/laag/boost/blendknoppen op, te gek om lekker snel op je bas zelf je klankkleur aan te passen. Kan er echt van alles uithalen. Prima afgesteld zo uit de winkel al, niks meer aan doen behalve even intoneren. Met een DI van BSS (tip als je een zoekt, mijdt de Berhingers) over mijn mengtafel en dan naar een aktieve set Laney monitoren klinkt het heel ok voor thuis.
    Foto's: (echte post ik later)


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Dus toch niet die mooie Precision, maar de Jazz. Mooi basje ook, ben benieuwd naar de klank, ik zou zeggen: clipjes!
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  3. #3

    Standaard

    Lang over die twee lopen tobben, maar de P-bass daar ging mijn been van slapen na 10 minuten En het kostte me een stuk meer moeite om er lekker op te spelen.

    Clips ga ik zeker maken, maar wat speel je dan in godsnaam in....?
    Roep eens wat! Love games van Level 42 vind ik te gek, maar lukt me nog niet.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2007
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    1.952

    Standaard

    Tof ding man! Wat heb je hier nu voor betaald?

    Ik heb de laatste tijd ook een beetje bij de fender basgitaren zitten kijken (op internet dan vooral omdat te zien wat zo'n ding nou kost) en het valt me op dat fender ook wel betaalbare bassen heeft. Maar het maakt kwa prijs ook nogal wat uit waar hij gemaakt is. Als ik het goed herinner is mexico wat goedkoper? Weet je ook waar dat verschil in prijs uiteindelijk weer naar voren komt? is een goedkopere fender jazz echt stukken minder (kwa geluid/kwaliteit) als een dure?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Bluesbreaker
    Clips ga ik zeker maken, maar wat speel je dan in godsnaam in....?
    Roep eens wat! Love games van Level 42 vind ik te gek, maar lukt me nog niet.
    Geen idee wat je niveau is, maar als love games niet lukt; er zijn wel leuke level 42 die een stuk speelbaarder zijn (turn it on, starchild etc.) Verder heeft "het goede doel" ook leuke nummers voor de bas (nooduitgang bijvoorbeeld). Niet heel moeilijk maar wel leuk om te spelen, lekker afwisselend. En als je het nog makkelijker wilt is Nik kershaw of Little river band misschien iets?

    succes en veel plezier met je bas!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door drap
    Heb je de bos haar van Henkie Spenkie wel eens gezien??? Dat is genoeg brandstof om ons in een split second te cremeren We hebben 'm wel eens door de deur moet duwen, hij kwam er gewoon niet door!

  5. #5

    Standaard

    Ik vond de Highway Amerikaanse variant niet beter of slechter dan deze mex. deluxe als ik eerlijk ben, terwijl de mex. me 699 kostte, en de highway tussen in de 800-850 lag.
    Persoonlijk denk ik dat de exemplaren uit mexico t.o.v. de amerikanen gewoon lastiger zijn uit te kiezen: een mex. p-bass standard was echt helemaal niks, maar deze was dan weer te gek. Exemplarische missers zitten er wellicht meer tussen.

    Verder heb ik de 1500+ fenders niet bespeeld, puur omdat het zwaar buiten budget zou vallen.
    Nou, eerst maar eens aan de slag met intoneren en behoorlijk een paar eigen stukken inspelen. Als ik het wat onder controle heb, zal ik wat samples maken en in sounds zetten! Pics met haar telecaster zusje:



  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 november 2001
    Locatie
    den helder
    Berichten
    1.816

    Standaard

    ik heb zijn 5 snarige broertje, maar dan in candy apple red heerlijke bassjes!
    maar heb jij nou een rosewood fretboard of een pao ferro?
    op mijn deluxe heb ik pao ferro, maar jouwes lijkt veel donkerder(meer op mijn andere fender, die wel rosewood heeft)
    more than the X's on our hands...

    :: Mijn bandje ::

  7. #7

    Standaard

    Geen idee....
    Het ziet er inderdaad wel donkerder uit dan bij mijn gitaren met een palissander toets. Alhoewel, als ik bij mijn les paul de toets in de olie zet, lijkt ie ook ongeveer op de toets van de Jazz bass.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top