Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: solo uitbreiden

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 januari 2006
    Locatie
    Bocholt
    Berichten
    402

    Standaard solo uitbreiden

    Ik zit met een probleempje met wat bluessolo's...
    wanneer ik een solo wil improviseren betrap ik er mezelf op steeds weer dezelfde rifjes te spelen. Ik beperk me vooral tot de eerste trap van de pentatonische ladder en dit wordt dan vrij saai na een tijdje. Nu wanneer ik dan naar de volgende trappen in mijn solo overga, vind ik dit niet lekker klinken... Weet er hier iemand een oplossing voor? of bepaalde oefeningen?
    Ik luister al naar veel verschillende soorten blues maar toch...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vonk
    Ok helm op en rennen naar de schuilkelder, nu krijg je toch een lading stront over je heen!
    Gezocht: (boss) Tr2 of andere leuke tremelo

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    wat bedoel je met "de eerste trap van de pentatonische ladder" ?
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 januari 2006
    Locatie
    Bocholt
    Berichten
    402

    Standaard

    het eerste deel waar je de pentatonische ladder mee begint vanop de 5de fret van de lage E
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vonk
    Ok helm op en rennen naar de schuilkelder, nu krijg je toch een lading stront over je heen!
    Gezocht: (boss) Tr2 of andere leuke tremelo

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    tja dat hangt dus van de toonsoort af

    welke ladder speel je over blues in E? en in A?

    en welke posities?
    Laatst gewijzigd door -=JEROEN=-; 19 juni 2007 om 14:05
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dimitri
    Ik zit met een probleempje met wat bluessolo's...
    wanneer ik een solo wil improviseren betrap ik er mezelf op steeds weer dezelfde rifjes te spelen. Ik beperk me vooral tot de eerste trap van de pentatonische ladder en dit wordt dan vrij saai na een tijdje. Nu wanneer ik dan naar de volgende trappen in mijn solo overga, vind ik dit niet lekker klinken... Weet er hier iemand een oplossing voor? of bepaalde oefeningen?
    Ik luister al naar veel verschillende soorten blues maar toch...
    Niet naar andere trappen overgaan. Gewoon doorploegen in die eerste ladder. Das namelijk blues...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 september 2005
    Locatie
    Vught
    Berichten
    710

    Standaard

    Hmm das niet helemaal waar.. Je kunt de betreffende ladder toch gewoon over de hele hals uitbreiden? Je kunt A pentatonic blues over meer posities spelen dan alleen 5-8 toch?? en dan is het nog steeds blues, je gebruikt dezelfde noten maar dan een octaafje hoger of lager.


    Edit: bij de ladder die jij gebruikt (A Blues) mag je deze noten allemaal gebruiken:

    A pentatonic Blues
    Laatst gewijzigd door Lennert; 19 juni 2007 om 21:08

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lennert
    Hmm das niet helemaal waar.. Je kunt de betreffende ladder toch gewoon over de hele hals uitbreiden? Je kunt A pentatonic blues over meer posities spelen dan alleen 5-8 toch?? en dan is het nog steeds blues, je gebruikt dezelfde noten maar dan een octaafje hoger of lager.


    Edit: bij de ladder die jij gebruikt (A Blues) mag je deze noten allemaal gebruiken:

    A pentatonic Blues
    O, X-cuse: jazeker, dat kan! Ik ging er alleen van uit dat hij van - bijvoorbeeld - C7 naar F7 een andere penta-ladder pakte. Oftewel; hij ging van C-bluespenta naar F-blues-penta. Maar misschien heb ik het helemaal verkeerd begrepebn... ;-)

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    Die penta's hoor je idd over je hele hals te kunnen spelen. Als het goed is heb je daar 5 figurebn voor: verschillende posities voor dezelfde penta.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 januari 2006
    Locatie
    Bocholt
    Berichten
    402

    Standaard

    Wat hier staat wist ik allemaal al :-), Maar ik krijg gewoon moeilijk verbindingen gemaakt tussen die patronen (in la bevoorbeeld). Misschien ben ik wel te kritisch voor mezelf en moet ik gewoon spelen en doen.......
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vonk
    Ok helm op en rennen naar de schuilkelder, nu krijg je toch een lading stront over je heen!
    Gezocht: (boss) Tr2 of andere leuke tremelo

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top