Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
  1. #1

    Standaard Wat is denken jullie de bassis om muziek te schrijven

    Hallo


    zoals mensen mischien hier weten laat ik altijd veel muziek horen , met altijd leuke reacties dus bedankt daarvoor maar ik wil weer eens wat anders dan dat dus dan kom je dus uit op zelf muziek maken.

    maar dat is niet echt zo makkelijk als ik dacht , ik heb hieronder even wat vragen waar jullie mij mee kunnen helpen want ik wil ontzetend graag maar ik loop elke keer vast.


    Wat is eigenlijk de bassis ? hier een opsomming van dingen die ik weet maar niet hoe ik ze moet toepassen

    1 Cadenzen: ja ik weet dat je kan beginnen met 1 4 5 maar hoe bouw je nou echt een nummer op met die handel.

    2 ABAA oke ik zie het idee: Intro A sectie B sectie en 2x A sectie >?? maar die B komt toch een 2e keer terug

    3 Hoe bouw je het nummer op qua accoorden , als je het nummer in A mineur hebt staan.

    Ik heb vorige week geleerd dat je dan naar de trappen moet kijken en daar de juiste toepassingen instaan.

    Je kan dus in mijn geval kiezen uit

    Amin B halfverminderd C majeur 7 enz enz tot en met G Dominant 7 maar ik hoe kan je met die reeks accoorden iets maken

    mijn nummer loop zo : Amin 7 - Dmin7 - E7b10 - Amin7 2x , dan
    Cmajeur 7 - F# verminderd F# verminderd - D#majeur7 b5 - E mineur 7

    THE END haahahhaha ja maar heb ik nou wat logisch gedaan



    het is eigenlijk de basis denk ik en ik weet dat ik inspiratie heb maar het komt er niet uit (dus geen writerblock) als ik weet hoe ik het moet dan moeten jullie binnekort allemaal een gesingeerd album van mij dus als je mij helpt krijg je nog korting ook hahaha
    Laatst gewijzigd door DTmaster; 16 juni 2007 om 12:14

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    1.433

    Standaard

    Man, ik heb geen verstand van de muziek die jij wil schrijven, en ondanks dat ik zelf bijna uitsluitend vreemde akkoorden gebruik neigt het niet naar jazz. Maar wat mij altijd opvalt in jouw topics over nummers schrijven... en dit is de conclusie die ik persoonlijk trek... je maakt het jezelf echt veel te moeilijk. Of juist te makkelijk, het is maar hoe je het bekijkt.

    Wat wil je? Iedere sukkel kan een nummer uitschijten. Intro, I-V-vi-IV, slechte melodische solo over een simpel schema, paar stukjes knippen en plakken (herhalen), outro, klaar. Zo ga je te werk als je nummers voor een stoephoer als Britney Spears of Paris Hilton schrijft. Nummers die zo geschreven zijn, daar heb ik geen cent voor over.

    Waarom probeer je niet gewoon dingen te schrijven zonder van zo'n bekrompen 'template' uit te gaan? Als je dan achteraf gaat analyseren zul je vanzelf zien dat het allemaal wel te koppelen is aan alle theorie.

    Of probeer eens iets om een melodie heen te schrijven. Of een originele drumtrack (kick snare kick snare kunnen we allemaal wel). Neem een lick/riff in A mineur en douw hem door naar B/C/D/E/F/G mineur.. think toch eens outside the box!

    Het is trouwens basis, niet bassis.
    Laatst gewijzigd door Gitaro; 15 juni 2007 om 20:25

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    jouw postst zijn altijd zo wazig, en imo is t nu de 2e x dat je n toppic hierover opent.
    Soms denk ik dat je bepaalde stuff niet vat.

    "maar ik hoe kan je met die reeks accoorden iets maken"
    eh??

    k je stuk, van Am7 naar Dm7, I nr IV, goed, dan ga je naar E7 b10 omdat je niet richting Cm7 of G7(speel maar es Am7 Dm7 G7)wilt imo. Tuurlijk klinkt je Am7 op je E dominant goed, 2 tonen kunnen gezien worden als leidtoon, en 1 toon blijft maar veranderd vn functie(de b10 wordt n 7)en kwint(b vh E chord) veranderd naar de kleine terts(c vh Am7 chord)
    + ik zou D#maj7(b5) E7 spelen. omdat ik de mineur te weinig opengaand vind. Want dan doe je weer t zelfde als bij je E7 naar Am7; de g gaat naar een g#

    Dit is mn korte visie hierop.

    Zit ik op de verkeerde kant te bijten Jimi?
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  4. #4

    Standaard

    het gaat er toch om wat je goed vindt klinken ipv wat 'goed is'.
    theorie/analyse komt (evt) achteraf en kan inzicht bieden in waarom iets coherent klinkt of juist niet, meer niet.

    Overigens zou ik voor popmuziek gewoon beginnen met melodie en dan akkoorden daarbij zoeken, is meestal wat natuurlijker dan een melodie 'zoeken' op een akkoordenschem.

  5. #5

    Standaard

    Als je toch met vierklanken e.d. gaat werken kan je ook juist wel met akkoorden beginnen en daar bepaalde noten benadrukken en heb je eigenlijk al een melodie.

    Maar verder DTmaster, ga eens spelen. En kijk eens naar de dingen waarbij je zelf zit van "oh dit is de shit" en kijk hoe vaak zoiets echt ontzettend simpel in elkaar zit.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema
    Wel jammer voor al die violisten die er nu op een gitaarforum achterkomen dat ze al eeuwen met onzin bezig zijn.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    als ik een nummer schrijf gebruik ik een aantal dingen:

    1. gevoel

    vaak speel ik zo maar iets, laat mn vingers beslissen, zonder er over na te denken

    2. gehoor

    ik speel dus zo maar iets, en plots hoor ik waar dit heen wil, en dan zoek ik uit wat ik hoor en speel dat

    3. kennis

    ik hoor iets, maar kan het niet vinden op gehoor alleen

    ik zoek uit welke tonen ik hoor, en gebruik dan mn kennis om er achter te komen welk akkoord 't zou kunnen zijn

    4. ervaring

    ik ben ooit begonnen zoals jij, met de basis van welke akkoorden passen bij elkaar, en de regel dat een nummer een couplet, refrein en tussenstuk nodig heeft, door hier heel veel mee te stoeien heb ik geleerd hoe het ook anders kan, hoe je dus ook een nummer kan maken met alleen een couplet, of dat je nummer begint met het refrein bijvoorbeeld, en dat je helemaal niet in 1 toonaard hoeft te blijven, die regels zijn er niet voor niets, maar ze zijn wel degelijk te buigen

    maak het ook niet te moeilijk voor jezelf, begin met 3-klanken, in 1 toonaard, dus C Dm Em F G Am, en kijk wat voor combinaties je allemaal kan maken met deze 6 akkoorden, je zal een heleboel herkenbare dingen spelen, die lijken op, maar daar is nix mee, je hoeft niet meteen mr.original te zijn, dat komt later wel, het belangrijkste is, dat je gevoel gaat krijgen voor de cadenzen en verhoudingen, Am C Em klinkt totaal anders als Am Dm Em, waarom is dat, wat gebeurt, maak simpele cadenzen en ga er over soleren, hoor wat er gebeurt, welke overgangen er plaats vinden, welke tonen springen er uit, welke tonen willen er nog meer zijn, enz

    dit wil niet zeggen dat je dus voor de rest van je leven hier aan vast zit, in tegendeel juist, door een goed gevoel te krijgen voor wat 'hoort', leer je ook hoe je die regels kan buigen

    dus ipv Am7 Dm7 E7b10 probeer eerst eens Am Dm Em (A mineur) en Am D Em (G majeur) en ga dan pas zoiets als Am Dm E(7) proberen (A harmonisch)
    Laatst gewijzigd door -=JEROEN=-; 16 juni 2007 om 11:37
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  7. #7

    Standaard

    Nou ik ben vandaag aan de slag gegaan en na eindeloze frustratie kwam ik met dit , http://download.yousendit.com/CEEFE81A007F01F7

    er zit geen beat onder maar je kan je wel voorstellen dat als je hier een funkey beat onder doet (wat ik ook ga doen , het beter zal klinken)


    is dit een beetje logisch gemaakt ?


    schema opmaat met Cmin7
    Cmin7 - Fmin7 - Gmin7 2x
    Fmin9 - Ebmaj7 - G#maj7 - Bb13 1x
    Fmin9 - Ebmaj7 - Dbadd9 - Ebadd9 en dan hard eindigen op G7b13

    het volgende is is nog niet op de opname omdat ik de basslijn nog niet te pakken heb.

    daarna krijg je een break met deze lijn accoorden vrij rustig gespeeld , elk accoord gewoon 4 tellen neergelegd.

    Fmin11 - G#add11 - Csus2 #5 - G7#5 - G7 (kleine ligging)
    Fmin11 - G#add11 - Amin7b5 - G+ ( 2x)


    en daarna weet ik het nog niet

    Thanx voor het luisteren


    PS: het is allemaal mischien nog erg onrustig gespeeld maar mischien krijg je een idee waar dat had kan gaan !
    Laatst gewijzigd door DTmaster; 16 juni 2007 om 16:51

  8. #8

    Standaard

    Ik vind dat dit al goed is

    Alleen de bas hapert soms (ofwel is dat mn pc)

  9. #9

    Standaard

    waarom zoveel nadenken? ik denk dat je echt teveel met theorie enzo bezig bent, misschien wel goed maaarrrrrr je kan ook heel ver komen als je zelf zit te pielen en akkoordenprogressies bedenkt. Dan ben je veel creatiever bezig dan steeds maar naar al die mogelijkheden en regeltjes kijken! Ik bedoel laat het meer van de dingen die je in je hoofd hoort komen en maak daar een nummer mee, het idee moet gewoon in je hoofd rond kunnen spelen. Je moet niet voor dat je een nummer hebt de volgorde al gaan bepalen

  10. #10

    Standaard

    Ik ga toch eigenlijk altijd voor melodie. Een zangmelodie of melodie op een instrument, dat maakt niet uit. Soms komt de inspiratie voor een melodie tevoorschijn vanuit een akkoordopeenvolging. Maar ik bedenk net zo goed melodietjes terwijl ik op de fiets zit. De begeleiding komt dan daarna.

    Groeten, Frits
    Sinds kort op de fingerstyle toer met eigen compositie(tje)s:
    https://www.youtube.com/user/FritsJongbloets

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top