Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 11 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 106

Discussie: ideeën gevraagd

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=-
    @taylor: praat voor jezelf, jij leert misschien geen theorie van 't internet, omdat jij al die eigen visies moeilijk vindt te interpreteren. ik heb er tot nu toe erg veel aan gehad, zou zelfs zo ver willen gaan als te zeggen dat ik 50% van m'n kennis hier op dit forum heb opgedaan (of via dit forum op andere sites)
    ik wil dit ff anders zeggen,
    ergens heeft taylor gelijk met wat ie zegt en staat er veel lul rond over jonges die denken het ei gevonden te hebben. Maar dankzij bepaalde leden op dit forum(Jimi, Peter, Tristan enz enz) die de zaken wél goed hebben staan heb ik veel geleerd
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gorgasm
    Maar dankzij bepaalde leden op dit forum(Jimi, Peter, Tristan enz enz) heb ik veel geleerd
    precies mijn punt
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=-
    mania, dude, geef eens wat voorbeelden, praktische voorbeelden, of beter nog, neem een video op waar je dit uitlegt in opbouwende stappen, dus hoe je eerst een 'gewone' blues speelt, en hoe jij die dan gaat versieren met X en Y akkoorden

    zo theoretisch snap ik er geen bal van, omdat ik 't niet naar praktijk kan vertalen
    Video? Ik ben nog uit de tijd van de TDK-bandjes...

    De onduidelijkheid komt misschien door de manier waarop ik speel: altijd improviseren. Er zijn bijna geen solo's die ik uit mijn hoofd ken. Ik speel ook nooit 2 x hetzelfde on stage. Wel een zelfde idee of zo, maar verder vrijheid blijheid (in een vaste setting natuurlijk: de boel moet wel staan).

    Bij jamsessies merk ik steeds dat gitaristen blues zo standaard begeleiden. Een - pak m beet - C7 pakken ze hoogstens op 2 plaatsen. En dat heb ik ook veel gedaan. Daarna ben ik gaan versieren en melodieren met 9 t/m 13. Vervolgens heb ik de C7 op 5 verschillende posities eigen gemaakt. En nu pak ik de rest van de "Y-akkoorden" erbij. Dat is gewoon heerlijk begeleiden.

    Je hoort het alle fusiongitaristen doen. Ik heb een live CD van de Bob Berg/Mike Stern-group ('Games') en daar gaan die gasten helemaal los. Stern loopt maar te schuiven over de hals met dat typische chorusgeluid van um.

    Het is voor mij iets nieuws en ik moet er nog leuke trucs uithalen.

    Een lekkere lick vind ik altijd die van Robben Ford als ie van C7 naar Em7 gaat: C7 - C#dim7 - D7 - D#dim7 - Em7. Dat gaat weliswaar niet over X en Y maar geeft wel blijk van iets extra's in de begeleiding.

    Ander fantastisch gitaarspel in die trant: John Mayor op zijn live CD "Any Given Thursday". De beste gitarist van het moment. Hij soleert super met akkoorden. Echte slowhand.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gorgasm
    wat wil je dan leren?
    Potverdorie Gorgasm, daar heb je me beet... ;-) Dat is de vraag der vragen!

    Na 20 jaar de theorie wel zo'n beetje te hebben gezien en gekauwd, zit ik nog steeds te zoeken naar 'inzicht': die ene verhelderende gloeilamp boven je hoofd die maakt dat je alles overziet. Met dat X en Y-akkoord had ik een kleine doorbraak. Het maakte die uitgebreide theorie een stuk handzamer. Compacter.

    Ik ben op zoek naar dat soort doorbraken. Een nieuwe point of view. Nieuwe samenhang zien in de theorie.

    Ik vraag me ook altijd af: wat weten de Groten wat ik niet weet? Maar ja, je kunt niet vragen "ik ken dat en dat niet", want als je dat vraagt ken je het namelijk al. (Cruijffiaans, geef ik toe...).

    In de muziek is ontzettend belangrijk dat je wordt geinspireerd. Daarom raad ik altijd iedereen aan om les te nemen: dan zie je hoe het moet. En dan ga je vragen stellen. Dan zie je het verschil tussen jou en je mentorman. Dat geeft een doel.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Guitarmania
    Bij jamsessies merk ik steeds dat gitaristen blues zo standaard begeleiden. Een - pak m beet - C7 pakken ze hoogstens op 2 plaatsen. En dat heb ik ook veel gedaan. Daarna ben ik gaan versieren en melodieren met 9 t/m 13. Vervolgens heb ik de C7 op 5 verschillende posities eigen gemaakt. En nu pak ik de rest van de "Y-akkoorden" erbij. Dat is gewoon heerlijk begeleiden.
    hoe pak je die 5 C7 akkoorden?

    schrijf eens wat uit met wat Y-akkoorden erin
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    je spreekt over blues, ik vind dit een prachtige!
    http://www.youtube.com/watch?v=g0EVV8WNTfg

    Als er iemand iets nuttigs kan over zeggen zit ik op de eerste rij om het te horen! Welke scales gebruikt ie bv als ie shred enz.

    en gooi es wat X Y vb's guitarmania

    verder heb ik nog een schitterend idee(volgens mijn opinie toch)Met een paar spreken we af(3,4,5 man ofzo) ergens. Met n gitaar(accoustisch) of een piano liefst(al wordt dit wel moeilijk) waar iemand die de zaken wél goed op zaken heeft ons dingen uitlegd.

    Wie is hier voor te vinden, maw wie wil t uitleggen?
    Of sta ik alleen?

    (moest dit op veel belangstelling rekenen dan wordt het ingedeeld in categorieen; een master moet bv niet aan iemand uitleggen hoe je n A akkoord maakt, dat kan een ander ook wel)

    Ik ben benieuwd.
    Laatst gewijzigd door gorgasm; 17 juni 2007 om 12:07
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    zit weinig verhaal in, maar wel een hele hoop gave licks

    ik hoorde voornamelijk pentatonisch ladders voorbij komen, met hier en daar wat aanvullingen (ionisch, mixolydisch en harmonisch en een enigmatische ladder volgens mij)
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=-
    hoe pak je die 5 C7 akkoorden?

    schrijf eens wat uit met wat Y-akkoorden erin
    1:

    x
    1
    3
    2
    3
    x

    2:

    3
    5
    3
    5
    3
    x

    3:

    6
    5
    5
    5
    7
    x

    4:

    8
    11
    9
    8
    10
    8

    5:

    12
    11
    12
    10
    x
    x

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    Hmm, een dingetje dat ik net pielemoos op de gitaar:

    C7:

    1:

    x
    5
    3
    5
    3
    x

    2:

    x
    8
    7
    8
    7
    x

    3:

    6
    5
    5
    5
    7
    x

    4:

    8
    11
    9
    8
    10
    8

    en dan naar F7:

    1:

    3
    5
    3
    5
    3
    x

    2:

    6
    5
    5
    5
    x
    6

    3:

    6
    5
    5
    5
    x
    5

    4:

    x
    5
    5
    5
    x
    3

    5:

    1
    4
    2
    1
    3
    1

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Thumbs up

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gorgasm
    je spreekt over blues, ik vind dit een prachtige!
    http://www.youtube.com/watch?v=g0EVV8WNTfg

    Als er iemand iets nuttigs kan over zeggen zit ik op de eerste rij om het te horen! Welke scales gebruikt ie bv als ie shred enz.
    Lekker! Agressief! Strak! Wat hierover te zeggen? Wel;

    1. tapping: klinkt altijd fantatisch. Om dat onder de knie te krijgen zou ik eens Get the Funk Out van Nuno analyseren. En wat ideetjes van hem jatten.

    Met tapping pak ik links een penta en rechts een andere penta. Voor tapping is het erg goed om kennis over je hals te hebben.

    2. Repeat licks: Altijd heerlijk aan het einde van je solo. Net als Mark Knoflook aan het einde van zijn tweede solo over Sultans. Als je niet meer weet wat je moet, kun je er altijd op terugvallen. Zie:

    http://www.ultimate-guitar.com/lesso...r_soloing.html

    3. maximale rechterhandsnelheid. Belangrijk om te ontwikkelen. Geeft je de mogelijkheid om in elk tempo je licks te spelen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top